Pagina 1 van 2

Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 15:35
door Triptikon
Hallo iedereen,
Effe mezelf voorstellen: ik ben momenteel bezig met een opleiding tot verkeersleider niveau 3. Vandaag behandelden we het hoofdstuk ivm bovenleidingen...

Mijn vraag gaat over de wisselspanning van 25kV die op de bovenleidingen van de hst-lijnen staat...

Bij gelijkstroom was het zo dat de sporen zélf de terugstroom voor hun rekening nemen. Klinkt logisch, een elektrische kring moet immers gesloten zijn, wil de stroom überhaupt kunnen vloeien.

Hoe zit dit dan bij wisselstroom? Betekent dit dat de sporen en de bovenleiding alternerend 25kV dragen?

Dit lijkt mij intuïtief onmogelijk wegens de veiligheidsrisico’s dat dit met zich mee zou brengen...

Kan iemand dit uitleggen, rekening houdende dat ik een leek ben qua electriciteit?

Alvast bedankt!!!!

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 16:00
door profke
spanning staat niet "op" een lijn, maar "tussen" twee lijnen

de rail staat op 0 volt,
en de draad wisselt tussen + & - 25 kv

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 16:25
door Triptikon
Bedankt voor je antwoord...
Heb je dan ook terugstroom?

Ik snap het concept nog niet helemaal, eigenlijk...

Gr!

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 17:20
door traxie
Ik dacht dat de meeste lijnen ondertussen op 2x25 kv gevoed werden. Daar is inderdaad de feeder 180° verschoven tov de rijdraad. Bij normale voeding 1x 25 kv zijn de stromen die vloeien veel hoger. Die verschuiving krijg je perfect goed door een aftakking in de transfo. Bij de 2x25kv vloeien er geen stromen buiten het baanvak waar de trein rijdt

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 17:24
door HLE18
Triptikon schreef:
21 mar 2019, 16:25
Heb je dan ook terugstroom?
Uiteraard gelijk- of wisselspanning je hebt altijd een gesloten kring nodig.

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 17:34
door Shrek
Triptikon schreef:Bedankt voor je antwoord...
Heb je dan ook terugstroom?

Ik snap het concept nog niet helemaal, eigenlijk...

Gr!
Ja, ook bij AC is er terugstroom via de rails. Hij is wel een pak kleiner dan bij 3kV DC.

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 17:46
door kika
De rails zijn de massa/nul. Misschien helpt deze uitleg je wel: https://www.hoogspanningsnet.com/weten/ ... us/deel-3/

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 17:51
door jan_olieslagers
Topicstarter: we zullen nog maar eens teruggrijpen naar de aloude vergelijking met water dat door een leiding stroomt (ook al is die vergelijking verre van perfect). Neem nu maar de centrale verwarming met een ketel en een radiator (of meerdere, maar dat maakt hier niet uit). Een gelijkstroomnet werkt precies zoals de centrale verwarming: de stroom c.q. het water stroomt altijd in dezelfde richting doorheen de kring, altijd heen in de aanvoerbuis, altijd terug in de retourbuis. Ga je nu over op wisselstroom (wat in het geval van de centrale verwarming behoorlijk zinloos zou zijn) dan vloeit er nog steeds de hele tijd water/electriciteit, maar nu wordt om de zoveel tijd de richting omgekeerd. Zowel in de heen- als in de retourleiding is er nog steeds een identieke maar tegengestelde stroom, op ieder moment.

@traxie: leg dat eens uit aub van die 2 x 25 kV? De rails voeren de nul oftewel massa, de bovenleiding voert 1 x 25 kV, waar zit de andere 25 kV?

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 18:14
door HLE18
jan_olieslagers schreef:
21 mar 2019, 17:51
@traxie: leg dat eens uit aub van die 2 x 25 kV? De rails voeren de nul oftewel massa, de bovenleiding voert 1 x 25 kV, waar zit de andere 25 kV?
Die zit op de feeder das een extra kabel die langs de bovenleiding ziet hangen.
Details kan je hier vinden onder 2x25Kv autotransformer system https://en.wikipedia.org/wiki/25_kV_AC_ ... rification

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 18:26
door jan_olieslagers
Hehe, zo leert een mens nog eens iets! Wordt dit systeem echt ook in BE toegepast?

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 21 mar 2019, 18:35
door Shrek
jan_olieslagers schreef:Hehe, zo leert een mens nog eens iets! Wordt dit systeem echt ook in BE toegepast?
Uiteraard, lijnen 1,2,3,4,165,166,167 en binnenkort 162

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 24 mar 2019, 18:24
door Iain Dobson
Download the 5th Edition of Overhead Line Electrification for Railways from here

http://www.ocs4rail.com/

An approachable and comprehensive study of OLE for beginners and trainees. Everything and more you need to know.

Iain

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 25 mar 2019, 14:35
door traxie
HLE18 schreef:
jan_olieslagers schreef:
21 mar 2019, 17:51
@traxie: leg dat eens uit aub van die 2 x 25 kV? De rails voeren de nul oftewel massa, de bovenleiding voert 1 x 25 kV, waar zit de andere 25 kV?
Die zit op de feeder das een extra kabel die langs de bovenleiding ziet hangen.
Details kan je hier vinden onder 2x25Kv autotransformer system https://en.wikipedia.org/wiki/25_kV_AC_ ... rification
De secundaire van de transformator van het onderstation heeft tussen zijn twee
uiterste punten, de rijdraad en de HS-feeder, een potentiaalverschil van 50 kV∼. Het
middenpunt wordt met de spoorstaven verbonden.
Als gevolg van het inductieve werkingsprincipe van een transformator, zijn beide
secundaire spanningen U1 en U2 gelijk aan 25 kV∼ en 180° ten opzicht van
elkaar verschoven.
Dit betekent dat op het ogenblik dat de rijdraad gevoed is op +25 kV∼ de feeder op
-25 kV∼ staat. Hier komt de benaming: 2 x 25 kV∼ systeem vandaan.


Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 25 mar 2019, 16:56
door stijn
traxie schreef:
25 mar 2019, 14:35
De secundaire van de transformator van het onderstation heeft tussen zijn twee
uiterste punten, de rijdraad en de HS-feeder, een potentiaalverschil van 50 kV∼. Het
middenpunt wordt met de spoorstaven verbonden.
Als gevolg van het inductieve werkingsprincipe van een transformator, zijn beide
secundaire spanningen U1 en U2 gelijk aan 25 kV∼ en 180° ten opzicht van
elkaar verschoven.
Dit betekent dat op het ogenblik dat de rijdraad gevoed is op +25 kV∼ de feeder op
-25 kV∼ staat. Hier komt de benaming: 2 x 25 kV∼ systeem vandaan.
Hallo,

Ik ben absoluut geen specialist, maar is dit dan een soort 2 fasige stroom?

Stijn

Re: Wisselstroom bovenleidingen

Geplaatst: 25 mar 2019, 17:45
door jan_olieslagers
Men zou dat zo kunnen noemen, ja. Het herinnert een beetje aan de huishoudelijke distributienetten in de USA: daar zie je wel eens 110+110V~ - of zo laat ik me toch vertellen. Zodat men ook 220V~-apparaten kan bedrijven.

Zoals ik het systeem hier begrijp is het niet meer dan een bijzondere vorm van distributie tot aan het onderstation. Het zal wel goedkoper zijn dan een compleet aparte kabel, ja. Wat zijn daarvan zoal de tussenafstanden? Of anders gezegd, op een typisch taject van 25-30 km, hoeveel onderstations staan er daar?