Nieuwe dataset-website infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Gerrieberrie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door Gerrieberrie »

Infrabel heeft vandaag een nieuwe website gelanceerd met daarop tientallen datasets ivm de spoorinfrastructuur (stiptheid, financiën, veiligheid, HR, ...). Dit in het kader van de transparantie van het bedrijf. Lijkt me geen slechte zet van Infrabel, zo is er dan eindelijk zwart op wit duidelijkheid over belangrijke zaken zoals de stiptheid maar ook andere parameters in de performantie van de infrastructuurbeheerder. De link naar de website: opendata.infrabel.be

Meningen? :D
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door kika »

Ben verbaasd dat er nog slechts zo weinig naar is gekeken na een dagje. Positief verrast dat ze ook direct tabelletjes en grafiekjes erin zetten, dat maakt het al direct bruikbaar voor de gewone geïntresseerde. Er zijn wel wat gekkigheidjes, bijvoorbeeld stiptheid ICE: 'stiptheid bij vertrek in Brussel en inrit grens' ' stiptheid bij aankomst in Brusel en uitrit grens:' ik wil graag weten of die treinen met vertraging België binnen kwamen (inrit grens?) en of ze nog meer vertraging opliepen op het Belgische stuk, zo lijkt het wat door elkaar gehusseld. Thalystreinen is 'stiptheid op het Infrabelnetwerk' ook tamelijk nietszeggend: als ik met +3 België binnenrij en kom in Brussel aan met +7, hoe zit dat er in?

Ik hoop in ieder geval op een dozijn overmoedige studenten/OV-organisaties/etc. die er mee aan de slag gaan!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door Shrek »

Transparante data was een vraag van de politiek, hiermee beantwoordt Infrabel aan deze vraag.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door profke »

iemand een idee of, en zoja hoe, je kan opzoeken hoeveel uren per week een welbepaalde (groep van) overwegen in storing staat?

Nijlen heeft namelijk vrij regelmatig "prijs", en ik ben er eens benieuwd in of dat ook echt zo erg is...

ik heb al wat rondgekeken , maar slaagde er precies niet in die info te vinden...

dit is het dichtste wat erbij in de buurt komt: https://opendata.infrabel.be/explore/?d ... rd=Overweg
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Die pagina opent voor mij in het Frans, en ik zie geen optie om een andere taal te kiezen? (in Firefox op Ubuntu) Dan is het al gelijk over en out!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gerrieberrie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door Gerrieberrie »

Je kan de taal wijzigen helemaal onderaan de pagina (zie bijlage)
jan_olieslagers schreef: 03 mei 2019, 09:31 Die pagina opent voor mij in het Frans, en ik zie geen optie om een andere taal te kiezen? (in Firefox op Ubuntu) Dan is het al gelijk over en out!
Bijlagen
Taalinstelling.png
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, ja dat klopt wel. Bedankt! Een sterke kandidaat voor de wedstrijd "om ter beste verstoppen van essentiele functies"! Trouwens waarom opent die pagina niet in de taal van de meerderheid der Belgen (en vermoedelijk ook de meerderheid der spoorgebruikers)?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 03 mei 2019, 15:54 Hm, ja dat klopt wel. Bedankt! Een sterke kandidaat voor de wedstrijd "om ter beste verstoppen van essentiele functies"! Trouwens waarom opent die pagina niet in de taal van de meerderheid der Belgen (en vermoedelijk ook de meerderheid der spoorgebruikers)?
Een fatsoenlijke website biedt al jaren de taal aan naar gelang de preferentie van de gebruikers: (Accept-Language:en-US,en;q=0.8,nl;q=0.6,fr;q=0.4,de;q=0.2 zou Engels dan Nederlands verkiezen), met een optionele switch, die niet in de footer is verstopt en, zeker in België, niet met een Nederlands/Frans vlaggetje werkt. Maar gezien je ex-baan, vermoed ik dat je wel kan inschatten waarom zo'n nevenprojectje met zulke fouten erdoorheen komt. Voor ons zou dit in de categorie vervelende stomme fouten thuishoren, iemand voor jou in het verkeer die tijdens het inparkeren tegen een paaltje rijdt: het is niet het einde van de wereld.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe... het is niet mijn informaticaberoep dat me doet steigeren, ik werkte toen (en nog steeds, maar niet meer bij het spoor) aan de infrastructuurkant van de IT. Waar ik enerzijds kan begrijpen dat men zo gauw mogelijk IETS wil online hebben, met de goede intentie het "later" wel eens op te knappen, weet ik enerzijds uit ervaring dat dat "later" wel eens heel erg laat durft worden; en anderszijds en vooral vind ik dat er toch een minimum minimorum is waaraan iedere publicatie moet voldoen, en dat doet deze voor mij duidelijk niet.

Overigens eventjes off-topic: ik merk ook op andere plaatsen een verminderd respect voor het Nederlands in België. Een mailing naar potentiële belangstellenden in heel het land werd me onlangs toegestuurd in het Frans en in het Engels... met het excuus dat die Vlamingen toch allemaal wel Engels verstaan en meestal ook Frans. Toen stond ik pas op mijn achterste poten! Maar Infrabel lijkt hier en beetje in hetzelfde bedje ziek te zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door overweg13 »

Mij stoort het alleszins veel meer dat Google hier blijkbaar banners kan plaatsen, gisteren van de NVA vandaag van de Mediamarkt.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, zo heeft eenieder wel een zere plek... Die advertenties bevallen ook mij niet, maar ze zijn niet "incontournable"... En ze brengen geld in het laatje, en als infrastructuurtechnicus weet ik wel dat koken nu eenmaal geld kost.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe dataset-website infrabel

Bericht door dentheo »

Ik ben niet handig genoeg...

Ik wou even opzoeken hoeveel goederentrein-km er gepresteerd worden op lijn 12 per jaar...dat is niet zo eenvoudig.. :oops: :oops:
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie