Schakelkast Brussel Noord

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Schakelkast Brussel Noord

Bericht door dentheo »

Eerst meldt men 10 perrons in dienst, dan 12, dan blijkt er toch nog groot probleem...
Was het een wisselbedieningskast ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door Asterix »

Het gaat om een grote sectioneerpost voor de bovenleiding. In het keldergat werd er vermoedelijk vuur gestookt en dat vuur is overgeslagen naar de stroomkabels die daar via kabelgoten de post in- en uitlopen (lussen). De elektronica in de post heeft ook roetschade opgelopen.

Op zo een moment is het niet meteen duidelijk welke infrastructuurelementen precies allemaal beschadigd zijn geraakt dus het kan altijd dat er dan wordt bijgestuurd en er alsnog sporen buiten dienst worden gezet.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door dentheo »

oh een keldergat met kabels, geen schakelkast zoals men af en toe toonde...
Dus het minder aantal treinen was voor minder belasting van 3kV ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 15 mei 2019, 23:15 oh een keldergat met kabels, geen schakelkast zoals men af en toe toonde...
Dus het minder aantal treinen was voor minder belasting van 3kV ?
Ja, er kon niet genoeg vermogen vanuit het onderstation naar de bovenleiding geleid worden.
De beschadigde kabels hebben een zeer grote diameter en zijn daardoor moeilijker te vervangen. Ook de eindsluitigen van zulke kabels zijn moeilijker te installeren (er moeten duizenden ampères door vloeien).
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door dentheo »

Bedankt, nu begrijp ik de maatregelen beter.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door Portbou »

Het was me wat die dinsdagochtend...

Ik moest naar Charleroi.
Bij aankomst om 07u10 in het station van Mechelen zag ik al meteen dat het goed fout was.

Op het vertrekscherm slechts een paar treinen aangeduid allemaal met minstens 30 minuten vertraging.

Achteraan in de onderdoorgang sprak de (onder)stationschef tegenover een massa pendelaars over een enorme (sic!) brand nabij Brussel-Noord.

De eerste trein naar Brussel die aangekondigd wordt is die van 06u44 naar Brussel en Charleroi.
Ons vertrek was uiteindelijk rond 07u20 en we zouden stoppen in Vilvoorde, Simonis, Brussel-West, Braine l'Alleud etc.
Ik had voldoende reservetijd en dacht dat het allemaal nog zou meevallen...

Wat toen volgde :
Normale rit tot Vilvoorde
Daar 15' stilstand
Kruipen naar Schaarbeek.
40' stilstand op één van de meest westelijke (perronloze) sporen van Schaarbeek.
Treinbegeleider kondigt nogmaals aan dat Simonis en Brussel-West zullen bediend worden.
Vervolgens rijdt de trein naar Brussel-Noord.
Daar 20' stilstand.
Brussel-Centraal, normale stop
Brussel-Zuid. Hier werd dan omgeroepen dat de trein niet verder rijdt.

Ondertussen is het 08u50...
Mijn reservetijd is al fel geslonken maar als er snel een trein naar Charleroi komt kan ik het nog halen.

Tot 09u20 heb ik in blijde verwachting naar het vertrekscherm staan turen.
Helaas kwam er geen trein naar Charleroi.

En dus werd het een taxi.
Amai mijn portemonnee !
Gelukkig betaalt mijn opdrachtgever me terug.

Ik heb begrip voor de uitzonderlijkheid van de situatie.

Maar wat ik me afvraag :
Vermits de NZV geblokkeerd was hebben ze allicht heel wat treinen van Charleroi naar Antwerpen moeten beperken tot Brussel-Zuid.
Was er dan geen enkele die kon ingezet worden voor een rit terug van Brussel-Zuid naar Charleroi ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door Steven »

Ook in het zuiden stonden stations gevuld met treinen. Komt er nog eens bij dat na een bepaalde tijd het personeel niet meer zit waar het moet zijn. De permanentie die in real time het personeel beheerd een roodgloeiende telefoon heeft. Een gesprek eindigen en binnen de seconde de volgende oproep krijgen. In de achtergrond constant de bied horen dat er een tweede beller is en je verstaat op slag wat de impact was.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door traxie »

Ik ben akkoord dat het een husarenwerk is om dit te regelen in real time. Maar ik zou verwachten dat er per belangrijke plek, wisselcomplex, baanvak, en per soort probleem een blauwdruk klaarligt van hoe je het oplost. Welke treinen omleiden, welke beperken, welke afwijken... De winst is duidelijk, je kan veel beter communiceren naar de reiziger, als in dat plan ook rekening wordt gehouden met de diensten van het personeel is dat punt ook gecounterd. Het voordeel is ook dat elke dienst weet wat verwacht wordt, gedaan met bellen voor elk probleem. In gent, antwerpen, chaleroi, kunnen de treinen die op dat punt passeren maar niet voorzien zijn door te rijden al niet vertrekken. Vaak vertrek je nu alsnog zodat het dan hopeloos in de soep loopt. Als alles goed is afgehandeld zal ook daarna alles sneller terug vlot getrokken kunnen worden.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Schakelkast Brussel Noord

Bericht door dekooiker »

Het mantra is immers centraliseren, niet alleen diensten, ook treinen.
Een klein voorval kan dan grote gevolgen hebben.
Het voordeel aan de vervloekte NZV is dat je meestal snel kan overstappen naar eender welke uithoek van het land.
Maar niet die dinsdagmorgen...
De trein.
Alleen voor durvers.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door HLE18 »

Er zijn toch computerprogramma's aangekocht van miljoenen euro's die bij problemen kunnen helpen dienstregeling maken?

Niet alle stroomkabels via dezelfde weg in hetzelfde onderstation laten toekomen zou toch ook niet slecht zijn voor de belangrijkste verbinding van het land denk ik zo.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef: 18 mei 2019, 09:59 Niet alle stroomkabels via dezelfde weg in hetzelfde onderstation laten toekomen zou toch ook niet slecht zijn voor de belangrijkste verbinding van het land denk ik zo.
Dat is ook niet het geval, daarom dat een deel van de treinen gewoon is kunnen blijven rijden...
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door HLE18 »

achzo ik dacht dat alles een tijd onderbroken was, op het aankondigingsscherm in Mechelen stonden 2 treinen...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door dentheo »

Het belangrijkste is dat men als organisatie uit zo'n gebeurtenissen leert.
En dan niet alleen technische oplossingen van alternatieve kabelrouting, maar ook alternatieve treinrouting.
Zijn er treinen "rond" Brussel gaan rijden ?
Dat vond ik knap bij Belsele, ik meen dat IC Antwerpen -??? via Mechelen is gaan rijden.
Stond tekstueel spijtig genoeg niet zo bij "storingen", daar sprak men alleen van vervangbus. Ook de app gaf massa's tekst, slechts deels correct.
Vroeger had men geen apps geen website enz.dat zijn nieuwe informatiebronnen die in zo'n situatie zeer populair zijn.
Ik benijd de jongens die tweet bedienen niet...
Soort rampenplan met hoofdlijnen moet toch kunnen....zet maar wat potten koffie.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef:achzo ik dacht dat alles een tijd onderbroken was, op het aankondigingsscherm in Mechelen stonden 2 treinen...
Dat is omdat men bij grote problemen enkel de bevestigde treinen weergeeft.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Schakelkast Brussel Noord

Bericht door Portbou »

Nogmaals : ik begrijp dat de situatie vorige dinsdag erg uitzonderlijk was.

Maar concreet begrijp ik nog altijd niet goed wat er met de treinen van Charleroi naar Antwerpen gebeurd is die bij hun aankomst in Brussel Zuid geblokkeerd moeten geweest zijn.
(Ik denk aan de IC’s met aankomst in Brussel Zuid om 06h45, 07h16, 07h45, 08h16,...)

Waarom konden die niet ingezet worden voor een terugrit naar Charleroi ?
Plaats reactie