Pagina 2 van 3

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 18 mei 2019, 17:48
door nighttrain
HLE18 schreef: 18 mei 2019, 09:59 Er zijn toch computerprogramma's aangekocht van miljoenen euro's die bij problemen kunnen helpen dienstregeling maken?

Niet alle stroomkabels via dezelfde weg in hetzelfde onderstation laten toekomen zou toch ook niet slecht zijn voor de belangrijkste verbinding van het land denk ik zo.
Wij gaan dit gebruiken https://www.indracompany.com/en/railway-control-systems
Maar dan moet er nog een duty manager zijn die durft beslissen om daarop over te schakelen.
Net zoals ze hier mischien hadden kunnen overschakelen op het winterplan , bepaalde reiswegen klampen .
een goede REX zal nodig zijn

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 18 mei 2019, 18:30
door rvdborgt
nighttrain schreef: 18 mei 2019, 17:48 Wij gaan dit gebruiken https://www.indracompany.com/en/railway-control-systems
Maar dan moet er nog een duty manager zijn die durft beslissen om daarop over te schakelen.
Net zoals ze hier mischien hadden kunnen overschakelen op het winterplan , bepaalde reiswegen klampen .
een goede REX zal nodig zijn
Klampen?
REX is zeker geen Regionalexpress?

Groetjes,
Rian

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 18 mei 2019, 19:53
door nighttrain
rvdborgt schreef: 18 mei 2019, 18:30
nighttrain schreef: 18 mei 2019, 17:48 Wij gaan dit gebruiken https://www.indracompany.com/en/railway-control-systems
Maar dan moet er nog een duty manager zijn die durft beslissen om daarop over te schakelen.
Net zoals ze hier mischien hadden kunnen overschakelen op het winterplan , bepaalde reiswegen klampen .
een goede REX zal nodig zijn
Klampen?
REX is zeker geen Regionalexpress?

Groetjes,
Rian
Clamps en clamping van reiswegen in geval van noodoplossing om een minimum exploitatie mogelijk te maken.
REX= retour d'experience.Of Lessons learned

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 18 mei 2019, 20:00
door Shrek
nighttrain schreef:
rvdborgt schreef: 18 mei 2019, 18:30
nighttrain schreef: 18 mei 2019, 17:48 Wij gaan dit gebruiken https://www.indracompany.com/en/railway-control-systems
Maar dan moet er nog een duty manager zijn die durft beslissen om daarop over te schakelen.
Net zoals ze hier mischien hadden kunnen overschakelen op het winterplan , bepaalde reiswegen klampen .
een goede REX zal nodig zijn
Klampen?
REX is zeker geen Regionalexpress?

Groetjes,
Rian
Clamps en clamping van reiswegen in geval van noodoplossing om een minimum exploitatie mogelijk te maken.
REX= retour d'experience.Of Lessons learned
Jamaar dat was hier helemaal niet het probleem. Er zat gewoon niet genoeg vermogen op de bovenleiding...

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 00:33
door rvdborgt
nighttrain schreef: 18 mei 2019, 19:53
rvdborgt schreef: 18 mei 2019, 18:30
nighttrain schreef: 18 mei 2019, 17:48 Net zoals ze hier mischien hadden kunnen overschakelen op het winterplan , bepaalde reiswegen klampen .
een goede REX zal nodig zijn
Klampen?
REX is zeker geen Regionalexpress?
Clamps en clamping van reiswegen in geval van noodoplossing om een minimum exploitatie mogelijk te maken.
REX= retour d'experience.Of Lessons learned
Dus wissels klemmen en lessen trekken.

Groetjes,
Rian

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 10:24
door nighttrain
rvdborgt schreef: 19 mei 2019, 00:33
nighttrain schreef: 18 mei 2019, 19:53
rvdborgt schreef: 18 mei 2019, 18:30
Klampen?
REX is zeker geen Regionalexpress?
Clamps en clamping van reiswegen in geval van noodoplossing om een minimum exploitatie mogelijk te maken.
REX= retour d'experience.Of Lessons learned
Dus wissels klemmen en lessen trekken.

Groetjes,
Rian
Wat is het punt dat U wilt maken?

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 11:22
door Portbou
Jamaar dat was hier helemaal niet het probleem. Er zat gewoon niet genoeg vermogen op de bovenleiding...
Op welk stuk van de bovenleiding precies ?
Enkel in Brussel-Noord ?
Tussen Brussel-Noord en Schaarbeek ?

Was het klemmen van wissels om alle treinen via L28 te sturen dan geen oplossing ?

Was er een probleem met vermogen tussen Brussel-Zuid en Charleroi ?

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 11:29
door Portbou
Steven schreef: 17 mei 2019, 21:47 Komt er nog eens bij dat na een bepaalde tijd het personeel niet meer zit waar het moet zijn.
Op de vroege treinen van Charleroi naar Antwerpen zit personeel van Charleroi. Deze treinen vanaf Brussel Zuid laten terugkeren naar Charleroi kan dan qua personeel toch geen probleem geweest zijn ?

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 12:55
door groentje
Een deel van L26A en deels L28 zijn al enkele jaren 'tijdelijk' op enkelspoor gebracht. Alle treinen vanuit L28 naar Schaarbeek én omgekeerd moeten over dezelfde wissels, en L36N kruisen. Dat geeft dus behoorlijk wat conflicten.
Wissels vastzetten heeft in dit geval weinig effect op energiebesparingen, los van het feit dat de meeste wissels niet vast te zetten zijn, dus ik zie niet goed waarom je dat zou doen. Je geraakt ook niet vanop elk perron in Schaarbeek op lijn 28, dat wordt dus nog sneller een bottleneck.
Het grootste probleem is echter dat treinpersoneel en trein niet bij elkaar blijven. Dat materieel moet misschien een totaal andere trein doen, de treinbestuurder stapt over op een andere trein en de treinbegeleider nog op een andere trein. De kleinste kink in de kabel legt het hele systeem stil. Nu wil ik niet pleiten dat iedereen steeds dezelfde treinen moet doen, maar het lijkt me toch beter als personeel zoveel als mogelijk bij het materieel blijft op een dag. Het zal nog misgaan, maar dan zal je tenminste makkelijker treinen kunnen terugsturen zonder nog tig andere ongerelateerde trein af te schaffen...
Als een incident plaatsvindt voor het raderwerk al in werking is gezet, is het relatief makkelijk om een alternatieve dienstregeling in werking te zetten, maar nadien zit je met enorm veel losse eindjes, en is de zaak zo goed als verloren.

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 13:53
door rvdborgt
nighttrain schreef: 19 mei 2019, 10:24
rvdborgt schreef: 19 mei 2019, 00:33
nighttrain schreef: 18 mei 2019, 19:53 Clamps en clamping van reiswegen in geval van noodoplossing om een minimum exploitatie mogelijk te maken.
REX= retour d'experience.Of Lessons learned
Dus wissels klemmen en lessen trekken.
Wat is het punt dat U wilt maken?
Ik help je aan de gebruikelijke termen. Dat helpt voor het begrip van je (toekomstige) berichten. Bij "klampen" en "REX" ging er bij mij geen enkel lampje branden.

Groetjes,
Rian

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 20:37
door nighttrain
rvdborgt schreef: 19 mei 2019, 13:53
nighttrain schreef: 19 mei 2019, 10:24
rvdborgt schreef: 19 mei 2019, 00:33
Dus wissels klemmen en lessen trekken.
Wat is het punt dat U wilt maken?
Ik help je aan de gebruikelijke termen. Dat helpt voor het begrip van je (toekomstige) berichten. Bij "klampen" en "REX" ging er bij mij geen enkel lampje branden.

Groetjes,
Rian
Bedankt , er zullen geen toekomstige berichten meer zijn dat zal ook helpen, voor dit internationaal forum voor mensen met open geest. Ja na 29 jaar in het buitenland slaat een mens soms te veel taalflaters.Je tire ma révérence.

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 20:59
door Shrek
Portbou schreef: 19 mei 2019, 11:22 Op welk stuk van de bovenleiding precies ?
Enkel in Brussel-Noord ?
Tussen Brussel-Noord en Schaarbeek ?

Was het klemmen van wissels om alle treinen via L28 te sturen dan geen oplossing ?

Was er een probleem met vermogen tussen Brussel-Zuid en Charleroi ?
Enkel in Brussel-Noord. L28 en Schaarbeek werkten nog perfect.
Wissels vastzetten helpt enkel maar bij seininrichtingsproblemen, die waren er hier hoegenaamd niet. Als de reisweg juist in de computer zit komend ie wissels vanzelf in de juiste stand. Zit de reisweg niet juist in de computer blijft de trein gewoon staan.
Het hele klemmen-verhaal is dus totaal naast de kwestie.

Waar wèl een probleem zat was in de organisatie van de tijdelijke treindienst. De beslissing (of de melding ervan) hoe de treinen allemaal gingen rijden verliep nogal stroef had ik de indruk...

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 21:19
door rvdborgt
nighttrain schreef: 19 mei 2019, 20:37
rvdborgt schreef: 19 mei 2019, 13:53
nighttrain schreef: 19 mei 2019, 10:24 Wat is het punt dat U wilt maken?
Ik help je aan de gebruikelijke termen. Dat helpt voor het begrip van je (toekomstige) berichten. Bij "klampen" en "REX" ging er bij mij geen enkel lampje branden.
Bedankt , er zullen geen toekomstige berichten meer zijn dat zal ook helpen, voor dit internationaal forum voor mensen met open geest. Ja na 29 jaar in het buitenland slaat een mens soms te veel taalflaters.Je tire ma révérence.
Ik heb er geen enkel moment bij stilgestaan dat je je beledigd zou kunnen voelen door mijn behulpzaam bedoelde bericht. Mijn excuses mocht dat wel zo zijn geweest.

Groetjes,
Rian

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 19 mei 2019, 21:26
door jan_olieslagers
Rian, ook voor mij leek uw bericht enkel positief bedoeld. Ik heb het altijd al moeilijk met afkortingen en codes, na enig haarkrabben deed die REX mij aan ene meneer Degrelle denken maar die had dan weer niets met spoorwegen... ;)

Nighttrain, wees aub niet zo lichtgeraakt. Het is inderdaad normaal dat uw taalaffiniteit er wat op achteruitgegaan is, dat wil niemand u verwijten. Met een klein beetje verduidelijking - die ook heel netjes werd aangereikt - zijn toch alle problemen van de (spoor)baan?

Re: Schakelkast Brussel Noord

Geplaatst: 21 mei 2019, 19:13
door Asterix
Zoals al eerder geschreven bestond het probleem uit een brand in en rond een sectioneerpost van de bovenleiding. Meteen na de bluswerken was dan ook nog niet duidelijk wat nog wel en wat niet meer werkte. Dat uitzoeken heeft tijd nodig. In eerste instantie werd de back-up ingeschakeld: voeding geven vanuit Brussel-Zuid. Men hoeft geen expert te zijn om te begrijpen dat het geleverde vermogen dan beperkt is.

In een tweede fase korte tijd nadien begon men twijfels te uiten over de staat van de bovenleiding boven enkele sporen naast de sectioneerpost. Veiligheidshalve werd het verkeer daarop ook verboden.

Links en rechts waren er dan ook nog eens de dagelijkse storingen. Ook die blijven op zo een dag opduiken, dat is nu eenmaal eigen aan al de elektronica en de bewegende onderdelen die bij spoorverkeer komen kijken.

Ondertussen staan het station en de omliggende stations wel vol met treinen. Op zo een moment spelen er ook tegengestelde belangen: de spoorwegoperatoren willen een maximaal aantal treinen laten rijden, qua infrastructuur is (nog) niet duidelijk wat kan en wat niet. Dat zijn zo mogelijk nog vervelendere situaties dan een ramp waarbij de hele NZV dicht gaat. Daarvoor bestaan er plannen. Hier was het niet het ene en niet het andere: het ene moment leek het minder erg of net erger dan even ervoor.

Dat alles neemt niet weg dat de onderlinge communicatie in zo een situaties beter kan. Dat gegeven is echter niet nieuw. Te veel spelers, te veel (wanna be) decision makers...