Pagina 2 van 3

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 12:45
door dekooiker
dentheo schreef: 19 mei 2019, 19:08 Werk aan de winkel voor Antwerpen-Centraal, nu doorgaand station... :D :D
Inderdaad.
Volgens de regelgeving moeten de doodsporen hier letters krijgen.
In Herentals was spoor III tijdlang ook doodspoor en had dus eigenlijk van een letter moeten voorzien worden.
De stootbok aldaar was beveiligd door een...verhoogd opgesteld vereenvoudigd stopsein.
(Maar nog straffer was dat het het kenmerkbord van een gecombineerd stopsein kreeg: het kan nooit iets vertellen over het volgend sein!)

Ik meen enkele jaren geleden te Welkenraedt spoor I als doodspoor te hebben gezien.
Oostende lijken me ook maar beter doodsporen, voorzichtig gesteld.

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 13:33
door jan_olieslagers
Is er ook niet een kopspoor helemaal aan de oostkant van Brussel-Zuid? Dat heette altijd spoor 22, meen ik me te herinneren van toen ik daar nog werkte.

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 14:24
door Steven
Brussel zuid heeft drie kopsporen, 1, 2 en 22

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 14:31
door dentheo
Zijn die letters nog overblijfselen van de vroeger originele maatschappijen zoals in Frankrijk ?

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 16:00
door Paul
In Luik-Guillemins waren er vroeger vijf kopsporen aan de oostzijde. Die hadden geen letter, maar waren genummerd van 1 tot 5. Sporen 6 tot 14 waren de doorgaande sporen.
Volgens mij bestaat daar helemaal geen 'regelgeving' voor, maar is het een plaatselijk gebruik. En met 'vroegere originele maatschappijen' (@Theo) heeft het ook niets te maken.

Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 16:28
door dekooiker
Er bestaan wel degelijk teksten die het benoemen van heel wat spoorelementen regelen waaronder het aanduiden der perrons.
Maar zoals het een goede regelgeving betaamt zijn er uiteraard heel wat uitzonderingen op de regel.

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 17:01
door jan_olieslagers
Brussel zuid heeft drie kopsporen, 1, 2 en 22
Dankje, Steven, die 1-2 zijn van na mijn tijd denk ik. Die bedienen toch de Eurostar, en zijn dus douanegewijs afgeschermd van "Schengen"?
(let wel, "douane" is eigenlijk niet de juiste term, douane houdt zich bezig met goederentrafiek. Personenverkeer wordt gecontroleerd door de grenspolitie - maar die bevoegdheden sluiten erg nauw op elkaar aan, hier en daar).

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 17:06
door jan_olieslagers
Er bestaan wel degelijk teksten die het benoemen van heel wat spoorelementen regelen waaronder het aanduiden der perrons.
Maar zoals het een goede regelgeving betaamt zijn er uiteraard heel wat uitzonderingen op de regel.
hm, hm. Meer uitzonderingen dan regels is inderdaad een gouden traditie bij het Belgische spoorbedrijf - maar of dat nu een "goede traditie" is daar durf ik toch mijn vragen bij hebben... Laat staan of dat zo betaamt! Het is natuurlijk wel een fraai excuus om duizend-en-een niveaus van chefs en onderchefs en onderonderchefs te blijven handhaven, want de rattennest die men heeft opgezet kan inderdaad niet door een enkel menselijk wezen overzien worden :mrgreen:

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 17:47
door overweg13
Ik doe maar een gokje, maar zou het kunnen dat de perrons met letters oorspronkelijk tot het goederenemplacement of het vormingsstation behoorden en dat de betrokken sporen achteraf een perron kregen dat dan consequent de letter kreeg die ze ook tevoren al hadden? Ik denk dan heel bepaald aan Halle dat een perron C kreeg toen lijn 26 ook voor reizigers opengesteld werd. Van de sporen A en B is nooit sprake geweest tenzij als sporen waar bijv. kolenboeren kwamen laden.

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 18:37
door kika
Als je een perron hernoemt zonder grote verandering in het station, loop je vooral lokale reizigers te verwarren. Iemand die er niet bekend is, moet toch altijd al kijken waar welk spoor is. En ja, ik gebruik lekker perron en spoor door elkaar, zodat duidelijk is dat je niemand moet verwarren :lol:

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 20 mei 2019, 19:00
door dekooiker
overweg13 schreef: 20 mei 2019, 17:47 Ik doe maar een gokje, maar zou het kunnen dat de perrons met letters oorspronkelijk tot het goederenemplacement of het vormingsstation behoorden en dat de betrokken sporen achteraf een perron kregen dat dan consequent de letter kreeg die ze ook tevoren al hadden? Ik denk dan heel bepaald aan Halle dat een perron C kreeg toen lijn 26 ook voor reizigers opengesteld werd. Van de sporen A en B is nooit sprake geweest tenzij als sporen waar bijv. kolenboeren kwamen laden.
Geen A en B maar wel een I en II.
Dat volstaat blijkbaar om het volgend spoor C te noemen en dat is bij mijn weten geen gangbare zaak.
Uit verhalen van eind jaren '70 blijkt wel dat Schaarbeek genummerde sporen had en uit stationplans uit 1970 van Hasselt blijkt dat daar ook zo te zijn.
Het is in grotere stations en vormingen ondoenlijk om alleen letters te gebruiken om maar niet te zeggen dat het bij mijn weten op goederensporen niet anders dan cijfers waren.
Arabische cijfers dan wel, voor de puristen :mrgreen:

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 03 jun 2019, 14:07
door Eimai
dentheo schreef: 19 mei 2019, 19:08 Werk aan de winkel voor Antwerpen-Centraal, nu doorgaand station... :D :D
Waarbij ik me de vraag stel, zijn er perrons met letters waar zone A en B ook gebruikt worden? 't Is in Antwerpen al met de regelmatigheid van de klok dat reizigers naar spoor 18 zoeken in plaats van 1B, ik wil niet weten wat ze gaan beginnen doen als ze spoor AB zoeken...

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 03 jun 2019, 15:18
door dekooiker
Dat zou een goede reden kunnen zijn om van de o zo belangrijke regel af te wijken.

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 03 jun 2019, 15:43
door Jan-Mark
Eimai schreef: 03 jun 2019, 14:07
dentheo schreef: 19 mei 2019, 19:08 Werk aan de winkel voor Antwerpen-Centraal, nu doorgaand station... :D :D
Waarbij ik me de vraag stel, zijn er perrons met letters waar zone A en B ook gebruikt worden? 't Is in Antwerpen al met de regelmatigheid van de klok dat reizigers naar spoor 18 zoeken in plaats van 1B, ik wil niet weten wat ze gaan beginnen doen als ze spoor AB zoeken...
In FGSP gebruikt men dikwijls de zones, met name als er autorails worden gesplitst.

Re: Perrons met letters ??

Geplaatst: 03 jun 2019, 16:04
door Steven
In Brussel zuid op de sporen 3-6 heel veel gebruikt om aan te duiden waar welke Thalys/TGV/ICE staat.