Kinderen draaien wissel op spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Kinderen draaien wissel op spoorlijn

Bericht door Asterix »

Facebookpagina Politieteam Zeeuws-Vlaanderen

Vanmiddag kregen wij de melding dat er op het treinspoor tussen Sas van Gent en de Belgische grens door onbevoegde personen een wissel was omgezet. De machinist van een passerende trein had naast het spoor 3 fietsen zien staan.
Eenmaal aangekomen bij de fietsen zagen wij in de verte 3 personen over het spoor lopen. Omdat wij met de auto niet verder konden rijden, zijn wij op deze fietsen gestapt en naar de personen toe gefietst. Het bleek te gaan om drie kinderen, twee van 12 en een van 13. De kinderen gaven toe dat zij de wissel hadden omgezet.

Doordat de wissel was omgezet had een trein vanuit de richting van België kunnen ontsporen.
Gelukkig reed de reeds gepasseerde trein de andere kant op.

De drie kinderen worden doorverwezen naar HALT. Als er schade is ontstaan aan de wissel zal ProRail deze schade verhalen. ^MM
Op de Facebookpagina staan er ook enkele foto's. Ook de reacties van enkele kenners (treinbestuurders) zijn interessant om lezen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Kinderen draaien wissel op spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Het bericht viel ook mij direct op, bij de nieuwsredactie van VRT. Maar aan Facebook en andere privacy-gluurderij doe ik niet mee - wat vertellen de kenners/treinbestuurders zoal?

Overigens: als (zoals ik lees) de politiemensen op fietsen zijn gestapt zonder toestemming van de eigenaars derzelve dan zouden ze nog wel eens "ambras" kunnen krijgen ..:)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Kinderen draaien wissel op spoorlijn

Bericht door Paul »

Is dat een wissel in het hoofdspoor? Zit daar dan geen slot op?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Kinderen draaien wissel op spoorlijn

Bericht door dentheo »

Volgens mij is Zeeuws-Vlaanderen zoiets als één groot industriespoor...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kinderen draaien wissel op spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Paul schreef: 02 jun 2019, 14:35 Is dat een wissel in het hoofdspoor? Zit daar dan geen slot op?
Dat was ook mijn eerste bedenking. Ik herinner me uitstappen, o.a. met GTF waar we over nog nauwelijks gebruikte lijnen reden, maar alle wissels onderweg waren wel beveiligd met een slot. Als dat hier niet het geval was, dan zijn het eerder de verantwoordelijken hiervoor dan de kinderen die op het matje zouden moeten komen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kinderen draaien wissel op spoorlijn

Bericht door Asterix »

Enkele reactie van op Facebook:

(1) "Ik passeer daar als machinist meermaals per week en zolang het wissel niet gedraaid wordt terwijl de trein er overheen rijdt is er echt geen reden tot ontsporing, de machinist is daar zelf verantwoordelijk voor de goede stand van de wissels. Neemt niet weg dat het spoor verboden terrein is voor onbevoegden!"

(2) "Tegen 30 km/u EN onder eigen verantwoordelijkheid van de machinist... Als ik daar reed, controleerde ik ALTIJD elke wissel. Maar inderdaad, losstaand daarvan, goed dat die kinderen eens deftig op hun vingers getikt worden!!! Hopelijk geen banale geldboete, maar een degelijke straf waar ze iets van leren.."
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Kinderen draaien wissel op spoorlijn

Bericht door profke »

Zls ik die reacties lees vat ik het incident als volgt samen: kwajongens halen kwajongensstreek uit. En in compleet andere omstandigheden, die zich daar niet voordeden, zou dit gevaarlijk geweest kunnen zijn. Maar iets in mij zegt dat men daar geen krant mee verkoopt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kinderen draaien wissel op spoorlijn

Bericht door Steven »

De pers draait wat woorden uit het woordenboek maar weten klok en klepel niet op de juiste manier samen te brengen. Sensatie verkoopt, droge pure feiten iets minder.
Plaats reactie