Sluiting L138

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Sluiting L138

Bericht door Elgar »

Eind dit jaar zal Infrabel het laatste restant van lijn 138 sluiten, namelijk het thans nog in dienst zijnde deel tussen Châtelet en Acoz.
Alhoewel de lijn nog steeds bereden wordt door goederentreinen voor de bediening van een bedrijf aan het huidige eindpunt van de lijn, zou men toch eind dit jaar de lijn willen sluiten en daarna ontmantelen. Het bedrijf Disteel, onderdeel van ArcelorMittal, meldt naar eigen zeggen dat 30% van hun materiaal via het spoor gaat, wat mij een niet te verwaarlozen hoeveelheid lijkt.
Reden van sluiting kan ik niet direct terugvinden, waarschijnlijk de slechte staat van de sporen waarvan heraanleg te duur wordt geacht? Of misschien de toestand van de brug over de Samber in Châtelet?

Wel verassend dat de lokale politiek eerder voorstander lijkt van de sluiting van deze lijn zodat het spoortracé kan gebruikt worden voor een RaVel. Dat hierdoor het vrachtverkeer door dorpskernen zal toenemen, blijkt geen bezwaar te zijn.
Dit staat toch in schril contrast met de situatie ik Marbehan waar de lokale politici wel moord en brand schreeuwen voor de uitbraak van de wissel naar L155. Die uiteindelijk de laatste jaren zo goed als nooit gebruikt werd.

Bron: http://rpk.belgianrail.be/global_pdf_mo ... 190708.pdf blz 10 van de pdf
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Sluiting L138

Bericht door Nadleeh »

Hangt het een en ander mogelijk samen met de sluiting van de industrie daar? Anders zou je zeggen dat ArcelorMittal wellicht bij kan dragen in de kosten voor renovatie.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Sluiting L138

Bericht door joverwimp »

In december werd de lijn 138 tussen Châtelet en Bouffioulx gesloten; Disteel maakt er geen gebruik meer van.
De slagbomen aan de rue de Couillet werden weggenomen https://www.google.com/maps/@50.4030448 ... 312!8i6656
net als de rode lichten aan de overweg rue de Loverval https://www.google.com/maps/@50.4020246 ... 312!8i6656

De lijn was al omgevormd tot RAVeL-fietspad tussen Gerpinnes en Acoz en zal worden doorgetrokken tot Châtelet.
Een klein stukje van de lijn blijft behouden ten gerieve van Aperam (ex-Carlam) dat zich rechts bevindt van het station van Châtelet. Hun goederenverkeer moet maneuvreren door het station '(spoor1) tot net voor de Samber : https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... 04779&z=16 (rood traject)
Is het niet vreemd dat spoor 1 onbruikbaar is voor reizigersverkeer ? elders, bv in Kortenberg (Stobart) gebeurt het goederenverker ‘s nachts

De omvorming tot fietspad kende grote bijval:
La Nouvelles Gazette 21/01/2020
Le très attendu RAVeL reliant Châtelet à Gerpinnes bénéficiera d’un subside supplémentaire de 700.000 € de part de la Région. Une aide bienvenue, qui permettra de débuter les travaux de la liaison entre Acoz et Châtelineau dès 2021.
Au mois de janvier de cette année, le ministre wallon du Climat et de la Mobilité Philippe Henry (Écolo) a annoncé au bourgmestre châtelettain que le Gouvernement accordait un subside de 700.000 € pour prolonger la ligne 138 du RAVeL (Acoz) à la ligne 119 (Châtelineau).
Le montant sera budgétisé pour l’année 2021, ce qui permettra à la Ville de commencer concrètement les travaux la même année. Une nouvelle plus que positivement reçue par les autorités communales puisque ce subside représente la clé de voûte pour finaliser le chaînon manquant du RAVeL entre la bordure limitrophe Bouffioulx-Gerpinnes et la gare de Châtelet (Châtelineau).
La piste, longue de cinq kilomètres, permettra de relier les deux points en quinze minutes, grâce à l’usage du vélo, « alors qu’il faut compter au moins vingt minutes entre les deux points en faisant usage de la voiture, en plus des difficultés pour se garer et de la congestion au niveau du rond-point du Delhaize », commente la Ville de Châtelet.
L’octroi des 700.000 € par la Région wallonne s’inscrit dans le cadre du plan RAVeL 2019-2024, adopté par l’ancien Gouvernement wallon. L’objectif pour la Wallonie : accroître la mobilité alternative et ainsi compter 5 % des déplacements à vélo en 2030, contre 1 % seulement actuellement.
Une enveloppe bienvenue
La Ville a « fait des pieds et des mains » pour son RAVeL, et accueille cette enveloppe avec beaucoup d’engouement. On peut les comprendre, lorsqu’on sait que le déferrage des voies revenait à charge de la Ville et faisait exploser son budget : entendez 900.000 €, subsidiés à hauteur de… 100.000 €.
La demande de permis a été introduite par le service urbanisme suite au courrier du ministre de la Mobilité : une fois obtenu, les procédures de marché public seront lancées pour entreprendre l’opération du déferrage des voies ainsi que les travaux pour mettre en œuvre la piste du RAVeL. La fin du délai administratif coïncidera avec l’arrivée de l’année 2021.
https://www.lanouvellegazette.be/505861 ... ide-wallon

Reportage Télésambre 21/01/2020: https://www.telesambre.be/700-000-euros ... -gerpinnes
RTBF 17-01-2020 https://www.rtbf.be/info/regions/hainau ... d=10410050
l'Avenir 16-01-2020 https://www.lavenir.net/cnt/dmf20200116 ... n-au-ravel
Plaats reactie