Sluiting L138
Geplaatst: 17 jul 2019, 07:59
Eind dit jaar zal Infrabel het laatste restant van lijn 138 sluiten, namelijk het thans nog in dienst zijnde deel tussen Châtelet en Acoz.
Alhoewel de lijn nog steeds bereden wordt door goederentreinen voor de bediening van een bedrijf aan het huidige eindpunt van de lijn, zou men toch eind dit jaar de lijn willen sluiten en daarna ontmantelen. Het bedrijf Disteel, onderdeel van ArcelorMittal, meldt naar eigen zeggen dat 30% van hun materiaal via het spoor gaat, wat mij een niet te verwaarlozen hoeveelheid lijkt.
Reden van sluiting kan ik niet direct terugvinden, waarschijnlijk de slechte staat van de sporen waarvan heraanleg te duur wordt geacht? Of misschien de toestand van de brug over de Samber in Châtelet?
Wel verassend dat de lokale politiek eerder voorstander lijkt van de sluiting van deze lijn zodat het spoortracé kan gebruikt worden voor een RaVel. Dat hierdoor het vrachtverkeer door dorpskernen zal toenemen, blijkt geen bezwaar te zijn.
Dit staat toch in schril contrast met de situatie ik Marbehan waar de lokale politici wel moord en brand schreeuwen voor de uitbraak van de wissel naar L155. Die uiteindelijk de laatste jaren zo goed als nooit gebruikt werd.
Bron: http://rpk.belgianrail.be/global_pdf_mo ... 190708.pdf blz 10 van de pdf
Alhoewel de lijn nog steeds bereden wordt door goederentreinen voor de bediening van een bedrijf aan het huidige eindpunt van de lijn, zou men toch eind dit jaar de lijn willen sluiten en daarna ontmantelen. Het bedrijf Disteel, onderdeel van ArcelorMittal, meldt naar eigen zeggen dat 30% van hun materiaal via het spoor gaat, wat mij een niet te verwaarlozen hoeveelheid lijkt.
Reden van sluiting kan ik niet direct terugvinden, waarschijnlijk de slechte staat van de sporen waarvan heraanleg te duur wordt geacht? Of misschien de toestand van de brug over de Samber in Châtelet?
Wel verassend dat de lokale politiek eerder voorstander lijkt van de sluiting van deze lijn zodat het spoortracé kan gebruikt worden voor een RaVel. Dat hierdoor het vrachtverkeer door dorpskernen zal toenemen, blijkt geen bezwaar te zijn.
Dit staat toch in schril contrast met de situatie ik Marbehan waar de lokale politici wel moord en brand schreeuwen voor de uitbraak van de wissel naar L155. Die uiteindelijk de laatste jaren zo goed als nooit gebruikt werd.
Bron: http://rpk.belgianrail.be/global_pdf_mo ... 190708.pdf blz 10 van de pdf