Probleem bovenleiding warm weer

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Catenist
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Catenist » 01 aug 2019, 23:25

Ik lees hier in het topic "Probleem bovenleiding warm weer", maar treinen die met motorproblemen (MW41) of airco problemen te kampen hadden zijn toch geen infrastructuur probleem? Neem me niet kwalijk maar ik kreeg tijdens die extreme hitte dagen ook dikwijls meldingen van storingen aan de seininrichting, aan overwegen, aan wissels. Natuurlijk heeft een trein die stilstaat door motorstoring hetzelfde effect als een storing aan de infrastructuur, in beide gevallen is het treinverkeer meestal onderbroken. Maar ik ben het absoluut oneens met de manier waarop de media en de vele zuurpruimen deze toestanden berichtten en weer eens gebruikt hebben om het spoor in een erg negatief daglicht te zetten. Terwijl er vele spoormedewerkers net die problemen moesten oplossen in die verzengende hitte of 's nachts. Nog een gebeurtenis die ik nooit vergeet, het zware treinongeval in Luttre in 1974 op de brug over het kanaal Brussel-Charleroi was te wijten aan de uitzetting van de rails ten gevolge van de toen extreme temperatuur. Problemen zijn van alle tijden maar worden de laatste tijd wel sterk en ongenuanceerd naar voren gebracht.


HLE18
Berichten: 170
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door HLE18 » 02 aug 2019, 10:01

En hebben ze deze problemen ook in Marokko of op de Haramain High Speed rail in Saudi Arabië?

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4091
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door overweg13 » 02 aug 2019, 10:25

Catenist schreef:
01 aug 2019, 23:25
Nog een gebeurtenis die ik nooit vergeet, het zware treinongeval in Luttre in 1974 op de brug over het kanaal Brussel-Charleroi was te wijten aan de uitzetting van de rails ten gevolge van de toen extreme temperatuur. Problemen zijn van alle tijden maar worden de laatste tijd wel sterk en ongenuanceerd naar voren gebracht.
15.08.1974 was inderdaad een erg warme dag, maar de ontsporing was denkelijk niet te wijten aan de hitte (al kan dat een bevorderende factor geweest zijn) maar aan gebrekkig onderhoud. De verantwoordelijke daarvoor is trouwens gerechtelijk vervolgd en gestraft. Dat de toestand daar niet koosjer was - en dat al voor de hitte - moge blijken uit het feit dat treinbestuurders van één depot al afgesproken hadden om er systematisch te vertragen...
Met vriendelijke groet

overweg13

DR-fan
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door DR-fan » 02 aug 2019, 15:26

HLE18 schreef:
02 aug 2019, 10:01
En hebben ze deze problemen ook in Marokko of op de Haramain High Speed rail in Saudi Arabië?
Andere vraag: zijn de temperatuurverschillen tussen zomer en winter er even groot als bij ons? Dat speelt immers ook een rol bij het ontwerpen van een spoorlijn en rollend materieel.

HLE18
Berichten: 170
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door HLE18 » 02 aug 2019, 15:39

Het kan er zeker hard sneeuwen
DR-fan schreef:
02 aug 2019, 15:26
HLE18 schreef:
02 aug 2019, 10:01
En hebben ze deze problemen ook in Marokko of op de Haramain High Speed rail in Saudi Arabië?
Andere vraag: zijn de temperatuurverschillen tussen zomer en winter er even groot als bij ons? Dat speelt immers ook een rol bij het ontwerpen van een spoorlijn en rollend materieel.
Het kan in de Sahara ook hard sneeuwen eerder uitzonderlijk.
Als het bij ons -10 is dan zijn er evengoed ook zulke problemen dus het is niet dat alles hier ontworpen is om te blijven werken bij lage temperaturen.

vnze
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door vnze » 05 aug 2019, 11:12

Portbou schreef:
29 jul 2019, 22:16
vnze schreef:
29 jul 2019, 12:03
Als er in Europa één industrie is met een de facto monopolie is het wel bij de leveranciers van de spoorwegen. Je kan vaak kiezen tussen één á drie alternatieven die allemaal onder één hoedje spelen (zie UNIFE etc).

Als we dat even negeren zitten we nog altijd met het feit dat constructeurs regelmatig hun contracten/lastenboeken niet nakomen. NMBS kan misschien eisen stellen maar als de constructeur er zich niet aan wil houden, wat dan? Boeteclausules? Daar lachen ze eens goed mee, dat zit allemaal ingecalculeerd aan de prijs.
En maar blijven argumenten zoeken om toch vooral geen fout in de eigen organisatie te moeten toegeven...

Ik bedoel : het kan allemaal wel waar zijn maar is er nu echt niets dat Infrabel en NMBS alvast beter zouden kunnen doen en waarvoor ze niet van derden afhangen ?
Waar ik schrijf dat de spoorwegen niets mis doen? Ik reageer op één specifieke stelling. Als dat al niet meer mag zonder een disclaimer te plaatsen of een mea culpa te slaan dan maak je de discussie wel rap dood. "Disclaimer: mijn bovenstaande post sluit op geen enkele manier uit dat er ook fouten bij de spoorwegen gemaakt worden" zal ik dat alvast aan elke bijdrage aan dit forum toevoegen?

Jij hebt in het algemeen wel heel bijzondere regels voor te discuteren. Je mag geen argumenten aanhalen in het voordeel van de spoorsector? Zeg mij eens, wat kan de spoorwegsector dan beter doen in zo een toxische omgeving als het zo makkelijk is? Duidelijk weet jij het beter want je negeert simpelweg de inhoud van mijn post omdat het pro-spoorweg is. Maar hoe kom je nu onder een monopolie uit? Jij weet blijkbaar het antwoord, ik denk dat ze je in Brussel graag zien komen om het een-en-ander uit te klaren!
Iedere dag pendelen van FRST naar FN

Plaats reactie