Pagina 1 van 6

Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 25 jul 2019, 20:46
door jpc
Wat kan het probleem zijn bij bovenleidingen t.g.v. warmte? De rijdraad wordt toch door gewichten aangespannen?

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 25 jul 2019, 21:07
door Steven
De draad vervormt ook door de warmte, hij rekt dus een beetje uit, na x aantal keer is het gewoon game over en breekt de draad gewoon op het zwakste punt door. sporen, bovenleiding,.... alles wat gemaakt is uit metaalsoorten is onderhevig aan de hitte. ook metalen bruggen zijn daardoor zeer gevoelig, de beweegbare brug in Kapelle op den Bos is bij deze hitte extra gevoelig voor storingen doordat bij het sluiten van de brug ze niet altijd 100% op haar plaats valt.

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 25 jul 2019, 23:56
door Portbou
Ok, maar waarom hebben ze dit probleem niet in bvb. Italie, Spanje...of sterker nog Saoedi-Arabie... bij nighttrain ?

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 00:53
door Shrek
Portbou schreef: 25 jul 2019, 23:56 Ok, maar waarom hebben ze dit probleem niet in bvb. Italie, Spanje...of sterker nog Saoedi-Arabie... bij nighttrain ?
Waarop baseer je je om te zeggen dat deze problemen niet voorkomen in andere landen? Ik heb toch al gehoord dat ze ook in Spanje wel eens problemen hebben bij de eerste +35° dag van het jaar.

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 00:56
door Shrek
Steven schreef: 25 jul 2019, 21:07 De draad vervormt ook door de warmte, hij rekt dus een beetje uit, na x aantal keer is het gewoon game over en breekt de draad gewoon op het zwakste punt door. sporen, bovenleiding,.... alles wat gemaakt is uit metaalsoorten is onderhevig aan de hitte. ook metalen bruggen zijn daardoor zeer gevoelig, de beweegbare brug in Kapelle op den Bos is bij deze hitte extra gevoelig voor storingen doordat bij het sluiten van de brug ze niet altijd 100% op haar plaats valt.
En zelfs zonder breken zit er ook een maximum op de rek. Vanaf een bepaalde temperatuur ligt het gewicht op de grond en dan zwalpen de kabels in het rond met alle gevolgen vandien.

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 08:37
door Steven
Frankrijk geeft in deze periode aan de lopende band vertragingen met TGV’s uit het zuiden met als meest voorkomende reden infra problemen. Dat haalt hier echter het nieuws niet maar daarom is het er niet.

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 09:20
door Steve
Ik veronderstel dat de vrij bruuske afwisseling tussen een gematigde en erg hoge temperatuur ook een belangrijk deel van de verklaring is. In het Middellandse Zeegebied houden die hoge temperaturen meestal veel langer aan en is er ook een geleidelijkere overgang.

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 09:55
door HLE 2302
In het noorden van Frankrijk waren er gisteren evenveel vertragingen en afschaffingen, dit is niet land gebonden. In Frankrijk werd zelfs aan de treinbestuurders gevraagd de snelheid te beperken tot 70 km/h.

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 10:10
door Steven
In Nederland deed men hetzelfde als in de winter, preventief al treinen schrappen. Dit is geen Belgisch probleem maar pure fysica. Hoe de landen er mee omgaan is een andere zaak.

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 12:38
door overweg13
Ik herinner me een affiche uit de jaren 1970: "Elk weer, treinweer." Maar zowel het weer als de treinen zijn grondig veranderd...

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 13:39
door am62
Idd Vic, doet me denken aan die sticker... maar het is een ander tijdperk zoals je zegt.

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 13:47
door Steven
Tja jaren 70, geen airco, geen temperaturen boven de 40 graden, amper elektronica in de trein, veel meer gesleepte dieseltreinen en veel minder bovenleiding. Het enige wat toen en nu hetzelfde is, is dat mensen zweten als het te warm word letterlijk of figuurlijk.

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 13:58
door overweg13
Steven schreef: 26 jul 2019, 13:47 Tja jaren 70, geen airco, geen temperaturen boven de 40 graden, amper elektronica in de trein, veel meer gesleepte dieseltreinen en veel minder bovenleiding. Het enige wat toen en nu hetzelfde is, is dat mensen zweten als het te warm word letterlijk of figuurlijk.
Maar dat ze over dat laatste veel minder tamtam maakten. Ik denk dat het verplicht dragen van de jas door treinbegeleiders pas in de loop van de jaren 1960 afgeschaft is, om maar iets te zeggen. Pas op, ik vind dat terecht, hoor, verdenk er me niet van dat ik naar die tijd terug wil, toch niet op dat vlak. Wat die diesels betreft: die waren toen nog niet in Spanje gemaakt, land dat nu eenmaal geen ervaring heeft met hoge temperaturen...

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 14:10
door Ducktape
Portbou schreef: 25 jul 2019, 23:56 Ok, maar waarom hebben ze dit probleem niet in bvb. Italie, Spanje...of sterker nog Saoedi-Arabie... bij nighttrain ?
Omdat ze er daar op voorzien zijn. In Zuid-Spanje vriest het praktisch nooit, dus kunnen ze hun treinen aanpassen om altijd in warme temperaturen te rijden. Omgekeerde verhaal in Zweden, daar is het nooit 40 graden dus voorzien ze dat het gewoon niet hoeft. Stel dat het daar morgen toch 40 graden is zal alles daar ook in het honderd lopen.

De gemiddelde zomertemperatuur is hier 22 graden, als je het net en de treinen zou willen aanpassen zodat die bij meer dan 35 graden ook nog rijden moet je daar ettelijke miljarden voor investeren om alles aan te passen vermoed ik. En waarom, voor die enkele dagen per jaar dat het eens extreem warm weer is? Weggesmeten geld me dunkt. Dan kunnen ze beter sneller alle materieel vernieuwen zodat aircoloze treinen (eindelijk) weg zijn.

Zelfde verhaal in de winter...

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Geplaatst: 26 jul 2019, 17:55
door dentheo
Ducktape schreef: 26 jul 2019, 14:10 Dan kunnen ze beter sneller alle materieel vernieuwen zodat aircoloze treinen (eindelijk) weg zijn.
Ik wil geen spelbederver zijn, maar volgens mij hebben de dieseltreintjes die nu stilgelegd zijn airco.....
:D :D