Probleem bovenleiding warm weer

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door am62 »

Juist !

Maar als ik erin zit spuwt die koude lucht in de winter en warme lucht in de zomer... (mijn ervaring tussen Geraardsbergen en Gent)
De airco moet wel dol draaien als de deuren niet automatisch sluiten. De airco ligt er gewoon te vaak uit en de laatste weken zag ik regelmatig motorwagens met die kleine weinige raampjes een kwartslag open en dan wil je even geen klant zijn, geloof me. Je was nog beter af in een M2-rijtuig waar de ARKO van dienst was.

Ach ja, het lastenboek van de MW41 van een generatie geleden... (en de beurs op de knip) én toen motorkoeling blijkbaar ook absoluut niet nodig was.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

Ducktape schreef: 26 jul 2019, 14:10 De gemiddelde zomertemperatuur is hier 22 graden, als je het net en de treinen zou willen aanpassen zodat die bij meer dan 35 graden ook nog rijden moet je daar ettelijke miljarden voor investeren om alles aan te passen vermoed ik.
Wil je een betrouwbaar openbaar vervoer of niet? Ik bedoel iets waar mensen op kunnen rekenen en dat hun kan doen beslissen om de auto aan de kant te schuiven.

Of moeten we het maar normaal vinden dat alles boven de 35 graden stilvalt ?

Autos vallen alvast niet massaal in panne vanaf 35 graden. En zelfs het goedkoopste model komt tegenwoordig met airco.

(Ah ja, en staken doen autos ook niet...)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

Ducktape schreef: 26 jul 2019, 14:10 Omdat ze er daar op voorzien zijn. In Zuid-Spanje vriest het praktisch nooit, dus kunnen ze hun treinen aanpassen om altijd in warme temperaturen te rijden.
Tegenvoorbeeld : de Po-vlakte in Italië. Hogesnelheidslijn Milano-Bologna. In de winter dikwijls kouder dan België, in de zomer temperaturen die naar de 45 gaan.

En toch heb ik nog nooit gehoord dat ze daar op twee dagen op rij drie HST’s moeten ontruimen.

(En jaja, ik weet dat er een hoop andere dingen zijn die wel grondig fout lopen bij RFI en Trenitalia...)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
Ducktape schreef: 26 jul 2019, 14:10 Omdat ze er daar op voorzien zijn. In Zuid-Spanje vriest het praktisch nooit, dus kunnen ze hun treinen aanpassen om altijd in warme temperaturen te rijden.
Tegenvoorbeeld : de Po-vlakte in Italië. Hogesnelheidslijn Milano-Bologna. In de winter dikwijls kouder dan België, in de zomer temperaturen die naar de 45 gaan.

En toch heb ik nog nooit gehoord dat ze daar op twee dagen op rij drie HST’s moeten ontruimen.

(En jaja, ik weet dat er een hoop andere dingen zijn die wel grondig fout lopen bij RFI en Trenitalia...)
Het zou goed kunnen dat ze daar elke maand alle bovenleidingen afregelen. Dat kost je dan een ploeg extra voor één spoorlijn. Zoveel personeel heeft Infrabel alvast niet op overschot.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 26 jul 2019, 20:51 Zoveel personeel heeft Infrabel alvast niet op overschot.
Ah neen, die zitten allemaal thuis overuren te recupereren omdat ze opgeroepen worden bij al die incidenten...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Paul »

Steven schreef: 26 jul 2019, 13:47 Tja jaren 70, geen airco, geen temperaturen boven de 40 graden, amper elektronica in de trein, veel meer gesleepte dieseltreinen en veel minder bovenleiding. Het enige wat toen en nu hetzelfde is, is dat mensen zweten als het te warm word letterlijk of figuurlijk.
In de jaren 70 waren toch praktisch alle hoofdlijnen van het net al geëlektrificeerd. En er waren toen ook problemen bij extreem warm weer. Ik herinner mij een zomer met hittegolf (1976 vermoed ik, toen steeg het kwik ook tot boven de 35°), toen waren er vooral problemen met sommige wissels. Als ik me goed herinner werd er toen als maatregel genomen dat bij elke wissel in hoofdspoor die rechtdoor tegen de punt in bereden werd, een snelheidsbeperking gold van 90 km/u.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door DR-fan »

Portbou schreef: 26 jul 2019, 20:41Autos vallen alvast niet massaal in panne vanaf 35 graden. En zelfs het goedkoopste model komt tegenwoordig met airco.
Auto's hebben ook last van de warmte, maar de gemiddelde auto doet op een week minder kilometers dan een trein op één dag. Honderd defecte auto's met één chauffeur zijn natuurlijk minder spectaculair dan één trein met honderd reizigers. Je hebt trouwens blijkbaar gemist dat in het hele land wegen werden afgesloten omdat het wegdek omhoogkwam door de hitte en dat nogal wat beweegbare bruggen niet meer werkten. Woensdag moesten de hulpdiensten trouwens honderden geblokkeerde automobilisten voorzien van water wegens een ongeval op de A12. Vreemd dat de pers en "de mensen" daarover nooit verontwaardigd zijn en dat blijkbaar maar normaal vinden...[/quote]

Portbou schreef: 26 jul 2019, 20:41(Ah ja, en staken doen autos ook niet...)
Wacht maar tot AI doorbreekt in de autosector - zoals sommigen hun auto behandelen hebben die alle recht om er ook de brui aan te geven :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Steven »

Portbou schreef: 26 jul 2019, 20:41
Wil je een betrouwbaar openbaar vervoer of niet? Ik bedoel iets waar mensen op kunnen rekenen en dat hun kan doen beslissen om de auto aan de kant te schuiven.

Of moeten we het maar normaal vinden dat alles boven de 35 graden stilvalt ?

Autos vallen alvast niet massaal in panne vanaf 35 graden. En zelfs het goedkoopste model komt tegenwoordig met airco.

(Ah ja, en staken doen autos ook niet...)
Ten eerste komt het stilvallen van auto’s in de zomer wel in het nieuws. Dan wel te verstaan de bekendste vorm. De giga files naar toeristische gebieden. Auto’s met pech op technisch vlak is dan weer de fait divers voor de winterse pers. Je treinen geschikt maken voor de extreme weersomstandigheden is lastig. Het meeste recente materieel is een desiro en die hebben gereden. Maar zelfs toen die tien jaar terug in productie gingen waren hier nooit temperaturen gemeten boven de 40 graden. Dus naar wie of wat kan je dan modder gooien? Naar het KMI omdat die de nmbs voor zoiets moeten waarschuwen? Stel dat we over tien jaar in een mini ijstijd zitten wat doen we dan? Een autopark vernieuwt sneller dan rollend materieel van treinen. Treinen verkoop je niet alle 7 jaar om er nieuwe te hebben. De autobezitter doet dat wel veel sneller met de gekende verschillen als gevolg. Natuurlijk wil iedereen degelijke treinen maar als records verpulverd worden met meerdere graden ineens kan je niemand iets verwijten. De wereld veranderd snel en we zullen het nog lastig krijgen ons aan te passen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Shrek »


Portbou schreef: Wil je een betrouwbaar openbaar vervoer of niet?
Het antwoord op deze vraag is neen, niet tegen elke kost. Betrouwbaarheid in extreme situaties is mooi, maar (financieel) in tegenspraak met een groot netwerk, hoge frequenties, grote amplitudes, moderne treinen, mooie stations,...
We streven naar van alles zo veel mogelijk maar dus niet naar een netwerk dat in alle extreme situaties 100% betrouwbaar is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Steven »

Het probleem is dat iedereen de perfectie wenst maar het mag niets kosten. Tja dan krijg je daar de huidige politiek voor in de plaats. Je oogst wat je zaait. Het openbaar vervoer is een weerspiegeling van het doorsnee stemgedrag. De politiek die wij hebben is er niet eentje die vooruit kijkt. Degelijke spoorse verbindingen, degelijke weginfra het krijgt allemaal de verkeerde soort aandacht. En de Belg? Die ploeterde verder. Er zijn amper partijen die zich interesseren om het land vlot te trekken op alle niveaus van transport. Nu ja met x ministers van transport die de hete aardappel doorschuiven als het er op aankomt ben je niets mee.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door LML »

Als de diesel 30°en warmer wordt in hun tank, geeft dit problemen voor de airco en motoren: airco kan het niet meer trekken (temperaturen in de trein van 50° en meer) en oververhitting van de motoren.
Met temperaturen in de Kempen en Limburg de voorbije 3 dagen (wo 24, do 25 en vr 26/07) tussen de 38 en 41° heeft men het zekere voor het onzekere genomen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door overweg13 »

LML schreef: 27 jul 2019, 11:42 Als de diesel 30°en warmer wordt in hun tank, geeft dit problemen voor de airco en motoren: airco kan het niet meer trekken (temperaturen in de trein van 50° en meer) en oververhitting van de motoren.
Met temperaturen in de Kempen en Limburg de voorbije 3 dagen (wo 24, do 25 en vr 26/07) tussen de 38 en 41° heeft men het zekere voor het onzekere genomen.
Ah, vandaar dat ik op die hete dagen ook geen enkele vrachtwagen heb zien rijden... :wink:
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door groentje »

Neef is vrachtwagenbestuurder, hij kloeg deze week toch ook dat de airco niet werkte, hoor. En vergeet evenmin dat de gemiddelde vrachtwagen misschien 7 jaar is, een trein is al snel dubbel zo oud, met uitschieters tot 40 jaar.
Reizigers zijn ook veeleisender geworden, wanneer het 20 jaar geleden nog een luxe was in de auto, zijn aircoloze auto's vandaag zeer zeldzaam. Bij de trein is dat vandaag nog steeds de helft...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

DR-fan schreef: 27 jul 2019, 08:46
Portbou schreef: 26 jul 2019, 20:41Autos vallen alvast niet massaal in panne vanaf 35 graden. En zelfs het goedkoopste model komt tegenwoordig met airco.
Je hebt trouwens blijkbaar gemist dat in het hele land wegen werden afgesloten omdat het wegdek omhoogkwam door de hitte en dat nogal wat beweegbare bruggen niet meer werkten.
Ik heb dat helemaal niet gemist.
Een wegdek dat omhoog komt is geen auto die in panne valt.

Wel opvallend dat de staat bij de aanleg en het onderhoud van wegen al even weinig reserves neemt als Infrabel bij het aanleggen en onderhouden van het spoorwegnet. Een lichte overschrijding van de laatst gemeten maximum temperatuur ooit volstaat om problemen te krijgen.

Autoconstructeurs daarentegen lijken hogere marges te nemen waardoor auto's niet massaal in panne vallen bij de eerste overschrijding.
Dit is natuurlijk allemaal puur toeval en heeft geenszins te maken met de sterkere concurrentie die op de automarkt heerst :lol:


Woensdag moesten de hulpdiensten trouwens honderden geblokkeerde automobilisten voorzien van water wegens een ongeval op de A12. Vreemd dat de pers en "de mensen" daarover nooit verontwaardigd zijn en dat blijkbaar maar normaal vinden...
Autos die stilstaan wegens een ongeval verderop heeft niets te maken met autos die in panne vallen omwille van de warmte.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Probleem bovenleiding warm weer

Bericht door Portbou »

LML schreef: 27 jul 2019, 11:42 Als de diesel 30°en warmer wordt in hun tank, geeft dit problemen voor de airco en motoren: airco kan het niet meer trekken (temperaturen in de trein van 50° en meer) en oververhitting van de motoren.
Met temperaturen in de Kempen en Limburg de voorbije 3 dagen (wo 24, do 25 en vr 26/07) tussen de 38 en 41° heeft men het zekere voor het onzekere genomen.
Die MW41 komen toch uit Spanje. Daar zijn dit soort temperaturen toch al jarenlang regel in de zomer. Waarom dan deze problemen ?
Plaats reactie