besparingen ?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

besparingen ?

Bericht door joverwimp » 27 jul 2019, 11:27

Na de besparingen van de voorbije jaren krijgt Infrabel een jaarlijkse dotatie van bijna 1 miljard euro. Maar uit een recente audit blijkt dat Infrabel de komende tien jaar jaarlijks 82 miljoen euro extra nodig heeft om de Belgische spoorinfrastructuur op peil te houden. Als de federale regering het budget van 2020 tot 2024 plafonneert op het huidige niveau, kan Infrabel niet voldoende investeren in het onderhoud van sporen, bovenleidingen en seininrichtingen. Daardoor dreigen 13 lijnen voor het verkeer gesloten of op een enkel spoor gebracht te worden, wat per dag 684 reizigerstreinen en 103 goederentreinen treft. 'Op basis van de momenteel beschikbare gegevens worden de eerste onderbrekingen al in de eerste helft van 2020 verwacht', schrijft Infrabel.

In Vlaanderen moet de lijn Aalst-Burst mogelijk vanaf 2025 dicht omdat die niet meer over het vereiste seinsysteem zou beschikken. Zonder extra middelen komen ook de werken voor de tweede havenontsluiting in Antwerpen, waar Vlaanderen al lang op aandringt, op de helling te staan. Elektrificatie op de lijnen Gent-Eeklo, De Pinte-Ronse en Melle-Geraardsbergen is dan uitgesloten.

Maar de grootste impact is voor Wallonië, waar bijna alle geviseerde lijnen liggen. Dat ligt politiek extreem gevoelig omdat extra beknibbelen op het minder rendabele Waalse net in het zuiden van het land een no-go is. Op het spoor geldt de verdeelsleutel 60/40, waarbij Vlaanderen 60 procent en Wallonië 40 procent van het spoorbudget krijgt. Vlaanderen eist al langer meer geld omdat het voor 70 procent van de spoorinkomsten instaat, terwijl Wallonië erop wijst dat de helft van de sporen in het zuiden van het land ligt.

Of daadwerkelijk spoorlijnen dichtgaan, is dan ook twijfelachtig. 'Het spreekt voor zich dat Infrabel intern verschillende scenario's voorbereidt, die gaan van een minimalistische naar een maximalistische ambitie', reageert woordvoerder Thomas Baeken. (De Tijd 27 juli)


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: besparingen ?

Bericht door Shrek » 27 jul 2019, 11:47

joverwimp schreef:
27 jul 2019, 11:27
Na de besparingen van de voorbije jaren krijgt Infrabel een jaarlijkse dotatie van bijna 1 miljard euro. Maar uit een recente audit blijkt dat Infrabel de komende tien jaar jaarlijks 82 miljoen euro extra nodig heeft om de Belgische spoorinfrastructuur op peil te houden. Als de federale regering het budget van 2020 tot 2024 plafonneert op het huidige niveau, kan Infrabel niet voldoende investeren in het onderhoud van sporen, bovenleidingen en seininrichtingen. Daardoor dreigen 13 lijnen voor het verkeer gesloten of op een enkel spoor gebracht te worden, wat per dag 684 reizigerstreinen en 103 goederentreinen treft. 'Op basis van de momenteel beschikbare gegevens worden de eerste onderbrekingen al in de eerste helft van 2020 verwacht', schrijft Infrabel.
Howhow, hier haal je wel 2 zaken enorm door elkaar. De dotatie aan Infrabel bedroeg in 2018 ongeveer 80M€, tachtig miljoen. Deze dotatie daalt al jaren op een rij en is, zoals de woordvoerder laat weten, niet genoeg om het onderhoud aan de volledige infrastructuur op preventieve wijze te blijven volhouden.
Het bijna miljard gaat over het investeringsplan. Daarmee kan Infrabel enkel de door de regering goedgekeurde projecten bouwen, voornamelijk de uitrol van ETCS en de GEN-werven. Dat miljard kan Infrabel niet naar eigen goeddunken gebruiken (dan zou er meer naar onderhoud gaan en iets minder naar uitbreiding).
Als de politiek de exploitatiedotatie van 80M€ niet verhoogt of de rijpadprijzen niet laat verhogen zullen er effectief problemen ontstaan.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20488
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: besparingen ?

Bericht door Steven » 27 jul 2019, 17:16

Schrek opletten, hij heeft een persatikel geciteerd, valt misschien niet onmiddellijk op. Het is dus die journalist die alles op een hoopje gooit.

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: besparingen ?

Bericht door overweg13 » 27 jul 2019, 17:26

En in de Franstalige pers heeft Bellot al gereageerd: het huidige net is tot 2032 verankerd, al is een wet natuurlijk snel gewijzigd. Denk maar aan de basismobiliteit...
Met vriendelijke groet

overweg13

Plaats reactie