MAC adres

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

MAC adres

Bericht door Adler »

Ik heb al gemerkt dat in recente rijtuigen en (gerenoveerde) treinstellen aan elke deur een labeltje is aangebracht met een MAC adres.
Weet er iemand voor wat dat gebruikt wordt ?
Ducktape
Berichten: 438
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: MAC adres

Bericht door Ducktape »

Ging gebruikt worden bij de nieuwe vertrekprocedure die begraven is een tijdje terug. Aan elke deur is er zo'n tag. Wordt momenteel gebruikt in werkplaatsen, dus het was niet volledig een verloren kost.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: MAC adres

Bericht door jan_olieslagers »

Is dat echt wel een mac-adres? Die tags vielen mij ook al op, maar ik dacht dat ze bestonden uit 7 bytes, terwijl een mac-adres er 6 omvat?
<s>Althans in de mij bekende wereld van IPv4, misschien zijn dit IPv6 mac-adressen?</s>

[[edit:]] Als ik https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address goed begrijp, dan worden de huidige 48-bit MAC-adressen zowel voor IPv4 als voor IPv6 gebruikt. Wel bestaat er iets met name EUI-64, dat in de plaats van MAC zou moeten komen, zeker voor IPv6; maar als ik zie hoe traag IPv6 doorkomt dan zal ook die EUI-64 nog wel niet voor morgen zijn, denk ik zo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: MAC adres

Bericht door Adler »

Het zijn inderdaad 7 bytes, ik had ze nog niet geteld, nu dus wel.
Het zal dus wel een ander soort adres zijn.
wg.jpg
wg.jpg (46.78 KiB) 7140 keer bekeken
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: MAC adres

Bericht door AlexNL »

De UID van een NFC-tag is 7 bytes. Ik neem dus aan dat het adres dat op de tag geprint staat het ID van de tag zelf is, en niets meer.
Plaats reactie