Pagina 1 van 1

Verschil RMS en RB-SBD

Geplaatst: 12 nov 2019, 18:27
door Strijkregel
Beste,

Wat is nu het verschil tussen een rood bord, spoor buitendienst en een rood mobiel sein?

Wordt meestal apart of zelfs samen gebruikt?

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Geplaatst: 12 nov 2019, 23:50
door Eimai
Ik ben niet zo vertrouwd met reglementering voor spoor buiten dienst, want dat is enkel voor Infrabel en niet voor NMBS, maar RB-SPBD is bij mijn weten wat geplaatst wordt aan de uiteinden van een spoor buiten dienst, en is normaal gezien steeds een rood bord (eventueel met rood licht), maar geen vlag.

Een RMS kan vlag, bord of licht zijn, en wordt voor veel andere dingen gebruikt, bijvoorbeeld voor een trein in nood af te dekken, of de inrit van een interventiezone, of in bundels of om een trein tegen te houden bij gevaar, etc. Binnenin de grenzen van het spoor buiten dienst kunnen dus RMS'en staan om andere konvooien, spoortoestellen of overwegen te beveiligen.

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Geplaatst: 22 nov 2019, 16:33
door Asterix
Een rood bord wordt geplaats als aanvullende beveiliging tegen het ongeoorloofd overschrijden van de grenzen van het buitendienstgestelde spoor door een werktrein op dat spoor.

Het heeft dus een specifieke finaliteit daar waar het rood mobiel sein een veel ruimer toepassingsgebied kent (onder andere de loutere afbakening van een spoor buiten dienst, ongeacht of er verkeer op gaat rijden).

Het rood bord is dus een bijkomende beveiliging die ook technologische innovaties mogelijk maakt, zoals de bevestiging van een soort baken aan dat bord dat in verbinding staat met het polshorloge van de bestuurder. Dat kan dan weer impulsen geven bij het naderen van het bord.

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Geplaatst: 22 nov 2019, 16:55
door dekooiker
...en dan nog alleen als er verkeer op het tijdelijk buitendienstgesteld spoor voorzien is!
Voor Jan Modaal is dit muggezifterij. En dat begrijp ik volledig. Een rood bord spoor buiten dienst (overigens een reglementait gezien verkeerde benaming) is voorzien van een slot zodat het niet op door onbevoegden weggenomen kan worden.

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Geplaatst: 30 nov 2019, 12:42
door Strijkregel
Ze kunnen het nogal ingewikkeld maken hoor bij de spoorwegen.
Zet gewoon de seinen op rood die toegang bieden tot het buitendienstgesteld spoor, zet ter hoogte van de sein nog een rood bord met klapper, en blijf daar met je poten van af tot de werken gedaan zijn...

Zet eventueel voor extra veiligheid nog een rood mobiel sein met klapper ter hoogte van de ploeg die werkt.

En zet nog 5 klappers tussen de sein en de ploeg...
Overbeveiliging kan nooit geen kwaad.

Gewoon zorgen als je het weer in dienst geeft, dat alles uit het spoor gehaald is.

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Geplaatst: 30 nov 2019, 14:51
door Ducktape
Strijkregel schreef:
30 nov 2019, 12:42
Gewoon zorgen als je het weer in dienst geeft, dat alles uit het spoor gehaald is.
En net daar gaat het regelmatig wel eens fout :lol:

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Geplaatst: 30 nov 2019, 19:59
door Strijkregel
Dus bij voorzien verkeer altijd gebruik maken van Rood Bord - Spoor Buitendienst, ook al staan de seinen naar u gericht.

In principe is dit om de voertuigen zogezegd 'op te sluiten' binnen de buitendienst zone?

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Geplaatst: 01 dec 2019, 19:13
door dekooiker
Inderdaad. De bestuurders van eventuele werktreinen krijgen weliswaar op welke seinen de buitendienststelling begrenzen maar het is onbegonnen werk in alle stations van uw district alle seinen te weten staan. Veel werken worden bij nacht uitgevoerd en dan is een vergissing snel gemaakt. Daarom dat die opsluiting tussen die rode borden een goede methode is om onvrijwillige overschrijding van de zone buitendienst te voorkomen.