NMBS locomotieven : verstralers ?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
eve
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018, 08:12

NMBS locomotieven : verstralers ?

Bericht door eve »

In buitenlandse fora lees ik nog wel eens dat hun locomotieven uitgerust zijn met "Fernlicht" oid. In het nederlands zou ik aan verstralers denken.
Vanaf een bepaalde snelheid of plaats zouden de gewone koplampen overschakelen naar een hogere lichtintensiteit cq. een stel krachtiger lampen ingeschakeld worden.
Bestaat zoiets ook bij onze NMBS ?
Mvg, Erik.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS locomotieven : verstralers ?

Bericht door jan_olieslagers »

Voor wat het waard is: de Desiro's hebben twee "kruislichten" en drie "grootlichten" om maar even in automobieltermen te spreken. Ik heb al regelmatig gezien dat ze, enkele 100m voor hun stopplaats, de drie uitdoen en de twee aan. Of dat automatisch gebeurt zou ik niet weten. Er zitten hier enkele bestuurders, ook van Desiro's, die weten vast meer. Alhoewel, de vraag ging eigenlijk over locomotieven, niet over ander tractiemateriaal...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
eve
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mar 2018, 08:12

Re: NMBS locomotieven : verstralers ?

Bericht door eve »

Toch een waardevol antwoord.
Bedankt, Erik.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: NMBS locomotieven : verstralers ?

Bericht door JHS2013 »

De Desiro heeft een schakelaar op de stuurtafel waarmee drie standen ingesteld kunnen worden. Bij het kruisen van treinen dimmen we ze over het algemeen want ze schijnen nogal fel in de ogen van de bestuurder van de tegentrein.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS locomotieven : verstralers ?

Bericht door Steven »

Inderdaad, drie standen voor de lichten op een desiro, maar ook op een Traxx, hle18, thalys, tgv en Eurostar. Dit gaat altijd manueel. In alle drie de standen blijven de drie lichten actief.
Plaats reactie