Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9993
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Shrek » 02 sep 2020, 08:31

In Evergem hadden ze trouwens veel beter het tramstation naast het treinstation gebouwd, dan was daar een vlotte overstap mogelijk geweest.
Nu zal enkel een nieuwe halte aan de Muidebrug voor trein/tram soelaas kunnen brengen.


Lukas
Berichten: 1528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Lukas » 03 sep 2020, 19:47

Hoi,

Shrek,

Hier kan ik je alleen maar gelijk in geven.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!

rdv
Berichten: 718
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door rdv » 04 sep 2020, 11:01

De tram naar Evergem werd geopend in 1989, toen er van een heropening van station Evergem nog helemaal geen sprake was (Evergem werd gesloten in 1957). Ten gevolge van het IC/IR-plan werden zelfs alle nog geopende stations tussen Gent-Dampoort en Eeklo gesloten in 1984, de meesten werden echter opnieuw geopend in 1988, na protest. In deze context was het plannen van de tramterminus aan de spoorlijn niet echt een optie. De terminus ligt nu ook veel dichter bij de dorpskern dan het station.

K V B
Berichten: 3131
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door K V B » 04 sep 2020, 14:27

Men zou overigens best wel eens werk mogen maken van betere tarief integratie en coördinatie. Het is eigenlijk onzinnig dat zoveel bussen uit het Meetjesland Gent binnenrijden..

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6298
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door groentje » 04 sep 2020, 22:26

Ik zou durven argumenteren dat het niet zo onzinnig is om de bus to het centrum the laten rijden, maar volledig eens met je pleidooi voor tariefintegratie en coördinatie.

K V B
Berichten: 3131
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door K V B » 07 sep 2020, 06:11

groentje schreef:
04 sep 2020, 22:26
Ik zou durven argumenteren dat het niet zo onzinnig is om de bus to het centrum the laten rijden, maar volledig eens met je pleidooi voor tariefintegratie en coördinatie.
Er zijn verschillende redenen waarom men dat beter niet doet.

- Die streekbussen zijn vaak lang onderweg in de stad, en lopen er vast in het verkeer. Dat zorgt voor tijdsverlies en vertragingen. Als men alle bussen vanuit het Meetjesland naar bijvoorbeeld Wondelgem zou afleiden dan zouden ze waarschijnlijk een stuk stipter kunnen rijden.
- Voor streeklijnen wil je ander materiaal dan voor stadslijnen. Dus wil je een streeklijn ook niet dienst laten doen als stadslijn.

Als me nu eens op lijn 58 elk halfuur tot Eeklo (of liever Maldegem) en elke kwartier tot Evergem zou rijden (dat is ongeveer het aanbod dat een dergelijke lijn in Zwitserland zou krijgen) dan moet het probleemloos mogelijk zijn om van Evergem een lokaal knooppunt te maken. Daar stap je dan (afhankelijk van waar je in de stad moet zijn) over op trein of tram.

rdv
Berichten: 718
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door rdv » 08 sep 2020, 16:16

Een overstapsysteem werkt enkel als het tram- en treinverkeer stipt en betrouwbaar is. Dat werkt wellicht in Zwitserland, maar hier zijn er nog heel veel investeringen nodig vooraleer een overstapsysteem hier kan werken. Als je één of twee trams vroeger moet nemen om toch maar zeker te zijn dat je je aansluiting haalt in Evergem, dan ben je minstens evenlang onderweg dan met de trage streekbus door de stad. Vergeet ook niet dat bus 58 nu heel wat aantrekkingspolen aandoet die niet door tramlijn1 of de trein bedient worden (AZ Sint-Lucas, meerdere middelbare scholen, Gent-zuid, campussen hoger onderwijs).

K V B
Berichten: 3131
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door K V B » 09 sep 2020, 09:21

rdv schreef:
08 sep 2020, 16:16
Een overstapsysteem werkt enkel als het tram- en treinverkeer stipt en betrouwbaar is. Dat werkt wellicht in Zwitserland, maar hier zijn er nog heel veel investeringen nodig vooraleer een overstapsysteem hier kan werken. Als je één of twee trams vroeger moet nemen om toch maar zeker te zijn dat je je aansluiting haalt in Evergem, dan ben je minstens evenlang onderweg dan met de trage streekbus door de stad. Vergeet ook niet dat bus 58 nu heel wat aantrekkingspolen aandoet die niet door tramlijn1 of de trein bedient worden (AZ Sint-Lucas, meerdere middelbare scholen, Gent-zuid, campussen hoger onderwijs).
Door streekbussen buiten het stadscentrum te houden maak je ze juist stipter. Dus de overstap in de richting streek -> stad hoor geen probleem te zijn. in de omgekeerde richting kan je met een virtueel estafette stokje werken. Op de vertrekstaten van de tram geef je dan voor elke rit aan met welke buslijnen aansluiting verzekerd is. De bussen wachten dan op de aankomst van die die tramrit alvorens te vertrekken.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Asterix » 09 sep 2020, 11:42

Je mag hierbij wel twee zaken niet uit het oog verliezen :

1. Bijna heel Vlaanderen is dermate verstedelijkt (of heeft minstens zo een slechte ruimtelijke ordening) dat bussen zich ook buiten de historische stadskernen vastrijden. In veel andere landen is 'den buiten' echt den buiten met weinig verkeer maar zeker in de Vlaamse Ruit (maar ook daarbuiten) is dat bijna onbestaande. Het is één lint aan congestie.

2. Ook trams zijn onderhevig aan dergelijke verkeeersinfarcten, zeker aan kruispunten of in de binnenstad.

Onze slechte ruimtelijke ordening maakt het dus moeilijk om de 'good practices' die elders werken over te enten.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6298
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door groentje » 09 sep 2020, 11:49

Gezien de vlotte aansluitingen in bijvoorbeeld Zwijndrecht op de bussen richting Waasland, zou ik toch niet al teveel vertrouwen hebben op wachtende aansluitingen...

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4403
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Steve » 09 sep 2020, 19:23

We mogen een van de fundamentele problemen achter dit alles ook niet vergeten: de verschillende "lagen" openbaar vervoer in ons land zijn erg opgedeeld. Elke laag valt onder een eigen operator met een eigen agenda en vooral ook een totaal andere verantwoordelijke regering. Regeringen die vaker wel dan niet diametraal tegenover elkaar staan als het over mobiliteitsbeleid gaat. Dat verklaart mede waarom dit soort interoperabele kwesties zo moeizaam verlopen, waarom volledige tariefintegratie nog steeds een verre droom is, enzovoort.

Plaats reactie