Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Shrek »

In Evergem hadden ze trouwens veel beter het tramstation naast het treinstation gebouwd, dan was daar een vlotte overstap mogelijk geweest.
Nu zal enkel een nieuwe halte aan de Muidebrug voor trein/tram soelaas kunnen brengen.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Lukas »

Hoi,

Shrek,

Hier kan ik je alleen maar gelijk in geven.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door rdv »

De tram naar Evergem werd geopend in 1989, toen er van een heropening van station Evergem nog helemaal geen sprake was (Evergem werd gesloten in 1957). Ten gevolge van het IC/IR-plan werden zelfs alle nog geopende stations tussen Gent-Dampoort en Eeklo gesloten in 1984, de meesten werden echter opnieuw geopend in 1988, na protest. In deze context was het plannen van de tramterminus aan de spoorlijn niet echt een optie. De terminus ligt nu ook veel dichter bij de dorpskern dan het station.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door K V B »

Men zou overigens best wel eens werk mogen maken van betere tarief integratie en coördinatie. Het is eigenlijk onzinnig dat zoveel bussen uit het Meetjesland Gent binnenrijden..
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door groentje »

Ik zou durven argumenteren dat het niet zo onzinnig is om de bus to het centrum the laten rijden, maar volledig eens met je pleidooi voor tariefintegratie en coördinatie.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door K V B »

groentje schreef: 04 sep 2020, 22:26 Ik zou durven argumenteren dat het niet zo onzinnig is om de bus to het centrum the laten rijden, maar volledig eens met je pleidooi voor tariefintegratie en coördinatie.
Er zijn verschillende redenen waarom men dat beter niet doet.

- Die streekbussen zijn vaak lang onderweg in de stad, en lopen er vast in het verkeer. Dat zorgt voor tijdsverlies en vertragingen. Als men alle bussen vanuit het Meetjesland naar bijvoorbeeld Wondelgem zou afleiden dan zouden ze waarschijnlijk een stuk stipter kunnen rijden.
- Voor streeklijnen wil je ander materiaal dan voor stadslijnen. Dus wil je een streeklijn ook niet dienst laten doen als stadslijn.

Als me nu eens op lijn 58 elk halfuur tot Eeklo (of liever Maldegem) en elke kwartier tot Evergem zou rijden (dat is ongeveer het aanbod dat een dergelijke lijn in Zwitserland zou krijgen) dan moet het probleemloos mogelijk zijn om van Evergem een lokaal knooppunt te maken. Daar stap je dan (afhankelijk van waar je in de stad moet zijn) over op trein of tram.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door rdv »

Een overstapsysteem werkt enkel als het tram- en treinverkeer stipt en betrouwbaar is. Dat werkt wellicht in Zwitserland, maar hier zijn er nog heel veel investeringen nodig vooraleer een overstapsysteem hier kan werken. Als je één of twee trams vroeger moet nemen om toch maar zeker te zijn dat je je aansluiting haalt in Evergem, dan ben je minstens evenlang onderweg dan met de trage streekbus door de stad. Vergeet ook niet dat bus 58 nu heel wat aantrekkingspolen aandoet die niet door tramlijn1 of de trein bedient worden (AZ Sint-Lucas, meerdere middelbare scholen, Gent-zuid, campussen hoger onderwijs).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door K V B »

rdv schreef: 08 sep 2020, 16:16 Een overstapsysteem werkt enkel als het tram- en treinverkeer stipt en betrouwbaar is. Dat werkt wellicht in Zwitserland, maar hier zijn er nog heel veel investeringen nodig vooraleer een overstapsysteem hier kan werken. Als je één of twee trams vroeger moet nemen om toch maar zeker te zijn dat je je aansluiting haalt in Evergem, dan ben je minstens evenlang onderweg dan met de trage streekbus door de stad. Vergeet ook niet dat bus 58 nu heel wat aantrekkingspolen aandoet die niet door tramlijn1 of de trein bedient worden (AZ Sint-Lucas, meerdere middelbare scholen, Gent-zuid, campussen hoger onderwijs).
Door streekbussen buiten het stadscentrum te houden maak je ze juist stipter. Dus de overstap in de richting streek -> stad hoor geen probleem te zijn. in de omgekeerde richting kan je met een virtueel estafette stokje werken. Op de vertrekstaten van de tram geef je dan voor elke rit aan met welke buslijnen aansluiting verzekerd is. De bussen wachten dan op de aankomst van die die tramrit alvorens te vertrekken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Asterix »

Je mag hierbij wel twee zaken niet uit het oog verliezen :

1. Bijna heel Vlaanderen is dermate verstedelijkt (of heeft minstens zo een slechte ruimtelijke ordening) dat bussen zich ook buiten de historische stadskernen vastrijden. In veel andere landen is 'den buiten' echt den buiten met weinig verkeer maar zeker in de Vlaamse Ruit (maar ook daarbuiten) is dat bijna onbestaande. Het is één lint aan congestie.

2. Ook trams zijn onderhevig aan dergelijke verkeeersinfarcten, zeker aan kruispunten of in de binnenstad.

Onze slechte ruimtelijke ordening maakt het dus moeilijk om de 'good practices' die elders werken over te enten.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door groentje »

Gezien de vlotte aansluitingen in bijvoorbeeld Zwijndrecht op de bussen richting Waasland, zou ik toch niet al teveel vertrouwen hebben op wachtende aansluitingen...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Steve »

We mogen een van de fundamentele problemen achter dit alles ook niet vergeten: de verschillende "lagen" openbaar vervoer in ons land zijn erg opgedeeld. Elke laag valt onder een eigen operator met een eigen agenda en vooral ook een totaal andere verantwoordelijke regering. Regeringen die vaker wel dan niet diametraal tegenover elkaar staan als het over mobiliteitsbeleid gaat. Dat verklaart mede waarom dit soort interoperabele kwesties zo moeizaam verlopen, waarom volledige tariefintegratie nog steeds een verre droom is, enzovoort.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door joverwimp »

Asterix schreef: 13 mar 2020, 02:37
Steve schreef: 23 jan 2020, 21:38 De verbinding met lijn 28 bij Ossegem/Beekkant is inderdaad al lange tijd inactief en enige tijd geleden fysiek geknipt aan Infrabel-kant, al zouden de kosten beperkt zijn om deze verbinding indien nodig weer te activeren. Ook elders langs lijn 28 (bv. Brussel-West of omgeving Simonis-Belgica) zou zo'n verbinding vrij makkelijk gerealiseerd kunnen worden.
Op de lijn 28 is de seininrichting volledig vernieuwd. Het lijkt me sterk dat men terug een aansluiting en slot zou installeren, beheerde seinen zou plaatsen en alles terug zou parametreren.
https://mivbstories.be/2021/10/05/waar- ... kkant-heen

Wie vaak in de buurt is van Ossegem en Beekkant heeft het misschien al opgemerkt: er lopen twee sporen weg van het station. Eentje stopt niet ver van Ossegem, het andere aan Beekkant. Maar waarvoor dienen die sporen? Zijn ze überhaupt nog in gebruik? We leggen het uit.
Beide sporen zijn een overblijfsel van de periode waarin het Weststation nog een groot rangeerstation was met toegang tot de industrie en winkels in de omgeving. Op deze kaart kan je vergelijken hoe het er vroeger en nu uitzag.
Goed om weten is dat terwijl het Weststation tot in de jaren ’70 een goederen- en reizigersstation was. Dat laatste lag toen wel aan de Gentsesteenweg en niet aan de Ninoofsesteenweg, in het Weststation, waar het huidige NMBS-station zich bevindt.

Ossegem
Het spoor aan Ossegem wordt niet meer gebruikt. Het is een oud spoor van de NMBS dat de MIVB begin jaren ’90 in gebruik nam. Tot enkele jaren geleden was het nog een actieve connectie met het netwerk van Infrabel. Uitzonderlijk werd die verbinding gebruikt om bijvoorbeeld een slijptrein of werktrein via het gewone spoornetwerk tot op het metronet te brengen. Er bestaat vandaag nog steeds één verbinding tussen het netwerk van de MIVB en Infrabel, maar dan in het depot Haren. Deze verbinding (spoorlijn 26) wordt gebruikt om onder andere onze nieuwe metro M7 die geleverd wordt in Haren over te brengen naar het depot Delta.


Speno trein
De verbinding met het netwerk van Infrabel/NMBS aan Ossegem was vroeger nodig om de zogenaamde Speno-trein, die de MIVB toen huurde, van het oostelijke metronetwerk naar het westelijke metronetwerk van Brussel te laten rijden. Een Speno-trein wordt ook wel een “slijptrein” genoemd en wordt gebruikt voor het slijpen, meten en inspecteren van rails, wissels en bovenleidingen.

speno_trein
Het konvooi van die Speno trein was namelijk te zwaar om door de brugtunnel tussen het Centraal station en De Brouckère te kunnen rijden. De MIVB heeft nu een eigen, lichtere Speno die wel door de brugtunnel tussen Centraal station en De Brouckère kan, waardoor de verbinding aan Ossegem niet meer gebruikt wordt.

Het spoor waarop de Speno zich bevindt is hetzelfde als het spoor dat momenteel langs de terminus van lijn 87 in Beekkant loopt.

Beekkant
Ook de spoorverbinding aan Beekkant is een oud spoor dat niet meer gebruikt wordt. Het spoor voor de huidige busterminus van Beekkant, liep naar een oude opslagplaats waar nu een opleidingscentrum van Infrabel wordt gebouwd.

Een ander spoor dat de Machtenslaan oversteekt zorgde dan weer voor een industriële verbinding met een site van Delhaize. Tot het einde van de jaren ’80 gebruikte Delhaize het om wijn aan te voeren per trein. Het bottelde die wijn namelijk nog zelf op hun terrein.

De gemeente voorziet een volledige herinrichting van de buurt rond Beekkant in 2024/2025. Die werken zouden mogelijk het definitieve einde van deze sporen kunnen betekenen.
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door arvooke »

groentje schreef: 17 jan 2020, 19:08 Er is ooit nog wel gedacht om het metersporige tramnet van Gent om te bouwen naar normaalspoor, maar daar heb ik al lang niets meer van gehoord, en ik denk niet dat het erg haalbaar is, zeker niet op korte termijn.
Ik zie eerlijk gezegd niet meteen het grote voordeel om de tram via het spoor om te leiden, behalve om de Brusselsesteenweg geen jaren in een werf te zien veranderen. Goedkoper zal het niet zijn, gemengd verkeer ligt politiek en technisch zeer gevoelig (zie ook waarom de Spartacustram in Limburg, die wél normaalsporig moet worden, een bedding parallel aan de spoorlijn krijgt in Bilzen), en het is niet dat er naast de spoorlijn veel ruimte over blijft voor een parallelle trambedding, terwijl de Brusselsesteenweg wél een vrij brede schouder heeft. Bijkomende haltes liggen al helemaal moeilijk, en hebben volgens mij minder potentieel dan een halte op de drukke Brusselsesteenweg.
Als je Merelbeke wil bedienen, zou ik eerder een verlenging van lijn 4 voorstellen, het huidige eindpunt verlaten en de tramlijn over het Moscouvidaduct doortrekken tot in hartje Merelbeke, al dan niet via het station. De Hundelgemsesteenweg is op meer plaatsen een pak smaller dan de Brusselsesteenweg, helaas...
De Gentse paardentrams reden op normaalspoor. :D
Maakt het nog grappiger.
Het meterspoor hebben we aan baron Empain te danken.
Laatst gewijzigd door arvooke op 08 nov 2022, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door DR-fan »

arvooke schreef: 08 nov 2022, 08:50 De Gentse paardentrams reden op normaalspoor. :D
Dat is nog eens een idee: een bio-tram :lol:
Y Tivoli
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Y Tivoli »

DR-fan schreef: 08 nov 2022, 09:03
arvooke schreef: 08 nov 2022, 08:50 De Gentse paardentrams reden op normaalspoor. :D
Dat is nog eens een idee: een bio-tram :lol:
Leuke anecdote:
Steden zoals Londen of NewYork werden steeds drukker aan het begin van de 20ste eeuw. Deze steden hadden uitgerekend hoeveel kilogram 'kak' (boordevol stank, maar ook stikstof :wink: ) er jaarlijks op de wegen kwam door paardenvervoer etc. Onhoudbaar gezien de ongebreidele groei.

De auto/verbrandingsmotor was op dat vlak een revolutionaire uitvinding aan het begin van de twintigste eeuw met veel minder uitstoot...
In die tijd was dat dus een terrechte duurzame oplossing en pas een (halve) eeuw later is met fatsoenlijk naar de schadelijke gevolgen van brandstofuitstoot beginnen kijken (roet, stikstof, CO2)...

Om maar te zeggen dat wat vandaag duurzaam is, dat niet per se morgen ook zo is...
Plaats reactie