Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door nighttrain »

groentje schreef: 04 sep 2020, 22:26 Ik zou durven argumenteren dat het niet zo onzinnig is om de bus to het centrum the laten rijden, maar volledig eens met je pleidooi voor tariefintegratie en coördinatie.
Dan gaan we terug naar 1982 ,toen de vrijdagmarkt in gebruik was als een "hub",nog voor het woord bestond. Toen kwamen ook alle bussen vanuit het Noorden van Gent daar toe.Uitgezonderd op Vrijdag natuurlijk , dan was er markt.
Wat is het centrum van Gent vandaag? Oude stadskern? Nieuwe stadskern rond st-Pieters? Dampoort?
Hadden ze beter in 1970 verder het metro project uitgebouwd? Historische ondergrond??
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door dovaere »

K V B schreef: 07 sep 2020, 06:11
groentje schreef: 04 sep 2020, 22:26 Ik zou durven argumenteren dat het niet zo onzinnig is om de bus to het centrum the laten rijden[...]
Er zijn verschillende redenen waarom men dat beter niet doet.
- Die streekbussen zijn vaak lang onderweg in de stad, en lopen er vast in het verkeer. Dat zorgt voor tijdsverlies en vertragingen.
Sorry, ook ik ben eens met je pleidooi voor tariefintegratie en -coördinatie, maar dat van het verkeer klinkt 20e-eeuws, en past niet bij de concrete situatie in Gent.
Bussen of OV moeten niet wijken voor "het verkeer", maar ZIJN het verkeer.
Sinds het circulatieplan van 2017 is doorgaand autoverkeer verdwenen BINNEN het Gents stadscentrum en autofiles bestaan daar nauwelijks meer.
Autofiles zijn er natuurlijk wel rond het stadscentrum zoals de Dampoort, maar de overlast daarvan voor het OV moet opgelost worden met bijvoorbeeld vrije tram- en busbeddingen en een ondertunneling van de stadsring R40 onder de kruispunten van de Dampoort en de Heuvelpoort.

Concreet voor de buslijnen uit het Meetjesland:
  • Er komt binnenkort een gedeelte busbedding op het laatste stuk van de Wiedauwkaai.
  • De R4 tussen Evergem en Wondelgem verdwijnt "vanaf volgend jaar" ondergronds, dus zullen bus en tram niet langer moeten wachten op verkeerslichten of autofile aan dit grote kruispunt.
Als men alle bussen vanuit het Meetjesland naar bijvoorbeeld Wondelgem zou afleiden dan zouden ze waarschijnlijk een stuk stipter kunnen rijden.
Als je de buslijnen uit het Meetjesland doet DOODlopen in Wondelgem (waar zou je dat dan wel doen ???), vermoord je die buslijnen.
Tram en trein kunnen dat niet rechttrekken.
Tramlijn 1 is tergend traag (17 kilometer per uur, al meer dan 40 minuten tot station Gent-Sint-PIeters in normale tijden, nu zijn er werken om achterstallig onderhoud weg te werken) en doet een andere kant van het centrum aan dan die buslijnen.
De trein is enkel nuttig voor wie in of rond de stations moet zijn, en is ook niet snel door de grote boog rond de stad.

De toekomst van die streeklijnen is trouwens al bekend, tenminste van zodra de Basisbereikbaarheid ingaat (had al moeten gebeuren), zie de detailplannen voor elke lijn op het internet.
Buslijn 58 verdwijnt bijvoorbeeld in de huidige vorm als parallelle dienst vlak naast de stations van spoorlijn 58. Als grote lijn gaat die rijden langs de N9 tussen Waarschoot en Lovendegem, en daarna langs de Bosstraat naar Drongen, en dan een stukje R4 tot station Gent-Sint-Pieters.
Goed voor wie zich ergert aan het huidige bochtige en trage parcours op het platteland tussen Waarschoot en Sleidinge. De huidige traagheid van die lijn komt echt niet door het rijden tot in het stadscentrum !
- Voor streeklijnen wil je ander materiaal dan voor stadslijnen. Dus wil je een streeklijn ook niet dienst laten doen als stadslijn.
Die streeklijnen zijn soms gelede bussen, maar die kunnen toch perfect rijden op dezelfde route stadsinwaarts als de eigenlijke stadslijnen?
Alle modern materieel wordt toch elektrisch en (min of meer) lagevloer?
Bijvoorbeeld halte Reep (Nederschelde), vlakbij de historische ontstaanskern van Gent (portus aan de Reep), daar halteren zowel die Meetjeslandse streeklijnen in allerlei varianten, samen 5x per uur, als stadslijn 5: 5x per uur. Die laatste gaat zijdelijker en noordelijker wel via een andere route verder (eindlus rond de Gasmeterlaan / Nieuwe Vaart).
Of bedoel je dat zulke streeklijnen minder haltes zouden moeten aandoen dan de stadslijn, en daarmee theoretisch een soort "stedelijke snelbus" (aan 30 km/u) zouden worden? Dan bots je op andere, grotere problemen...
Als me nu eens op lijn 58 elk halfuur tot Eeklo (of liever Maldegem) en elke kwartier tot Evergem zou rijden (dat is ongeveer het aanbod dat een dergelijke lijn in Zwitserland zou krijgen) dan moet het probleemloos mogelijk zijn om van Evergem een lokaal knooppunt te maken. Daar stap je dan (afhankelijk van waar je in de stad moet zijn) over op trein of tram.
Zo een knooppunt klinkt goed, maar dan moet je de tramlijn wel via een kronkelend parcours verder van het centrum van Evergem gaan leggen, aan het recent geopende station Evergem. Voor welke reizigers doe je het, en zijn er dat meer dan enkele? Een halte verder is daar eindhalte Brielken met een P+R-parking aan gewestweg N456, verleg je die ook?

Een kwartierdienst naar Evergem klinkt trouwens wel heel erg ambitieus, wetende dat er tot 2007 een halve eeuw lang nooit treinen stopten, en tot enkele jaren geleden nooit op zondag, en slechts om de twee uur op zaterdag. Dat heeft enkel zin als er hier, op de rand van het platteland, verdichting komt, een soort VINEX-wijk zoals in Nederland.
Om zo"n S-trein nuttig te laten zijn moet op zijn minst station Muide ook terug openen, maar dan vertraag je de treindienst voor de andere reizigers nog verder (nu 35 minuten tussen Eeklo en Sint-Pieters), en moet er eerst een oplossing komen voor de verschillende gelijkgrondse overwegen. In 2008 heeft Infrabel de Wiedauwkaaibrug in dezelfde vorm gelijkgronds nieuw herbouwd (waardoor trouwens ook fietsers op de huidige fietssnelweg F400 (o.a. Westerringspoor) moeten afstappen omdat ze enkel voetgangers toelaten...), en lijkt een verhoogde spoorwegberm niet realistisch.
nighttrain schreef: 08 nov 2022, 15:57 Dan gaan we terug naar 1982 ,toen de vrijdagmarkt in gebruik was als een "hub",nog voor het woord bestond. Toen kwamen ook alle bussen vanuit het Noorden van Gent daar toe.
Nu vervult de Zuid de rol van hub. Ook in het centrum, maar wel ten zuiden. Die streekbussen uit het noorden raken tot daar vlot door/voorbij het centrum via een lange rechte en behoorlijk brede weg, de Keizer Karelstraat, die ooit vooral gezien werd als verbindingsweg voor autoverkeer, maar waar nu bus- en fietsverkeer even talrijk is als autoverkeer. Na de Zuid rijdt een belangrijk deel van die streekbussen (terecht !) verder voorbij het centrum, door een bloeiend en druk deel van Gent, tot aan eindhalte Gent-Sint-Pieters, het grootste station van Vlaanderen.
Hadden ze beter in 1970 verder het metro project uitgebouwd?
Nee.
Is Gent niet te klein? Is een metro niet te megalomaan als men nu in Vlaanderen al geen budget heeft om gewoonweg de bestaande tramsporen (tramlijn 1, tramlijn 2, tramlijn 4) zonder rampen te onderhouden? Ik houd mijn hart vast nu Vlaanderen eindelijk akkoord gegaan is om de komende jaren terug een tramijn 7 aan te leggen (op uitdrukkelijke vraag van de stad) in plaats van busbundel 7x. De aanleg is terecht, maar gaat het hen lukken?
Een tram is een veel budgetvriendelijker alternatief voor een metro (zie o.a. de Franse tramsteden), maar zelfs met trams heeft men in Vlaanderen al grote moeite.
In de jaren -60 of '70 wou men de Leie gedeeltelijk innemen om er een betonnen metrobedding in te laten lopen, maar het laatste decennium legt men liever de gedempte waterlopen (Nederschelde en in de toekomst nog andere) weer open.

In Antwerpen hebben de premetrotunnels tot 50 jaar ongebruikt in ruwbouw gelegen, en rijden daar nu pas sinds kort (of nog altijd niet) trams ondergronds (en ook nog bovengronds boven de Reuzenpijp). Vele premetrostations (in ruwbouw gebouwd) zijn er nog altijd niet afgewerkt laat staan in gebruik genomen.
Laatst gewijzigd door dovaere op 14 nov 2022, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 02 sep 2020, 08:31 In Evergem hadden ze trouwens veel beter het tramstation naast het treinstation gebouwd, dan was daar een vlotte overstap mogelijk geweest.
Nu zal enkel een nieuwe halte aan de Muidebrug voor trein/tram soelaas kunnen brengen.
Ook daar is het moeilijk, er ligt evengoed 350 meter afstand tussen het huidige eindpunt van de tram aan de Muidebrug en het eventueel te heropenen station Muide. Over een eventuele tramverlenging over de Muidebrug (draaibrug) heb ik nog niets gelezen.
Het enige concrete spoor-plan in deze omgeving is een tramverlenging op de "oude stadsring" Dok-Noord en Dok-Zuid, na het afwerken van de nieuwe Verapazbrug die in aanbouw is over het Handelsdok, en het bijhorende verleggen van de stadsring R40.
Deze geplande tramverlenging Voormuide-station Dampoort maakt net een treinhalte Muide minder waarschijnlijk.

Conclusie: de enige goede overstap tussen tram en trein in het noorden die op de planning staat, is eigenlijk al in het centrum, aan station Gent-Dampoort. Maar dan zijn we minstens een decennium verder...
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 02 sep 2020, 08:31
Verder naar het zuiden is een vlotte overstap trein-tram evenmin evident: station Gentbrugge ligt eigenlijk op de verkeerde plaats, want te ver van de kruising met tramlijn 2. Het is 0,8 km stappen (19 minuten per dag) van tramhalte Gentbrugge Park&Ride.

Er ligt een aftakkende tramlijn onder het viaduct van de E17, wat dichter bij het station, maar daar rijden sinds enkele jaren geen trams meer omdat deze sporen nodig zijn als opstelruimte voor trams bij gebrek aan stelplaats...

Er zijn al enkel decennia plannen voor echte opstelruimte in de vorm van een nieuwe tram- en busstelplaats van De Lijn ten noorden van het centrum (Wissenhage), waarvoor zelfs al een echte trambrug over de Nieuwe Vaart gebouwd werd, de Gaardeniersbrug.
Maar vorige maand heeft Vlaams minister Demir een nieuwe bouwvergunning afgewezen. Er is protest tegen de kap van het bosje ("Bloemekenswijkbos") dat daar inmiddels gegroeid is
https://pvmagazine.nl/reizigersbond-wei ... he-bussen/

Nu probeert de eveneens Vlaamse instelling De Lijn het opnieuw met een bouwaanvraag waar de busrijschool geschrapt is:
https://www.hln.be/gent/al-4-500-werkur ... ~ac2e2c2c/
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... 906/page-9
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door groentje »

Bijna volledig met je eens, @dovaere, ik ben ondertussen iets minder categoriek wat betreft premetrotunnels in Gent, een tunnel valt te bouwen onder smalle straten als de Veldstraat, waar de tram vandaag enorm veel tijd verliest. Dat had vandaag echt wel een enorm verschil kunnen maken voor het comfort van zowel shoppers als tramreizigers, die straat is op het randje van te smal voor beide. De roep van een aantal activisten om de tram weg te halen uit het centrum komt niet uit de lucht vallen...
Ik zie het niet meer gebeuren, maar ergens vind ik het spijtig, op z'n minst voor lijn 1 in het centrum.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door nighttrain »

Doch blijf ik erbij dat een metro netwerk in de jaren 60 een start zou kunnen geweest zijn voor een modern transport netwerk.
Ook begrijp ik ook,door de "wafelijzer" politiek in Belgie dit moeilijk lag om te financieren en ontwikkelen.(metro Charleroi/Luik/Brussel enz )
Daarnaast was het openbaar transport in Belgie meer een showroom van de Belgische industrie,met de up's en down's van de geleverde produkten.Wij hadden ook al een "volautomatische metro" in Belgie in de jaren 80 (TAU ,Luik)
De vraag is ook dan of de nodige techniek voorhanden was om tunnels te graven en de historische gebouwen te beschermen tegen verzakkingen.
In feite is de stadskern van Gent een historisch museum met zeer drassige ondergrond,alsook rond Gent vandaar dde namen "Meersen".
het is gewoon een foto van gebrek aan inzichten en de opvolging van verschillende besturen zonder visie. Wat moeten we zeggen "alles mislukt" of "niets lukt"??? Station FGSP/trolley/verkeersplan....en de stad verpauperd meer en meer.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door nighttrain »

Eind jaren 80 dacht de NMBS een gedeeltelijk antwoord te hebben gevonden op dit gegeven,nl in FKR kregen we een dienst met MS om tussen 07h30 en 18h00 een 20 tal verbindingen (H/T) uit te voeren tussen Gent St-Pieters en Gent Dampoort (spoor 3)met bediening van het station Gentbrugge (altijd) en 2X Gent Arsenaal (CHW).Dit was geen succes, enkel halte CHW zat 2 X vol,maar bleef wel 2 jaar bestaan.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door Reuel »

Ik vermoed dat we blij mogen zijn dat het een beetje normaal is gebleven in de jaren 60. Anders hadden we waarschijnlijk twee grote "cut & cover" littekens dwars door de historische stad, voor de potentiële premetrolijnen of waren de rivieren gedempt voor de premetro en verworden tot parking en autostrades. Content dat we dat gespaard zijn gebleven. Neemt niet weg dat het middeleeuwse stratenpatroon inderdaad zijn limieten heeft.

Een premetrotunnel nu kan nu veel eleganter worden aangelegd, maar dan nog zie ik nergens een goeie plek voor de ingangen en uitgangen, of de stations. Zelfs de brede lanen zijn heus niet zo breed, behalve de Zuid. En dan nog dien je door archeologisch zeer waardevolle grond te boren, met een relatief drassige ondergrond met daarboven bijzonder veel monumenten en waardevol erfgoed. Tunnels zouden relatief diep liggen, wat de tijdswinst met de tram, totale reistijdgewijs wat ten niet zou doen in het centrum. Je bent immers even snel of sneller te voet of met de fiets.

Op korte/middellange termijn zie ik meer heil in een versterking en nieuwaanleg van de radiale tramlijnen om niet centrumbewoners betere toegang te geven tot Sint-Pieters. Op langere termijn een Oost-West-tram, betere knooppunten en uitbouw met het S-net (richting Terneuzen, eventuele ontdubbeling tussen Gent-Dampoort en Sint-Pieters). Dat lijkt me kostenefficiënter dan een peperdure premetro.
nighttrain schreef: 11 nov 2022, 10:45 het is gewoon een foto van gebrek aan inzichten en de opvolging van verschillende besturen zonder visie. Wat moeten we zeggen "alles mislukt" of "niets lukt"??? Station FGSP/trolley/verkeersplan....en de stad verpauperd meer en meer.
Gent, een verpauperde stad :lol: ? Ben je er de afgelopen jaren wel deftig geweest? Het gaat erg goed met de stad, er wordt veel geïnvesteerd en er beweegt veel in de oude industriële delen (Dok Noord, Muide, Arsenaal...). De stad is aantrekkelijk, de stijgende prijzen spreken boekdelen. De massa volk die elk weekend de weg naar de stad vindt, bewijst dat evenzeer.

Het Gentse verkeersplan telt als voorbeeld voor zowat de helft van Europa. Parking Korenmarkt en file in de smalle straten van het centrum, is niet echt iets dat wordt gemist door de bewoners. Als er nu een stad is waar de afgelopen 10-20 jaar duidelijke keuzes zijn gemaakt op mobiliteit, is het Gent. Met als grote merite dat die eens niet zijn afgezwakt door de agressieve autolobby (cfr. Good Move in Brussel). Ik zou durven stellen dat dit een van de weinige plekken in het land is waar het lokale bestuur echt iets heeft gedurfd op vlak van (duurzame) mobiliteit.

Neemt niet weg dat er pijnpunten zijn; de deplorabele staat van het tramnet, eeuwigdurende procedures en werkzaamheden (een station dat maar niet afraakt, de nieuwe stelplaats,...) het ontbreken van een O-W-tram,...
Maar laat dat nu net de punten zijn waar de stad zelf weinig zelf kan, en sterk afhankelijk is van hogere overheden en hun centen. De stad staat als eerste op de achterpoten als er weer maar iets wordt afgeketst of vertraging oploopt, maar zelf heeft ze maar weinig instrumenten.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door nighttrain »

Gent, een verpauperde stad :lol: ? Ben je er de afgelopen jaren wel deftig geweest? Het gaat erg goed met de stad, er wordt veel geïnvesteerd en er beweegt veel in de oude industriële delen (Dok Noord, Muide, Arsenaal...). De stad is aantrekkelijk, de stijgende prijzen spreken boekdelen. De massa volk die elk weekend de weg naar de stad vindt, bewijst dat evenzeer.

Het Gentse verkeersplan telt als voorbeeld voor zowat de helft van Europa. Parking Korenmarkt en file in de smalle straten van het centrum, is niet echt iets dat wordt gemist door de bewoners. Als er nu een stad is waar de afgelopen 10-20 jaar duidelijke keuzes zijn gemaakt op mobiliteit, is het Gent. Met als grote merite dat die eens niet zijn afgezwakt door de agressieve autolobby (cfr. Good Move in Brussel). Ik zou durven stellen dat dit een van de weinige plekken in het land is waar het lokale bestuur echt iets heeft gedurfd op vlak van (duurzame) mobiliteit.

Neemt niet weg dat er pijnpunten zijn; de deplorabele staat van het tramnet, eeuwigdurende procedures en werkzaamheden (een station dat maar niet afraakt, de nieuwe stelplaats,...) het ontbreken van een O-W-tram,...
Maar laat dat nu net de punten zijn waar de stad zelf weinig zelf kan, en sterk afhankelijk is van hogere overheden en hun centen. De stad staat als eerste op de achterpoten als er weer maar iets wordt afgeketst of vertraging oploopt, maar zelf heeft ze maar weinig instrumenten.
[/quote]
Ja Gent is een verpauperde stad, jammer genoeg. En ja ,ik kom er regelmatig. Laat nu juist dit feit me toelaten om dit met kritische kijk onder ogen te zien.
Als je iemand na x tijd terugziet vallen de verschillen ook beter op dan je hem dagelijks ziet! Ik zie me alle dagen in de spiegel en ik zie er nog zeer goed uit (de waarheid is anders).
hij is bewoond door goed betaalde bobos, die dus kiezen voor bepaald strekkingen met graskleur.
Wie poft nu een Inoxen paal neer midden van een "marktplaats" (korenmarkt)
Omdat dit een transport forum is ,kan ik dus ook het onafgewerkte "loop" project bekijken als een drama.
De mot zit in de stad....".Het Gentse verkeersplan telt als voorbeeld voor zowat de helft van Europa." en de andere helft??
We kunnen van menig veerschillen nietwaar.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door dovaere »

nighttrain schreef: 11 nov 2022, 10:45 het is gewoon een foto van gebrek aan inzichten en de opvolging van verschillende besturen zonder visie. Wat moeten we zeggen "alles mislukt" of "niets lukt"??? Station FGSP/trolley/verkeersplan
Dat snap ik niet helemaal. Welke besturen bedoel je?

Het lijkt mij dat elk nieuw mobiliteitsplan in Gent (het "liberale" plan voor het autovrije centrum in 1997 en het "groene" in 2017 voor de zones rondom) een gedurfde stap verder was in dezelfde richting. Eerder teveel visie dan te weinig visie (met o.a. de doodsbedreiging en de kogel voor de liberale schepen).

Bij station Gent-Sint-Pieters, een project van de NMBS, doet men ondertussen consequent voort met hetzelfde basisplan, alhoewel de aanbesteding voor de tweede helft een paar jaar stilgelegen heeft, en de NMBS ondertussen een goedkoper ontwerp voor o.a. de overkapping gemaakt heeft.

De trolleybus was inderdaad om een Belgische fabrikant te helpen.
Maar de afschaffing jaren geleden blijkt nu anno 2022 (met de elektrische bus) toch de juiste beslissing? Trolleybussen die uiteindelijk in de praktijk vooral inefficiënt diesel verbrandden? Elimineren van een voertuigtype en een tweede, incompatibel bovenleidingsnet.
De trolleybus van de toekomst is een elektrische bus die enkel op zijn eindhaltes even bijlaadt aan de bovenleiding.
nighttrain schreef: 14 nov 2022, 15:18 Ja Gent is een verpauperde stad, jammer genoeg.
Ook ik schrok van dit woord van jou.
Ik woon al veertien jaar niet meer in Gent tvoordien een tiental jaar wel), maar kom er nog regelmatig.
Dat er heel wat arme mensen in een stad als Gent wonen, klopt maar was ook al zo in de vorige eeuw.
Sindsdien, en sinds ik er weg ben, hoor en lees ik regelmatig dat de woningprijzen er onbetaalbaar worden door de aantrekkingskracht, en dat er bij de vele nieuwbouw teveel aandacht is voor het duurdere segment.
Ik heb niet de indruk dat Gent het slechter doet dan steden van gelijke grootte die wel een (pre)metro hebben, zoals Charleroi (Antwerpen en Brussel zijn groter).
Hoe kan een andere visie op OV iets doen tegen "verpaupering"?
hij is bewoond door goed betaalde bobos...
Is dat niet in tegenspraak met je eerdere uitspraak over "verpauperd"?
...die dus kiezen voor bepaald strekkingen met graskleur.
Wie poft nu een Inoxen paal neer midden van een "marktplaats" (korenmarkt)
Je verwijst naar "Groen" maar die partij zat pas in 2013 voor het eerst in het stadsbestuur van Gent.
Hier lees je dat het plan voor kunstwerken en de fundering "midden" op de Korenmarkt er al stond in 2009:
https://gentblogt-archief.stad.gent/200 ... markt.html
Smaken verschillen, maar kunstwerken op een plein zijn niet abnormaal in steden, zeker niet op een plein dat al in 1997 (onder de liberale schepen van mobiliteit Sas van Rouveroij) autovrij gemaakt was. Ze staan trouwens helemaal niet in de weg van de tramlijn (1 en 4).
Een Vlaams decreet heeft trouwens kunstwerken verplicht bij het bouwen van openbare gebouwen.
Omdat dit een transport forum is ,kan ik dus ook het onafgewerkte "loop" project bekijken als een drama.
Ja, afgewerkt is "de Loop" niet, met Ikea, Flanders Expo, veel open parking, een hoop kantoorgebouwen en een wooncomplex. Maar de gronden zijn grotendeels privé-eigendom.
Er ligt nu wel een Park & Ride, eindhalte van tram 1.
Ik ben ook niet overtuigd dat de dubbele tweevaksringwegen die het Vlaams Gewest aangelegd heeft, een sterk ontwerp waren.
Het waren Unizo en het GMF die de vergunning betwistten van het Outlet-center dat daar moest komen.
Aangezien dit een forum is over openbaar vervoer: hoe is jouw visie op die afgeschoten plannen voor een outletcentrum aan een autowegknooppunt?
Het Gentse verkeersplan telt als voorbeeld voor zowat de helft van Europa." en de andere helft??
We kunnen van menig veerschillen nietwaar.
Geef eens je mening over de mobiliteitsplannen-circulatieplannen van Gent uit 1997 en 2017, en hun invloed op het openbaar vervoer.
Want aangezien ik jouw mening niet ken, weet ik niet of die verschilt.
Laatst gewijzigd door dovaere op 15 nov 2022, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door nighttrain »

dovaere schreef: 14 nov 2022, 18:05
nighttrain schreef: 11 nov 2022, 10:45 h

Het lijkt mij dat elk nieuw mobiliteitsplan

Ja Gent is een verpauperde stad, jammer genoeg.
Ook ik schrok van dit woord van jou.
Ik woon al veertien jaar niet meer in Gent tvoordien een tiental jaar wel), maar kom er nog regelmatig.
Dat er heel wat arme mensen in een stad als Gent wonen, was al zo in de vorige eeuw.
Sindsdien, en sinds ik er weg ben, hoor en lees ik regelmatig dat de woningprijzen er onbetaalbaar worden door de aantrekkingskracht, en dat er bij de vele nieuwbouw teveel aandacht is voor het duurdere segment.
Ik heb niet de indruk dat Gent het slechter doet dan steden van gelijke grootte die wel een (pre)metro hebben, zoals Charleroi (Antwerpen en Brussel zijn groter).
Hoe kan een andere visie op OV iets doen aan "verpaupering"?
hij is bewoond door goed betaalde bobos...
Is dat niet in tegenspraak met je eerdere uitspraak over "verpauperd"?
...die dus kiezen voor bepaald strekkingen met graskleur.
Wie poft nu een Inoxen paal neer midden van een "marktplaats" (korenmarkt)
Je verwijst naar "Groen" maar die partij zat pas in 2013 voor het eerst in het stadsbestuur van Gent.
Hier lees je dat het plan voor kunstwerken en de fundering "midden" op de Korenmarkt er al stond in 2009:
https://gentblogt-archief.stad.gent/200 ... markt.html

Smaken verschillen, maar kunstwerken op een plein zijn niet abnormaal in steden, zeker niet op een plein dat al in 1997 (onder de liberale schepen van mobiliteit Sas van Rouveroij) autovrij gemaakt was.
Een Vlaams decreet heeft trouwens kunstwerken verplicht bij het bouwen van openbare gebouwen.
Omdat dit een transport forum is ,kan ik dus ook het onafgewerkte "loop" project bekijken als een drama.
Ja, afgewerkt is "de Loop" niet, met Ikea, Flanders Expo, veel open parking, een hoop kantoorgebouwen en een wooncomplex. Maar de gronden zijn grotendeels privé-eigendom.
Er ligt nu wel een Park & Ride, eindhalte van tram 1.
Ik ben ook niet overtuigd dat de dubbele tweevaksringwegen die het Vlaams Gewest aangelegd heeft, een sterk ontwerp waren.
Het waren Unizo en het GMF die de vergunning betwistten van het Outlet-center dat daar moest komen.
Aangezien dit een forum is over openbaar vervoer: hoe is jouw visie op die afgeschoten plannen voor een outletcentrum aan een autowegknooppunt?
Het Gentse verkeersplan telt als voorbeeld voor zowat de helft van Europa." en de andere helft??
We kunnen van menig veerschillen nietwaar.
Geef eens je mening over de mobiliteitsplannen-circulatieplannen van Gent uit 1997 en 2017, en hun invloed op het openbaar vervoer.
Want aangezien ik jouw mening niet ken, weet ik niet of die verschilt.
Beste man Wat Is Gent voor U? Ik ben opgegroeid aan de watersportbaan,Is toch Gent dacht Ik. Mijn moeder lijd onder de verpaupering Ja,vuil Is wordt door de vensters gegooid enz. Inderdaad de. Bobos wonen in patershol enz.Muidewijk?,,Wondelgemstraat ?,,,Brugse poort. De gentenaars ontvluchten de stad voor Het wonen en shoppen.
Die sokkels gebruikt als zitbanken voor de man en die er wachten op hun shoppende dames. Kost 43000 euro
2 palen 1000000 euro geplaatst herfst 2017.
Ik zal Het wel overleven.
Ik vrees dat we echt off-topic gaan,mijn excuses.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vrees dat we echt off-topic gaan
Ha, ge weet het :) !
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door JonasV91 »

Bij mijn weten zijn er plannen om een tramlijn naar 't noorden door te trekken.
Biedt dat geen mogelijkheden?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door dovaere »

JonasV91 schreef: 15 mei 2023, 18:42 Bij mijn weten zijn er plannen om een tramlijn naar 't noorden door te trekken.
Biedt dat geen mogelijkheden?
Is hierboven ook langsgekomen, waarbij dit mijn commentaar was:
Over een eventuele tramverlenging over de Muidebrug (draaibrug) heb ik nog niets [in de media zien passeren].
Het enige concrete spoor-plan in deze omgeving waar over gesproken wordt, is een tramverlenging op de "oude stadsring" Dok-Noord en Dok-Zuid, na het afwerken van de nieuwe Verapazbrug die in aanbouw is over het Handelsdok, en het bijhorende verleggen van de stadsring R40.
Deze geplande tramverlenging Voormuide-station Dampoort maakt net een treinhalte Muide minder waarschijnlijk.
viewtopic.php?p=270652#p270652
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Verbinding tussen NMBS-net en tramnet De Lijn Gent mogelijk?

Bericht door JonasV91 »

dovaere schreef: 15 mei 2023, 19:18
JonasV91 schreef: 15 mei 2023, 18:42 Bij mijn weten zijn er plannen om een tramlijn naar 't noorden door te trekken.
Biedt dat geen mogelijkheden?
Is hierboven ook langsgekomen, waarbij dit mijn commentaar was:
Over een eventuele tramverlenging over de Muidebrug (draaibrug) heb ik nog niets [in de media zien passeren].
Het enige concrete spoor-plan in deze omgeving waar over gesproken wordt, is een tramverlenging op de "oude stadsring" Dok-Noord en Dok-Zuid, na het afwerken van de nieuwe Verapazbrug die in aanbouw is over het Handelsdok, en het bijhorende verleggen van de stadsring R40.
Deze geplande tramverlenging Voormuide-station Dampoort maakt net een treinhalte Muide minder waarschijnlijk.
viewtopic.php?p=270652#p270652
Ik zie nog redelijk wat mogelijkheden als ik het via Google Maps bekijk maar ze zullen allemaal wel te veel geld kosten...
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Plaats reactie