Spoorlijn 50A

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Spoorlijn 50A

Bericht door Davy »

Wat is uiteindelijk de toekomst van de L50A eenmaal alle ombouwwerkzaamheden tussen Brussel en Brugge klaar zijn?
Komt er 25 kV. op de draad en zal er 200 kunnen gereden worden?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door Jan-Mark »

Voor zover ik weet beperken de 25kV-herelektrificatieplannen van Infrabel zich vooralsnog tot de lijnen bezuiden de dorsale wallonne.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door wbrm »

200km/u kan ook onder 3kV
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door Steve »

En wordt nota bene op L36N al dagelijks toegepast.

Ik heb al vaker gehoord (en lees nu ook links en rechts op het internet) dat het de bedoeling is om de binnenste sporen op L50A inderdaad op 200 km/h te brengen, maar het zou goed zijn het eens met zoveel woorden te horen van iemand met kennis van zaken. Dezelfde vraag kun je ook stellen voor andere lijnen die volgens hetzelfde concept gebouwd (zullen) worden, zoals L161 en uiteindelijk ook L124.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door jan_olieslagers »

bezuiden de dorsale wallonne.
En wat mag dat dan wel weer zijn?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door trainlovertje »

In ieder geval werd er jaren geleden verkondigd, toen men de eerste plannen bekend maakte om de lijn 50A viersporig te maken door L50C en L50D te bouwen, om een doorlopend spoor van Brussel tot Brugge aan 200 km/h te bouwen.
Ik vraag wel aan een insider van Infrabel om dit te bevestigen, want die informatie is van voor 2005...

Maar anderzijds, is het niet daarom dat men bezig is met de herelektrificatie op L50 tussen Y.St-Katharina-Lombeek en Gent? De oude bovenleidingsinstallatie is volgens mij slechts uitgerust voor snelheden tot 160 km/h.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 03 feb 2020, 20:36
bezuiden de dorsale wallonne.
En wat mag dat dan wel weer zijn?
L42, L162, L165, L166 en L167
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door Shrek »

De oude bovenleiding op L50A was versleten en moest sowieso vervangen worden.
Wanneer de sporen, bovenleiding en seininrichting vervangen zijn en ETCS geïnstalleerd is kan er technisch gezien 200 km/h gereden worden.
De discussie of de tijdwinst de hogere slijtage en energiekosten verantwoorden loopt echter nog, het gebrek aan hogesnelheidstreinen die extra betalen voor HST-rijpaden maakt dat het financieel plaatje hier immers anders ligt.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door Ruben »

Brugge-Brussel lijkt me na Luik-Brussel wel de meest geschikte plaats om tijdswinst te halen met 200 km/u: grote totale afstand, grote afstanden tussen de haltes, geen goederenverkeer, geen mix van stoptreinen en IC-treinen, weinig bochten...
Bovenstaande geldt nu al voor Brussel-Gent en zal ook redelijk het geval zijn op Gent-Brugge als lijn 50D klaar is.

Richting Nijvel en Ottignies lijkt de mogelijke winst me veel kleiner door de beperkte afstand.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door Ruben »

jan_olieslagers schreef: 03 feb 2020, 20:36
bezuiden de dorsale wallonne.
En wat mag dat dan wel weer zijn?
De "dorsale wallonne" of "Waalse as" is de spoorlijn die de grote Waalse steden met elkaar verbindt: van Doornik via Bergen, La Louvière, Charleroi en Namen naar Luik. De lijnen ten zuiden daarvan heeft trainlovertje hierboven opgesomd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Spoorlijn 50A

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje, zoiets vroeg ik me al af. Spijtig dat ( nuja, ik zag maar niks meer ... )
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie