Pagina 1 van 1

Spoorlijn 50A

Geplaatst: 03 feb 2020, 13:33
door Davy
Wat is uiteindelijk de toekomst van de L50A eenmaal alle ombouwwerkzaamheden tussen Brussel en Brugge klaar zijn?
Komt er 25 kV. op de draad en zal er 200 kunnen gereden worden?

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 03 feb 2020, 14:15
door Jan-Mark
Voor zover ik weet beperken de 25kV-herelektrificatieplannen van Infrabel zich vooralsnog tot de lijnen bezuiden de dorsale wallonne.

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 03 feb 2020, 20:16
door wbrm
200km/u kan ook onder 3kV

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 03 feb 2020, 20:32
door Steve
En wordt nota bene op L36N al dagelijks toegepast.

Ik heb al vaker gehoord (en lees nu ook links en rechts op het internet) dat het de bedoeling is om de binnenste sporen op L50A inderdaad op 200 km/h te brengen, maar het zou goed zijn het eens met zoveel woorden te horen van iemand met kennis van zaken. Dezelfde vraag kun je ook stellen voor andere lijnen die volgens hetzelfde concept gebouwd (zullen) worden, zoals L161 en uiteindelijk ook L124.

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 03 feb 2020, 20:36
door jan_olieslagers
bezuiden de dorsale wallonne.
En wat mag dat dan wel weer zijn?

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 03 feb 2020, 20:43
door trainlovertje
In ieder geval werd er jaren geleden verkondigd, toen men de eerste plannen bekend maakte om de lijn 50A viersporig te maken door L50C en L50D te bouwen, om een doorlopend spoor van Brussel tot Brugge aan 200 km/h te bouwen.
Ik vraag wel aan een insider van Infrabel om dit te bevestigen, want die informatie is van voor 2005...

Maar anderzijds, is het niet daarom dat men bezig is met de herelektrificatie op L50 tussen Y.St-Katharina-Lombeek en Gent? De oude bovenleidingsinstallatie is volgens mij slechts uitgerust voor snelheden tot 160 km/h.

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 03 feb 2020, 20:45
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 03 feb 2020, 20:36
bezuiden de dorsale wallonne.
En wat mag dat dan wel weer zijn?
L42, L162, L165, L166 en L167

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 03 feb 2020, 20:49
door Shrek
De oude bovenleiding op L50A was versleten en moest sowieso vervangen worden.
Wanneer de sporen, bovenleiding en seininrichting vervangen zijn en ETCS geïnstalleerd is kan er technisch gezien 200 km/h gereden worden.
De discussie of de tijdwinst de hogere slijtage en energiekosten verantwoorden loopt echter nog, het gebrek aan hogesnelheidstreinen die extra betalen voor HST-rijpaden maakt dat het financieel plaatje hier immers anders ligt.

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 04 feb 2020, 16:47
door Ruben
Brugge-Brussel lijkt me na Luik-Brussel wel de meest geschikte plaats om tijdswinst te halen met 200 km/u: grote totale afstand, grote afstanden tussen de haltes, geen goederenverkeer, geen mix van stoptreinen en IC-treinen, weinig bochten...
Bovenstaande geldt nu al voor Brussel-Gent en zal ook redelijk het geval zijn op Gent-Brugge als lijn 50D klaar is.

Richting Nijvel en Ottignies lijkt de mogelijke winst me veel kleiner door de beperkte afstand.

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 04 feb 2020, 16:51
door Ruben
jan_olieslagers schreef: 03 feb 2020, 20:36
bezuiden de dorsale wallonne.
En wat mag dat dan wel weer zijn?
De "dorsale wallonne" of "Waalse as" is de spoorlijn die de grote Waalse steden met elkaar verbindt: van Doornik via Bergen, La Louvière, Charleroi en Namen naar Luik. De lijnen ten zuiden daarvan heeft trainlovertje hierboven opgesomd.

Re: Spoorlijn 50A

Geplaatst: 04 feb 2020, 17:39
door jan_olieslagers
Dankje, zoiets vroeg ik me al af. Spijtig dat ( nuja, ik zag maar niks meer ... )