Weinig bekend is dat deze lijn honderd jaar geleden verlegd werd tussen de ‘Berenkuil’ (Verboekhovenplein) en Schuman.
Halverwege de 19de eeuw was Brussel aanzienlijk kleiner en was deze lijn zowat de grens tussen stad en platteland.
Maar de stad, of beter de randgemeenten zoals Schaarbeek, groeiden explosief en dus werd dat platteland aan de oostelijke kant van de lijn verkaveld.
De spoorlijn was een hinderlijke barrière en de private uitbater had weinig zin in overwegen. De exploitatie was eerder internationaal, tot Trieste.
Bij de overname door de Staat kwam er meer aandacht voor lokale behoeften. Een nieuwe lijn werd aangelegd, 100 à 200m oostelijker, in een gleuf met meerdere viaducten. Op dit traject kregen de omwonenden zes stationnetjes. Vandaag is enkel dat van de Leuvensesteenweg bewaard (nu een cultureel centrum) en trappen naar de sporen.
De bewoners hadden overigens meer baat bij de opkomende buurtspoorwegen die naar het centrum leidden.
De voormalige lijn werd een laan met de namen Voltaire, Deschanel, Jottrand, Petre en Karel de Grote.
Alix Sacré schreef er een boekje over: Le chemin de fer dans la ville
lijn 161 (tussen Brussel-Noord en Brussel-Luxemburg)
-
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
- Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)
Re: lijn 161 (tussen Brussel-Noord en Brussel-Luxemburg)
Ik heb eerder (mei 2019) al een lang wetenschappelijk artikel van dezelfde Alix Sacré vermeld in de rubriek Babbelhoek: https://journals.openedition.org/brussels/2648
Dit artikel is ook beschikbaar in het Nederlands en er staan kaarten in, o.m. van die verplaatsing van lijn 161.
Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
Dit artikel is ook beschikbaar in het Nederlands en er staan kaarten in, o.m. van die verplaatsing van lijn 161.
Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk