Terminal Container Athus (TCA)

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door joverwimp »

Met Europse fondsen wordt 875 m spoor gelegd van de containerterminal naar de Franse grens + nodige uitrusting (electrificatie, 700 m platformen, brug onder N830, ..). Hierdoor wijzigt het statuut van TCA naar internationale hub.
Meer info op https://www.wallonie.be/sites/default/f ... 7_-_bd.pdf => p.23
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door jan_olieslagers »

Goed nieuws dat er investeringen gebeuren in de spoortrafiek! Maar ik vind de redenering een beetje gek :
Hierdoor wijzigt het statuut van TCA naar internationale hub.
Men gaat toch niet beweren dat TCA zonder dit stukje spoor enkel binnenlandse trafiek behandelde? Maar goed, als zo'n uitleg goed is om wat centjes mee te scheppen van de Europese spaarpot, voor mij niet gelaten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door Shrek »

Het is inderdaad goed nieuws. Wel even opmerken dat de nieuwe spoorlijn het station van Athus met dat van Mont-St-Martin in Frankrijk verbindt. Het wordt dus gewoon een Infrabel-spoorlijn zoals alle anderen, ook al betaalt TCA voor een stukje mee. Treinen komende uit de containerterminal kunnen deze nieuwe spoorlijn uiteraard wel gebruiken, maar ze zijn er absoluut geen eigenaar van.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door jan_olieslagers »

Kort op de bal spelend, zoals gebruikelijk, toont OpenStreetMap reeds deze nieuwe spoorboog, toont er eigenlijk zelfs twee:

-) de ene, zoals gemeld, vanaf de containerterminal TCA;
-) de andere ontdubbelt de trafiek vanaf L165 richting Frankrijk, in een soort fly-over, zodat er daar voortaan in twee richtingen kan gereden worden zonder wederzijdse hinder.

https://www.openstreetmap.org/#map=17/49.55336/5.82277

Die vermelding dateert overigens reeds van december 2019, met de commentaar "gros chantier en cours" :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door Shrek »

OSM is hier nog niet helemaal correct, ook niet erg voor infra die er nog niet ligt. Het stukje spoor komende uit Frankrijk dat nu eindigt in de terminal moet verder door getekend worden tot het station van Athus. Er zal geen rechtstreekse verbinding TCA-Frankrijk komen, enkel Athus-Frankrijk.
Er is trouwens geen sprake van een fly-over, de kruising is gelijkvloers.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door FLV-FGSP »

Overigens komt er na het einde van de werkzaamheden een weekenddienst op Virton - Athus - Aarlen, tenminste zo was dat voorzien toen C. alleen nog maar een biermerk was.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door Eimai »

Voor de uiteindelijke situatie, zie het kaartje op de slides op https://www.rfc-northsea-med.eu/sites/r ... .final.pdf
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door Paul »

Zal de huidige verbindingslijn 165/2 daarna verdwijnen? Of blijft die bestaan?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor de info, @eimai. Waar precies in dat document vind ik de nagestreefde "eind"situatie?

Overigens: met mijn achtergrond van professionele infomatica, altijd met een inherente bezorgdheid aangaande security en ook aangaande privacy, vind ik het op zijn minst "bevreemdend" dat daar meerdere ambtenaren/bevoegde personen met naam en toenaam vermeld worden... Professionalisme?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 apr 2020, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Terminal Container Athus (TCA)

Bericht door Eimai »

jan_olieslagers schreef: 07 apr 2020, 18:27 Dank voor de info, @eimai. Waar precies in dat document vind ik de nagestreefde "eind"situatie?
Slide 3 en 4? 't Is natuurlijk een pdf en zoals zo vaak is de resolutie van die afbeeldingen daarin verschrikkelijk slecht geëxporteerd, maar het is wel nog net leesbaar denk ik. De huidige bochtjes naar Luxemburg worden dus verplaatst naar de nieuwe sporen en je krijgt waar die samenkomen een gelijkgrondse kruising naar de nieuwe boog naar Frankrijk en naar Luxemburg.
Plaats reactie