Z-O verbinding Brussel (L161)

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Z-O verbinding Brussel (L161)

Bericht door trainlovertje »

groentje schreef: 30 jul 2020, 11:05 De trein heeft wat mij betreft ook een rol te spelen in het lokale verkeer, en Verboekhoven zou ik daarop op termijn ook graag opnieuw open zien, zeker in aansluiting op de toekomstige metrolijn 3 die daar een station heeft, maar het wordt nooit een IC-station, eerder iets als Bockstael, lijkt me.
Toch betwijfel ik of die halte zo'n succes zou worden. Wie zou er daar van metro naar trein of omgekeerd wisselen buiten mensen uit de nabije omgeving? De meeste treinen die daar voorbijrijden stoppen in de NZV en de metro zal rijden op de huidige NZV voor premetro, dus pendelaars of shoppers voor het centrum zullen er nauwelijks wisselen. Reizigers uit het noorden van Brussel (Bordet/Evere) zie ik ook niet snel in Verboekhoven de trein nemen naar pakweg Ottignies, want lijn 26 biedt daar en goede verbinding naar Schuman.
Een halte van de S4 zou daar wel nog nuttig kunnen zijn voor een snellere verbinding Bordet - Jette en verder naar het westen. Maar vandaag rijdt die ook al via het noordelijke deel van L26 en vele reizigers kiezen dan voor een rechtstreekse verbinding...

En dan wordt Verboekhoven inderdaad een station zoals Bockstael, want daar stappen volgens mij, buiten buurtbewoners, vooral over voor het noordelijkste deel van metrolijn 6 (en voor de S4 ook het zuiden, want die doet de NZV niet aan), alsook voor de tram en bus 53, dewelke een belangrijke verbinding is in het Westen van het gewest en verder geen andere trein- of metrostations aandoet. Voor tram 92 aan Verboekhoven gaat die vergelijking minder op, omdat die tram binnen de vijfhoek ook al aansluiting geeft op alle bestaande metrolijnen en men daar niet ver verwijderd is van de noordelijke eindhalte, Schaarbeek station.

Om al het bovenstaande samen te vatten: een stop in Verboekhoven is volgens mij enkel nuttig voor de treinen van/naar Jette/L50/L60 die niet in de NZV stoppen. Misschien kan een tweede S4 achtige trein dan een meerwaarde hebben, naar pakweg Dendermonde of L28, maar dat is in ieder geval niet voor meteen...

Bon, tot zover mijn persoonlijk inzicht op de situatie met de ervaringen die ik heb met het OV in Brussel. Ik vermoed dat anderen dit anders zullen inschatten. En dan hoor ik dat graag :wink:
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Z-O verbinding Brussel (L161)

Bericht door groentje »

Ik denk ook vooral dat de verbinding naar Jette de populairste zal zijn, maar verder ook overstappen richting Evere, bijvoorbeeld. Sowieso enkel S-verbindingen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Z-O verbinding Brussel (L161)

Bericht door Asterix »

Het onderwerp werd hier al eens aangesneden.

Misschien beide topics samenvoegen?
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Z-O verbinding Brussel (L161)

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 29 jul 2020, 19:12
Daarnaast zou je dan, specifiek voor Brussel, nog een resem M5's (veel capaciteit, weinig comfort) in een lus door Brussel (Oost-Zuid-Centraal-Noord-West-Zuid-Centraal-Noord-Oost-...) kunnen laten rijden via een hoge frequentie aan treinen (elk kwartier of elke 20').
Proficiat, je bent helemaal op de goede weg om de metro te heruitvinden ;)
Neen, dat is de beschrijving van een GEN, je weet wel, dat ding wat er al jaren zou zijn, maar toch onvindbaar blijft.
Maar we gaan eerst toch best beginnen me thet beter gebruiken van de bestaande infra.
Plaats reactie