lijn 163A of 165

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: lijn 163A of 165

Bericht door overweg13 »

Nog even een bedenking bij die lijn 165A Signeulx - Gorcy (Usines): het gaat hier duidelijk om een industriële lijn en dus zou je ook een "industrieel nummer" verwachten, dus hoger dan 201. Er zijn nog wel gevallen van lijnen die in wezen industriële lijnen zijn maar die hun oude nummer behouden hebben, meestal slechts over een beperkt deel van het oorspronkelijke traject. Maar bij lijn 165A is het toch duidelijk anders gelopen.
Met vriendelijke groet

overweg13
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: lijn 163A of 165

Bericht door DR-fan »

overweg13 schreef: 08 aug 2020, 13:27 Nog even een bedenking bij die lijn 165A Signeulx - Gorcy (Usines): het gaat hier duidelijk om een industriële lijn en dus zou je ook een "industrieel nummer" verwachten, dus hoger dan 201. Er zijn nog wel gevallen van lijnen die in wezen industriële lijnen zijn maar die hun oude nummer behouden hebben, meestal slechts over een beperkt deel van het oorspronkelijke traject. Maar bij lijn 165A is het toch duidelijk anders gelopen.
Nog eens: die lijn was van een private Franse maatschappij, dus geen 165A of 2xx.

Geen enkele industrielijn behield haar oude nummer. Er is een subtiel verschil tussen industrielijnen en vroegere "normale" spoorlijnen die enkel nog beperkt goederenvervoer hadden. Die kregen dan het statuut van "lijn met vereenvoudigde uitbating" en ze behielden inderdaad meestal hun nummer. Een voorbeeld is lijn 115 tussen Tubize en Quenast: dat lijntje bestaat nog voor 1 klant, maar het oude nummer blijft behouden. Anderzijds werd bv Ath - Ghislenghien omgevormd tot industrielijn en kreeg ze een nieuw nummer.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: lijn 163A of 165

Bericht door overweg13 »

De lijn heeft alleszins ooit te boek gestaan als 165A voor de NMBS. Ten bewijze: deze afbeelding uit het treinboek.
165A.jpg
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

lijn 163A of 165

Bericht door dekooiker »

Het lijkt er sterk op dat treinminnend Vlaanderen geen weet had van een lijn 165a, net zomin als ik.
Alleen lijn 165AB kende ik en dat was dan de busdienst tussen Virton en Florenville.

Nog enkele foto's van deze fameuze industrielijn: https://www.flickr.com/photos/ahrend01/ ... 155706605/
Van de bescheiden bundel in Signeulx is al lang niets meer van de merken, de lijn naar Frankrijk lijkt ook nooit bestaan te hebben.
De trein.
Alleen voor durvers.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: lijn 163A of 165

Bericht door DR-fan »

overweg13 schreef: 09 aug 2020, 12:37 De lijn heeft alleszins ooit te boek gestaan als 165A voor de NMBS. Ten bewijze: deze afbeelding uit het treinboek.165A.jpg
Het is heel eenvoudig: lijnnummers worden toegekend door de directie Infrastructuur en dat doen ze niet voor lijnen die niet van de NMBS of Infrabel zijn of waren. Dat nummer 165A is volgens mij als tabelnummer gewoon een overblijfsel uit de tijd dat er naar Gorcy ook reizigerstreinen reden. Overigens: tot begin jaren '70 kwam de "Chemin de fer d'Anzin" naar Péruwelz vanuit Frankrijk. Dat was toen een grote private spoorwegmaatschappij die zelfs een eigen UIC-nummer had. De paar honderd meter in België hadden uiteraard geen lijnnummer van de NMBS, maar er bestond wel degelijk een tabelnummer voor de dienstregeling, namelijk lijn 92.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: lijn 163A of 165

Bericht door jan_olieslagers »

Het zal wel zijn dat de ene directie (netwerk?) er geen lijnnummer voor had, zeker, en de andere(reizigers?) wel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: lijn 163A of 165

Bericht door Paul »

DR-fan schreef: 10 aug 2020, 08:19
overweg13 schreef: 09 aug 2020, 12:37 De lijn heeft alleszins ooit te boek gestaan als 165A voor de NMBS. Ten bewijze: deze afbeelding uit het treinboek.165A.jpg
Het is heel eenvoudig: lijnnummers worden toegekend door de directie Infrastructuur en dat doen ze niet voor lijnen die niet van de NMBS of Infrabel zijn of waren. Dat nummer 165A is volgens mij als tabelnummer gewoon een overblijfsel uit de tijd dat er naar Gorcy ook reizigerstreinen reden. Overigens: tot begin jaren '70 kwam de "Chemin de fer d'Anzin" naar Péruwelz vanuit Frankrijk. Dat was toen een grote private spoorwegmaatschappij die zelfs een eigen UIC-nummer had. De paar honderd meter in België hadden uiteraard geen lijnnummer van de NMBS, maar er bestond wel degelijk een tabelnummer voor de dienstregeling, namelijk lijn 92.
Het NMBS-document waarvan Vic een foto stuurde, dateert uit de jaren 1970 en is een intern document van de NMBS, geen tabelnummer in een spoorboekje.
En wees maar zeker dat de spoorlijn van Péruwelz tot de Franse grens het lijnnummer 92 droeg, ten bewijze de 'Netkaart bestaande spoorweginstellingen' uit 1972 die ik al eerder citeerde, eveneens een officieel document van de NMBS. Het feit dat het verkeer op die lijn geëxploiteerd werd door de 'Chemin de fer d'Anzin' neemt niet weg dat de infrastructuur op Belgisch grondgebied (ca. 2 km) behoorde tot de Belgische Staatsspoorwegen, vanaf 1926 de NMBS.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: lijn 163A of 165

Bericht door DR-fan »

Paul schreef: 10 aug 2020, 14:33 Het NMBS-document waarvan Vic een foto stuurde, dateert uit de jaren 1970 en is een intern document van de NMBS, geen tabelnummer in een spoorboekje.
Dat komt uit het "Boek van de Treindienst", inderdaad geen officieel spoorboekje voor derden, maar wel een document dat per lijn eventuele beperkingen oplijst. Het principe is dus hetzelfde. Dat is trouwens niet de essentie: de lijn was GEEN eigendom van de NMBS en had dus geen NMBS-lijnnummer.
Paul schreef: 10 aug 2020, 14:33En wees maar zeker dat de spoorlijn van Péruwelz tot de Franse grens het lijnnummer 92 droeg, ten bewijze de 'Netkaart bestaande spoorweginstellingen' uit 1972 die ik al eerder citeerde, eveneens een officieel document van de NMBS. Het feit dat het verkeer op die lijn geëxploiteerd werd door de 'Chemin de fer d'Anzin' neemt niet weg dat de infrastructuur op Belgisch grondgebied (ca. 2 km) behoorde tot de Belgische Staatsspoorwegen, vanaf 1926 de NMBS.
Paul
Het enige Belgische aan die maatschappij was de concessie voor het korte baanvak tussen de grens en Péruwelz. De NMBS was nooit eigenaar van dat baanvak. Wat wel mogelijk is, is dat de bedding weer overging naar de Belgische overheid na het sluiten van de lijn.

Vergeet niet dat er toen ook voor het goederenverkeer dienstregelingsboeken bestonden die uiteraard niet bestemd waren voor het grote publiek. Het is dus niet zo vreemd om het oude tabelnummer te behouden. Immers: de organisatie van de treindienst in Péruwelz (spoorbezetting, kruisingen met lijn 78) moest met deze lijn rekening houden. Verwijzen naar "L92" is dan praktisch.

Voor meer over die Franse maatschappij: https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_ ... 3%A9ruwelz
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: lijn 163A of 165

Bericht door Shrek »

Op de officiële netkaart van 1965 staat L165A aangeduid tussen Bertrix en Muno.
Van een officiële lijn in Signeulx kan ik niets terugvinden.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: lijn 163A of 165

Bericht door joverwimp »

Officiele netkaart van 1932: 163a
Kaart 1975 : 163a in stippellijn
Bijlagen
spoorlijnen 1932.jpg
netplan 1975.jpg
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: lijn 163A of 165

Bericht door Paul »

DR-fan schreef: 11 aug 2020, 08:35
Paul schreef: 10 aug 2020, 14:33En wees maar zeker dat de spoorlijn van Péruwelz tot de Franse grens het lijnnummer 92 droeg, ten bewijze de 'Netkaart bestaande spoorweginstellingen' uit 1972 die ik al eerder citeerde, eveneens een officieel document van de NMBS. Het feit dat het verkeer op die lijn geëxploiteerd werd door de 'Chemin de fer d'Anzin' neemt niet weg dat de infrastructuur op Belgisch grondgebied (ca. 2 km) behoorde tot de Belgische Staatsspoorwegen, vanaf 1926 de NMBS.
Paul
Het enige Belgische aan die maatschappij was de concessie voor het korte baanvak tussen de grens en Péruwelz. De NMBS was nooit eigenaar van dat baanvak. Wat wel mogelijk is, is dat de bedding weer overging naar de Belgische overheid na het sluiten van de lijn.
Het spijt me, maar ik moet u tegenspreken.

Op 31 mei 1863 keurde het Belgische Parlement een wet goed voor de concessie van een spoorlijn van Péruwelz tot de Franse grens. De concessie werd in eerste instantie verleend aan de 'Compagnie de chemin de fer Hainaut-Flandres' maar deze maatschappij kon het project niet realiseren. De concessie werd op 1 januari 1867 overgenomen door de 'Société Générale d'exploitation des chemins de fer', die op 25 april 1870 de exploitatie van al haar lijnen afstond aan de Belgische Staatsspoorwegen. Eveneens in 1870 werd in Parijs een internationale conventie afgesloten over de aanleg van de spoorlijn Péruwelz - Anzin. Toen die lijn op 9 augustus 1874 in dienst werd genomen, was de exploitant op het Belgische grondgebied de Belgische Staatsspoorwegen, en op het Franse grondgebied de 'Compagnie des Mines et du chemin de fer d'Anzin'. Om praktische redenen werd het uitvoeren van de treindienst op de hele lijn toevertrouwd aan de Franse privémaatschappij, maar het onderhoud en het beheer van het baanvak op Belgisch grondgebied bleef de verantwoordelijkheid van de Belgische Staatsspoorwegen, die er dus wel degelijk de 'eigenaar' van waren.

Bron: Roland Marganne, Les liaisons ferroviaires transfrontalières belges, 2ième édition, 2004, pp. 13-15.
Het betreffende artikel kunt u hier raadplegen: http://users.telenet.be/pk/Peruwelz-Anzin.pdf
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie