Wat is dit (soort microfoon)?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door HLE18 »

Weet iemand soms wat dit juist is?
WhatsApp Image 2020-09-28 at 15.31.46.jpeg
Staat blijkbaar op sommige plaatsen langs het spoor en lijkt op soort microfoon op een paaltje?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door Steve »

Infrabel was jaloers op de faciliteiten die Brussels Airport tegenwoordig aanbiedt aan spotters. Bij wijze van inhaalbeweging komen er nu op meer en meer plaatsen karaoke-installaties. Elke maand wordt de prijs uitgereikt voor de meest talentvolle zanger-treinspotter.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door nighttrain »

Dit is een microfoon die een smeerapparaat (Faccetta of ander merk) in het spoor gaat sturen om de wielkransen van een konvooi te smeren. Natuurlijk is die microfoon ongeveer 200M voor het smeerpunt opgesteld. Natuurlijk is het ook mogelijk dat die microfoon de eventuele geluidsoverlast gaat monitoren.
Uit eigen ervaring weet ik dat die opgesteld stond in een bocht. daarnaast moesten de techniekers van het rollend materieel op regelmatige tijdstippen de smering /metaalrestjes(slijtage spoor) van de wielbanden nakijken. Bij gebrek aan smering en/of teveel aan metaalrestjes moest de spoortechnieker de goede werking van de installatie controleren. En dus eventueel vet opvullen in de Faccetta of eventueel manueel bijsmeren. Naargelang de zijde van de detectie onder de trein wisten we of we moesten laten controleren in Frankrijk of UK.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door jan_olieslagers »

@Steve: grijns. Zelf dacht ik aaan een snuffelpaal om de CO2-uitstoot van de supersnelle treinen te kunnen vergelijken met die van de vliegtuigen; maar die bovenleiding ziet er niet erg supersnel uit dus dat kon niet.

@nighttrain: alweer bedankt voor de deskundige uitleg. Het beetje electronicus in mij vraagt zich af of er dan enkel op het geluidsniveau wordt voortgegaan, of ook op het spectrum van het geluid; ik zou denken dat onvoldoende gesmeerde wielen vooral hogere tonen en boventonen produceren, net als bv. een triangel in een orkest.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 29 sep 2020, 12:02 @Steve: grijns. Zelf dacht ik aaan een snuffelpaal om de CO2-uitstoot van de supersnelle treinen te kunnen vergelijken met die van de vliegtuigen; maar die bovenleiding ziet er niet erg supersnel uit dus dat kon niet.

@nighttrain: alweer bedankt voor de deskundige uitleg. Het beetje electronicus in mij vraagt zich af of er dan enkel op het geluidsniveau wordt voortgegaan, of ook op het spectrum van het geluid; ik zou denken dat onvoldoende gesmeerde wielen vooral hogere tonen en boventonen produceren, net als bv. een triangel in een orkest.
Eerlijk gezegd,Ik kende de parameters niet van de instalatie. Bij ET waren we geconfronteerd met 2 scherpe bochten met 2 parallèle sporen ,op de limite wat kon. Gedurende de dwell times werden alle navettes steekproef gewijs gecontrolleerd om slijtage te detecteren en passages In de draaibank te minimaliseren. Elke as had zijn eigen paspoort.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door nighttrain »

document met informatie (Pagina 29 in het document en verder )en ook video info link https://www.youtube.com/watch?v=W7i2WpjOVPE en https://www.youtube.com/watch?v=sQl2-A1Owq0
Bijlagen
dot_9700_DS1 (1).pdf
(2.65 MiB) 190 keer gedownload
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door HLE18 »

Bedankt voor de uitleg, hebben we weer iets bijgeleerd :D
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door Zwoopaman »

Wel raar dat de 2 installaties die ik zelf ben tegengekomen allebei op een lang recht stuk staan.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door nighttrain »

Zwoopaman schreef: 29 sep 2020, 20:26 Wel raar dat de 2 installaties die ik zelf ben tegengekomen allebei op een lang recht stuk staan.
Langs welke spoorlijn en afstandspunt staan ze opgesteld?Dan zou het mogelijk moeten zijn via uw werkblad uw ingenieur van het depot te bevragen erover.
"een lang recht stuk": zelfs een recht stuk is een weerstand voor de trein door de centrerende werking (sinusloop)van de as in een bogie.
Dit alles kan slijtage,rolweerstand en geluidsoverlast geven. Dus smeren via de rails kan al die factoren gunstig beinvloeden. Vroeger waren vele tractie eenheden/locomotieven uitgerust met wielkranssmeerders.
Een andere onderschatte factor is de laterale krachten. Het oppervlakte van een trein is groter langs de zijde en niet vooraan of het front.
Dus je kan je inbeelden dat als er winden zijn die inwerken op de zijkant, de trein (wielbanden) meer tegen de uiterste rail gaan drukken , die extra rolweerstand (afremmend) gaan geven en dus ook meer geluidsoverlast.
Dus dat is het voordeel van die punctuele smeringen door detectie i.p.v. die permanente smeerpunten door het indrukken van pinnen bij het doorrijden ervan. Die zijn goed visueel herkenbaar door de staat van de balast in die omgeving.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door Zwoopaman »

nighttrain schreef: 30 sep 2020, 09:15 Langs welke spoorlijn en afstandspunt staan ze opgesteld? Dan zou het mogelijk moeten zijn via uw werkblad uw ingenieur van het depot te bevragen erover.
Langs lijn 12 ongeveer halverwege tussen Heide en Kapellen.
Lijn 59 ongeveer halverwege tussen Sint-Niklaas en Belsele.
Het viel mij gewoon op omdat in de filmpjes de installaties echt net voor of in de bochten zijn geplaatst.
Een Desiro heeft trouwens een eigen wielkranssmeerder aan boord.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door nighttrain »

Binnen het kader van het item : de inplanting van een smeerpot was zeer belangrijk voor de treinbestuurders.
Het was dus een spoortoestel en volgens het boekje HLT was het verboden om in die zones te zanden of het moest gemeld worden aa het seinhuis. Alsook was de kennis van inplanting van "levensbelang" om te anticiperen bij eventuele stopping in de nabijheid ervan, want het terug op gang brengen van uw konvooi kon problemen geven bij het doorrijden van deze zone (slip).
Rekening houdend met de vroegere situaties nl. vetpotten waren soms dicht bij stations of vertakkingen (voor onderhoud enz) en natuurlijk de aanzetkrachten op vroegere diesellocomotieven waren ook beperkter dan nu. Bij het opvullen ervan was er soms meer vet naast (rail) dan in de vetpot gemorst door de smeerder van dienst.
Dus die spoortoestellen waren te zien op de SSP's en een belangrijk punt gedurende de lijnstudies alsook de mondelinge overdracht onder treinbestuurders.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door nighttrain »

Zwoopaman schreef: 30 sep 2020, 10:08
nighttrain schreef: 30 sep 2020, 09:15 Langs welke spoorlijn en afstandspunt staan ze opgesteld? Dan zou het mogelijk moeten zijn via uw werkblad uw ingenieur van het depot te bevragen erover.
Langs lijn 12 ongeveer halverwege tussen Heide en Kapellen.
Lijn 59 ongeveer halverwege tussen Sint-Niklaas en Belsele.
Het viel mij gewoon op omdat in de filmpjes de installaties echt net voor of in de bochten zijn geplaatst.
Een Desiro heeft trouwens een eigen wielkranssmeerder aan boord.
OK bedankt voor deze info. En iets vermeld op SSP? Ben benieuwd naar het ware doel van die snuffelaars.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door dentheo »

Platte kantjes moet ook kunnen. Ik kan ze horen in de keuken....
Theo
Groeten vanop de Heide
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door b-loc »

In Wetteren staat er ook langs beide sporen 1.
Deze staan bij een weeginstallatie voor treinen in volle baan.
Locatie via deze link: https://www.google.com/maps/@50.9964993 ... 312!8i6656

In België is (bijna) geen wielkranssmering op het terrein meer te vinden.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Wat is dit (soort microfoon)?

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef: 01 okt 2020, 12:05 Platte kantjes moet ook kunnen. Ik kan ze horen in de keuken....
Beste Theo , daarvoor hebben we de Wheel Impact Load Detector (WILD) http://irse.org.hk/eNewsletter/issue05/ ... D/WILD.htm of https://www.kyowa-ei.co.jp/english/prod ... df/6-8.pdf die kunnen dan opgesteld worden in zones samen met HBD (Hot box detectors) en eventuel Not all brakes released detectors. Bij die twee laatste heb je infra rood stralen die gericht zijn op de Box en de andere op de schijfremmen onder de trein. Bij detectie heeft de treinbestuurder dus een in-cab detectie voor de remmen en een mobiel meetinstrument om de desbetreffende as te gaan onderzoeken na stilstand in het spoor.
De staat van een wielas kan gecontroleerd worden door bv een Hegenscheidt-MFD installatie. Dus voor een treinstel in de atelier komt rijd hij over een uitrusting met radioactieve bron( https://www.hegenscheidt-mfd.com/railwa ... -argus-ii/) om vervolgens eventueel naar het spoor geleid te worden uitgerust met de draaibank waar inmidddels de metingen beschikbaar zijn voor correctie( https://www.hegenscheidt-mfd.com/railwa ... u2000-400/) In Saudi Arabie gebruikten ze Talgo uitrustingen!!We hebben de initiele inplanting moeten wijzigen daar ze het verkeer op de hoofdlijn vertraagden. Gecombineerd met een car-wash installatie.
Plaats reactie