Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door Knipex »

Welk spoor zijn de kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren. Is dit "Spoor A"
en waarom ontvangen ze daar geen treinen meer? Tenminste in de dienstregeling kan ik geen vertrekken van Spoor A vinden?
Zo worden de treinen die eindigen en beginnen van/naar Sint Nilaas - Leuven ontvangen op spoor 1, een doorlopend spoor.

Op site http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2362369 foto 66 met volgende vermelding: 66. Op 04.03.1995 kan ik deze P-trein naar Mechelen fotograferen in Sint-Niklaas. De trein bevindt zich op het kopspoor 1 .
Is de informatie van kopspoor 1 correct ?
Afbeelding
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door Paul »

Het kopspoor in Sint-Niklaas is spoor A. Dat is nog steeds in gebruik. De trein op de foto van overweg13 bevindt zich op spoor A, niet op spoor 1.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door b-loc »

Spoor A in Lokeren wordt nog in het weekend gebruikt voor de IC-trein Lokeren - Brussel - Gent St-Pieters.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door Ducktape »

Een reden dat spoor A weinig gebruikt wordt, zal de beschikbare lengte wel zijn. Er passen maar goed 4 rijtuigen op spoor A in SN.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door benimmeg »

De reden dat het kopspoor in Lokeren amper gebruikt wordt is omdat dit enkel bereikbaar is vanuit Dendermonde/Zele. Een trein op spoor A in Lokeren kan de lijn 59 niet oprijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door Steve »

In het weekend wordt dat spoor wel gebruikt voor de IC Lokeren - Brussel - Gent. In de week is er bij mijn weten geen gepland gebruik - vanuit Dendermonde zijn er ook dan geen treinen die beperkt zijn tot Lokeren, ze rijden allemaal door tot Sint-Niklaas of Antwerpen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door rdv »

Tot de vorige grote dienstregelingwijziging, waren er P-treinen Lokeren-Dendermonde, welke ontvangen werden op spoor A in Lokeren.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door groentje »

Ging Lokeren binnenkort ook niet op de schop? Sint-Niklaas is al aangepakt, ik dacht dat ze nu zouden doorschuiven naar Lokeren...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door rdv »

In Lokeren is spoor 5 een aantal jaar geleden verwijderd, het zou me verwonderen als ze de wissels nu opnieuw zouden aanpassen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door Tim »

groentje schreef: 23 nov 2020, 10:51 Ging Lokeren binnenkort ook niet op de schop? Sint-Niklaas is al aangepakt, ik dacht dat ze nu zouden doorschuiven naar Lokeren...
Wat ook opvalt is dat men op de nieuwe seinen geen witte lamp meer voorzien heeft. Niet dat daar nog veel gerangeerd werd maar even een loc omlopen in geval van nood is niet zo makkelijk meer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door Steven »

Dat is een vrij algemeen gegeven Tim, men is op heel wat plaatsen de mogelijkheid aan het wegnemen om dat te doen. Toen men hier in Opwijk de wissels en seinen vernieuwd heeft is die optie ook verdwenen om in kleine beweging te rijden, de kleine seinen die er stonden verdwenen daardoor ook. Zelfs in Brussel Zuid zijn alle kleine seinen verdwenen. Als je daar (enkel kant Halle) kleine beweging krijgt wil dat gewoon zeggen dat je een reisweg hebt richting bundel Gent. Een loc even rondzetten in Brussel Zuid gaat er dus niet wegens geen kleine seinen kant Brussel Centraal. Al heeft een recente aanpassing van de lijn 0 ( heel wat seinen zijn van permissief veranderd naar beheerd) daar misschien verandering in gebracht. Infrabel is haar signalisatie en bijhorende reiswegen serieus aan het vereenvoudigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door Shrek »

Wat ook volledig logisch is aangezien er nu al amper gesleepte passagierstreinen meer rondrijden en het over enkele jaren volledig gedaan is ermee.
Elke lamp en elke assenteller is een element dat kan storen, hoe minder elementen hoe betrouwbaarder het geheel.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 23 nov 2020, 16:05 Wat ook volledig logisch is aangezien er nu al amper gesleepte passagierstreinen meer rondrijden en het over enkele jaren volledig gedaan is ermee.
Daar ben ik niet van overtuigd, zeker als het over internationale/lange-afstandstreinen gaat, maar da's een heel andere discussie :wink:
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door benimmeg »

Stad Lokeren is ondertussen al begonnen aan de heraanleg van de stationsbuurt. Ze wouden niet meer wachten op nmbs en infrabel voor de vernieuwing van het station.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:
Shrek schreef: 23 nov 2020, 16:05 Wat ook volledig logisch is aangezien er nu al amper gesleepte passagierstreinen meer rondrijden en het over enkele jaren volledig gedaan is ermee.
Daar ben ik niet van overtuigd, zeker als het over internationale/lange-afstandstreinen gaat, maar da's een heel andere discussie :wink:
Uiteraard, maar internationale treinen worden in de bundel klaargemaakt, niet in het station.
Plaats reactie