Tankinstallatie Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door pietje »

desirootje schreef: 18 aug 2023, 09:35
pietje schreef: 17 aug 2023, 17:59 Andere mogelijkheid is om met de leveranciers af te spreken dat je er meer rollend materieel koopt, op voorwaarde dat ze sneller opleveren.
Bedrijven zijn gevoelig voor dit soort vragen.
Dus gewoon meer en sneller investeren in rollend materieel en als bonus kan je vervuilend materieel doorverkopen om nog wat extra budget te vinden.
Wie denk je dat we zijn? De desiro's waren de grootste order ooit vanuit de NMBS met 305 treinen, ondertussen hebben de Fransen met de AGC uiteindelijk 700 treinen gekocht, hoezo denk je dat de belofte dat we er mss nog een honderdtal bijkopen indruk gaat maken op Alstom, Stadler of Siemens? We zijn te klein om zelfs te proberen om zulke druk te zetten, en zoals Shrek en Steven al vermelden is het goed mogelijk dat niemand dat echt goed kan.
Dat klopt allemaal wel, maar op dit moment is er zelfs nog geen intentie bekend gemaakt om de dieselstellen versneld uit te faseren.
Het enige dat min of meer vast staat, is dat MW41 afgevoerd gaat worden zodra de dieselmotoren niet meer aan de uitstootnormen voldoen.

Ik vind dat veel te weinig ambitieus vanuit de regering, terwijl dezelfde mensen wel in klimaatbetogingen lopen te roepen dat alle uitstoot "nu" moet stoppen. Wel, dan verwacht ik ook "nu" echte plannen die meer zijn dan dat er een aankoop van meettreinen met batterijen voor Infrabel.

Ik had minstens verwacht dat er intussen al een bestelling zou gedaan zijn voor treinstellen die de laatste dieselstellen zou vervangen. En bijkomend een plan om ook voor goederen een oplossing te ondersteunen zodat het ook voor de private vervoerders haalbaar is om binnen enkele jaren zonder diesels te kunnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 18 aug 2023, 23:10 Dat klopt allemaal wel, maar op dit moment is er zelfs nog geen intentie bekend gemaakt om de dieselstellen versneld uit te faseren.
Het enige dat min of meer vast staat, is dat MW41 afgevoerd gaat worden zodra de dieselmotoren niet meer aan de uitstootnormen voldoen.

Ik vind dat veel te weinig ambitieus vanuit de regering, terwijl dezelfde mensen wel in klimaatbetogingen lopen te roepen dat alle uitstoot "nu" moet stoppen. Wel, dan verwacht ik ook "nu" echte plannen die meer zijn dan dat er een aankoop van meettreinen met batterijen voor Infrabel.

Ik had minstens verwacht dat er intussen al een bestelling zou gedaan zijn voor treinstellen die de laatste dieselstellen zou vervangen. En bijkomend een plan om ook voor goederen een oplossing te ondersteunen zodat het ook voor de private vervoerders haalbaar is om binnen enkele jaren zonder diesels te kunnen.
Er is wèl een intentie bekend gemaakt. De MS30 gaat alle MW41 vervangen. Akkoord dat dat niet heel ambitieus is, maar er is dus weldegelijk een plan.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 18 aug 2023, 23:20
pietje schreef: 18 aug 2023, 23:10 Dat klopt allemaal wel, maar op dit moment is er zelfs nog geen intentie bekend gemaakt om de dieselstellen versneld uit te faseren.
Het enige dat min of meer vast staat, is dat MW41 afgevoerd gaat worden zodra de dieselmotoren niet meer aan de uitstootnormen voldoen.

Ik vind dat veel te weinig ambitieus vanuit de regering, terwijl dezelfde mensen wel in klimaatbetogingen lopen te roepen dat alle uitstoot "nu" moet stoppen. Wel, dan verwacht ik ook "nu" echte plannen die meer zijn dan dat er een aankoop van meettreinen met batterijen voor Infrabel.

Ik had minstens verwacht dat er intussen al een bestelling zou gedaan zijn voor treinstellen die de laatste dieselstellen zou vervangen. En bijkomend een plan om ook voor goederen een oplossing te ondersteunen zodat het ook voor de private vervoerders haalbaar is om binnen enkele jaren zonder diesels te kunnen.
Er is wèl een intentie bekend gemaakt. De MS30 gaat alle MW41 vervangen. Akkoord dat dat niet heel ambitieus is, maar er is dus weldegelijk een plan.
Dat bedoelde ik met dat ze afgevoerd worden zodra ze niet meer voldoen qua uitstoot.
Echt een gebrek aan ambitie.
En dan is er voor de goederen nog altijd geen oplossing in zicht.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Tankinstallatie Mol

Bericht door desirootje »

pietje schreef: 18 aug 2023, 23:33
Shrek schreef: 18 aug 2023, 23:20 Er is wèl een intentie bekend gemaakt. De MS30 gaat alle MW41 vervangen. Akkoord dat dat niet heel ambitieus is, maar er is dus weldegelijk een plan.
Dat bedoelde ik met dat ze afgevoerd worden zodra ze niet meer voldoen qua uitstoot.
Echt een gebrek aan ambitie.
En dan is er voor de goederen nog altijd geen oplossing in zicht.
Ik ga deels akkoord met het gebrek aan ambitie, maar niet op dat vlak. Op het gebied van klimaatverandering kan men veel meer emissies vermijden door modal shift aan te sturen, meer treinen kopen en laten rijden, terwijl je de brandstoftaks verhoogd, nieuwe spoorlijnen aanlegt en geen verbredingen doen van snelwegen. De uitstoot van de MW's is minimaal en ze vervroegd vervangen zou enkel een symbolische zet zijn, geen strategische.
Het enige waar je mss een punt zou hebben is de invloed van de uitstoot op de gezondheid van mensen op de stations of langs de spoorweg, wat weer minimaal is als je het vergelijkt met de effecten van drukke steenwegen.
Er zijn betere dingen om ons mee bezig te houden
Plaats reactie