Pagina 1 van 5

vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 09 jan 2021, 10:36
door railtravelmanager
hallo,

zaterdag 9 januari 2021

eerste IC Antwerpen Brussel gestrand in Eppegem ...
eerste IC Brussel-Amsterdam gestrand in Berchem

problemen door eerste echte vrieskou ?

Erwin

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 09 jan 2021, 11:33
door HLE 2302
railtravelmanager schreef: 09 jan 2021, 10:36 hallo,

zaterdag 9 januari 2021

eerste IC Antwerpen Brussel gestrand in Eppegem ...
eerste IC Brussel-Amsterdam gestrand in Berchem

problemen door eerste echte vrieskou ?

Erwin
Aanvriezende mist op de bovenleiding waardoor er een soort isolerende ijslaag ontstaat op de bovenleiding die er voor zorgt dat het contact tussen de stroomafnemer en de rijdraad moeilijker is, en dit zorgt voor uitschakelingen op het materieel.

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 09 jan 2021, 12:57
door wva
Ook in Hoeilaart zou een trein stilgevallen zijn.

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 09 jan 2021, 18:52
door jan_olieslagers
Ik weet maar al te goed dat het al te gemakkelijk is om kritiek te geven vanaf de zijlijn, maar dit vind ik toch wel erg gortig. De voorspellingen waren duidelijk, koud en vochtig, dus dit soort problemen was te voorzien. Was er echt geen preventieve actie mogelijk?

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 00:33
door JHS2013
Zoals wat? Vragen of het KMI wat beter weer kan voorspellen?

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 10:02
door Lorre
jan_olieslagers schreef: 09 jan 2021, 18:52 Ik weet maar al te goed dat het al te gemakkelijk is om kritiek te geven vanaf de zijlijn, maar dit vind ik toch wel erg gortig. De voorspellingen waren duidelijk, koud en vochtig, dus dit soort problemen was te voorzien. Was er echt geen preventieve actie mogelijk?
Er worden op sommige lijnen ontrijmingsritten gedaan, maar deze zijn ook niet altijd even effectief. Zelf heb ik dit vorig jaar gedaan met 2xHLE27 met alle stroomafnemers opgelaten op de lijn 96N en tot de spanningsomschakeling op lijn 1. Het effect ervan is echter minimaal, de eerste TGV die passeerde erna had al problemen ermee.
Op de lijnen in de buurt van Libramont testen ze nu dit jaar een nieuw systeem als ik me niet vergis met een stroomafnemer en een soort product dat de ijzel zou laten verdwijnen, geen idee hoe dat juist werkt en hoe effectief dat is.

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 10:47
door jan_olieslagers
Dat soort product zal wel verwant zijn aan antivries, zeker, iets glycol-achtigs? Het verbaast me dat hier nog niet eerder aan gewerkt werd, het hoeft tenslotte allesbehalve haai-tech te zijn. Is het huidige tractiemateriaal misschien gevoeliger voor deze problematiek dan het oudere?

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 11:06
door overweg13
In de goeie oude tijd moest ik vaak met de eerste trein richting Antwerpen, toen ik tijdens mijn opleiding gekazerneerd was in Hoogboom. Ik nam dan in Halle een dieseltrein van de verbinding Binche - Schaarbeek, met heerlijk warme M1-rijtuigen en naar Antwerpen-Centraal ging het dan met een stel M2 getrokken door een 22 of 25. Ik spreek nu van 1976 en ik wist toen nog niet wat er aan de hand was, maar deze trein haalde nooit snelheid, met het gevolg dat de aansluitende omnibus naar Essen, die ik tot Kapellen moest nemen, vaak vertrokken was. Het was december en ook toen zal ijzel of rijm op de bovenleiding dit probleem veroorzaakt hebben. Maar het materieel uit die tijd leek dat toch allemaal nog wat beter te verteren.

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 12:57
door Bordensteker
HLE 2302 schreef: 09 jan 2021, 11:33
railtravelmanager schreef: 09 jan 2021, 10:36 hallo,

zaterdag 9 januari 2021

eerste IC Antwerpen Brussel gestrand in Eppegem ...
eerste IC Brussel-Amsterdam gestrand in Berchem

problemen door eerste echte vrieskou ?

Erwin
Aanvriezende mist op de bovenleiding waardoor er een soort isolerende ijslaag ontstaat op de bovenleiding die er voor zorgt dat het contact tussen de stroomafnemer en de rijdraad moeilijker is, en dit zorgt voor uitschakelingen op het materieel.
Ik woon in Nederland (Bergen op Zoom) vlak langs de lijn Roosendaal - Vlissingen, en daar was het schouwspel zodanig dat ik bijna lasogen kreeg van het (op zich schitterende en ook erg luidruchtige) 'elektrische vuurwerk' tussen stroomafnemer en rijdraad van de eerste treinen. Totdat er in Zeeland bijna geen trein meer reed. Waarvan akte op bijvoorbeeld https://treinposities.nl/vertrekstaat/goes/2021-01-09.

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 13:03
door Shrek
Een tijdje terug was er een proefproject met kortsluiting op de bovenleiding. Dit hield in dat er een schakeling gemaakt werd als volgt: onderstation- enkele tientallen kilometers bovenleiding- aarding. De kortsluitstroom die dan vloeit verwarmt de bovenleiding zodat de ijzel gaat smelten.
De proef bleek echter niet zo positief: omdat de lus vrij lang moet zijn was er hinder voor het nachtelijk verkeer en er waren indicaties dat het proces schade kon veroorzaken.
Voorlopig hebben we dus enkel het inleggen van extra treinen om de bovenleiding regelmatig te schrapen als enige reële oplossing. Antivries in het rond gaan spuiten is niet heel effectief en al helemaal niet milieuvriendelijk.

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 13:39
door jan_olieslagers
Niet gehinderd door enige vakkennis stelde ik me een wieltje voor, ongeveer zoals de trolleys van de pre-pcc trams in Antwerpen die ik me herinner uit mijn kinderjaren. Als dat wieltje dan in een badje antigel draait neemt het altijd wel wat mee om aan de draad te smeren, en wat teveel is druipt terug in het badje, als dat groot genoeg is. Nog juist een automatiekske toevoegen om antigel toe te voegen als het niveau te laag daalt.

Het verhaal van de kortsluitlus vind ik technologisch behoorlijk interessant, maar het moet wel een bom energie verstoken, dat is nu ook niet bepaald milieuvriendelijk.

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 14:20
door JHS2013
Gek genoeg bestaat dat in een Frankfürtse tram wel, al vraag ik me af hoe effectief het is aangezien er maar een van is en of het op hogere snelheden ook zou werken https://youtu.be/3g6bQ9Fu_dc

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 16:15
door Shrek
jan_olieslagers schreef: 10 jan 2021, 13:39 Niet gehinderd door enige vakkennis stelde ik me een wieltje voor, ongeveer zoals de trolleys van de pre-pcc trams in Antwerpen die ik me herinner uit mijn kinderjaren. Als dat wieltje dan in een badje antigel draait neemt het altijd wel wat mee om aan de draad te smeren, en wat teveel is druipt terug in het badje, als dat groot genoeg is. Nog juist een automatiekske toevoegen om antigel toe te voegen als het niveau te laag daalt.

Het verhaal van de kortsluitlus vind ik technologisch behoorlijk interessant, maar het moet wel een bom energie verstoken, dat is nu ook niet bepaald milieuvriendelijk.
En dat allemaal dynamisch geregeld en geïsoleerd opgesteld, het is zeker geen quick-fix of laaghangend fruit. En dan komen we bij de echte zaak: ijzelvorming is in België vrij uitzonderlijk en door de klimaatopwarming komt het ook steeds minder voor. Tel daarbij dat in de meeste gevallen de eerste trein van de dag enkel een beetje vonken maakt en de tweede er al geen last meer van heeft en je kan je snel de vraag stellen hoe veel zin het heeft hier veel geld tegenaan te gooien. Dit is een heel andere grootte orde van probleem dan bijvoorbeeld de blaadjes in de herfst, daar is het zeker wel de moeite om veel in te investeren.

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 16:21
door jan_olieslagers
Dat is zeker een zinnig punt, maar toch: als de eerste trein van de dag een halfuur vertraging oploopt (en minder kan al moeilijk, lijkt me), ligt dan niet de hele ochtendspits in de war? Toch als het gebeurt op een hoofdlijn zoals de 25 waarover het hier gaat?

Ik vrees dat uitspraken in deze zin alleen maar de roep kunnen ondersteunen om de financiële repercussies van vertragingen op te schroeven.

Re: vrieskou problemen op lijn 25 ?

Geplaatst: 10 jan 2021, 16:34
door Shrek
jan_olieslagers schreef: 10 jan 2021, 16:21 Dat is zeker een zinnig punt, maar toch: als de eerste trein van de dag een halfuur vertraging oploopt (en minder kan al moeilijk, lijkt me), ligt dan niet de hele ochtendspits in de war? Toch als het gebeurt op een hoofdlijn zoals de 25 waarover het hier gaat?

Ik vrees dat uitspraken in deze zin alleen maar de roep kunnen ondersteunen om de financiële repercussies van vertragingen op te schroeven.
Dat laatste haalt al helemaal niets uit, voor dit soort uitzonderlijke dingen is de businesscase dan heel snel gemaakt om gewoon die boete te betalen.