Pagina 2 van 2

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 06 jul 2023, 21:42
door pmuy
Portbou schreef: 06 jul 2023, 16:54
Klassiekje schreef: 06 jul 2023, 16:30 Ik weet in ieder geval dat buitenlandse toeristen keer op keer versteld gaan dat je hier moet betalen om naar de wc te gaan.
Zijn er dan zoveel landen waar de wc's in stations wel nog gratis zijn ?
Van Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië weet ik alvast zeker dat de stationstoiletten betalend zijn.
Het Verenigd Koninkrijk en zowat overal buiten Europa.

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 06 jul 2023, 23:53
door TimJ36
Sinds de overdracht van de stations van B-Holding naar NMBS is de kwaliteit er ziender ogen op achteruit gegaan. De WC's zijn overal nog eens betalend geworden terwijl ze steeds minder proper zijn en ook sneller gesloten worden wegens ontbreken stationspersoneel.

Wordt het niet eens tijd om het stationsbeheer en exploitatie terug in een afzonderlijke organisatie onder te brengen onder rechtstreeks gezag van de Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer ?

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 07 jul 2023, 00:09
door jan_olieslagers
Nee. Ik herhaal nog maar eens: stations zijn een zaak voor de plaatselijke overheden. Als de gemeente Bommerskonten een station wil hebben, dan is het aan haar om daarvoor te zorgen. Inclusief toilletten, inclusief onderhoud derzelve. In zoverre moet ik Mw. Dutordoir gelijk geven: NMBS moet treinen doen rijden, en niet meer dan dat. Mw. Dutordoir zou wel eens de moed en eerlijkheid mogen betonen om het ook zo simpel en glashelder te stellen.

En bovenal niet de zoveelste aparte overheidsorganisatie: dat geeft alleen aanleiding tot postjescreatie, en tot het afschuiven van verantwoordelijkheden van de ene overheidsdienst naar de andere. "Jamaar, de kleur van het toiletpapier is niet de bevoegdheid van dienst ABC, daarvoor is enkel onze dienst QW32 bevoegd". Eventjes in het belachelijke getrokken, toegegeven, maar wacht maar af.

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 07 jul 2023, 00:30
door TimJ36
In kader van de liberalisering van het binnenlandse passagiersvervoer lijkt mij dit toch de meest logische optie, waarbij de nieuwe overheidsdienst garant staat voor de dienstverlening ten aanzien van alle vervoerders.

De dienstverlening is hiermee in ieder station gelijk (wat dus in het geval van uw voorstel: exploitatie door de gemeentes) niet het geval zal zijn.

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 07 jul 2023, 09:18
door jan_olieslagers
Toiletten zijn een dienstverlening aan de reizigers, niet aan de vervoerders. Dus met liberalisering heeft dat niks te maken. Iedere reiziger heeft recht op een toegankelijk en proper toilet, punt aan de lijn.

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 07 jul 2023, 10:14
door Shrek
TimJ36 schreef: 07 jul 2023, 00:30 In kader van de liberalisering van het binnenlandse passagiersvervoer lijkt mij dit toch de meest logische optie, waarbij de nieuwe overheidsdienst garant staat voor de dienstverlening ten aanzien van alle vervoerders.

De dienstverlening is hiermee in ieder station gelijk (wat dus in het geval van uw voorstel: exploitatie door de gemeentes) niet het geval zal zijn.
Als je uitgaat van een liberalisering is het inderdaad logisch dat een neutrale overheidsdienst dat doet, maar dat kan dan natuurlijk evengoed Infrabel zijn zoals ze het in Spanje geregeld hebben.
Liberalisering van binnenlands reizigersverkeer zit er echter nog niet meteen aan te komen, dus de NMBS kan die taak gerust op zich nemen de komende jaren.

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 07 jul 2023, 16:33
door Spoor92
jan_olieslagers schreef: 07 jul 2023, 09:18 Toiletten zijn een dienstverlening aan de reizigers, niet aan de vervoerders. Dus met liberalisering heeft dat niks te maken. Iedere reiziger heeft recht op een toegankelijk en proper toilet, punt aan de lijn.
Hier spreek je je wel tegen met je vorige post Jan. Eerst zeg je dat de NMBS treinen moet doen rijden en niet meer dan dat. Vervolgens zeg je dat toiletten een dienstverlening zijn aan de reiziger.
Wel, ik ben akkoord dat dit een dienst is voor de reiziger, dus dan mag die toch verwachten dat het bedrijf waar hij een vervoersbewijs koopt hem deftig sanitair aanbiedt?

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 07 jul 2023, 17:31
door Portbou
Ik ben ook voorstander van een overname van de stations door de gemeenten. Het loket kan open gehouden worden door de gemeente en kan behalve verkoop van treintickets ook een hoop andere diensten leveren aan de bevolking. Denk aan postdiensten, eenvoudige gemeentelijke formaliteiten,... Ook verkoop van een klein assortiment dranken en snacks zou kunnen.

En de toiletten worden onderhouden door dezelfde werknemers (of dezelfde onderaannemer) die de toiletten in het gemeentehuis onderhouden.

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 07 jul 2023, 17:45
door desirootje
Portbou schreef: 07 jul 2023, 17:31 Ik ben ook voorstander van een overname van de stations door de gemeenten. Het loket kan open gehouden worden door de gemeente en kan behalve verkoop van treintickets ook een hoop andere diensten leveren aan de bevolking. Denk aan postdiensten, eenvoudige gemeentelijke formaliteiten,... Ook verkoop van een klein assortiment dranken en snacks zou kunnen.

En de toiletten worden onderhouden door dezelfde werknemers (of dezelfde onderaannemer) die de toiletten in het gemeentehuis onderhouden.
Ze zouden daarvoor ook vergoed moeten worden in functie van de grootte en hoeveelheid van stations, want ik zie het al gebeuren dat Ninove een groter potje krijgt dan Denderleeuw, dan blijft er weinig over van een van de grootste stations van het land...

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 07 jul 2023, 18:13
door jan_olieslagers
Spoor92 schreef: 07 jul 2023, 16:33
jan_olieslagers schreef: 07 jul 2023, 09:18 Toiletten zijn een dienstverlening aan de reizigers, niet aan de vervoerders. Dus met liberalisering heeft dat niks te maken. Iedere reiziger heeft recht op een toegankelijk en proper toilet, punt aan de lijn.
Hier spreek je je wel tegen met je vorige post Jan. Eerst zeg je dat de NMBS treinen moet doen rijden en niet meer dan dat. Vervolgens zeg je dat toiletten een dienstverlening zijn aan de reiziger.
Wel, ik ben akkoord dat dit een dienst is voor de reiziger, dus dan mag die toch verwachten dat het bedrijf waar hij een vervoersbewijs koopt hem deftig sanitair aanbiedt?
Neen, het sanitair maakt deel uit van de faciliteiten van het station, en dient verzorgd door de aanbieder/operator van het station. Dat moet nmbm de plaatselijke overheid zijn. Dat is helemaal niet in tegenspraak met het principe dat nmbs enkel treinen moet doen rijden, integendeel.

Vergelijk maar eens met de vliegerij: om op de luchthaven een plas te gaan doen rekent men toch op ook niet op de luchtvaartmaatschappij van wie men een ticket kocht?

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 07 jul 2023, 18:17
door jan_olieslagers
Portbou schreef: 07 jul 2023, 17:31 Het loket kan open gehouden worden door de gemeente en kan behalve verkoop van treintickets ook een hoop andere diensten leveren aan de bevolking. Denk aan postdiensten, eenvoudige gemeentelijke formaliteiten,... Ook verkoop van een klein assortiment dranken en snacks zou kunnen.
Voor dat soort idee zijn de Belgische geesten nog lang niet rijp vrees ik. Maar ik sta er wel helemaal achter. Reeds een jaar of veertig geleden zag ik in Engeland een postloket in een dorpssuperette, dat was mij toen een heel vreemd zicht, maar de mensen ter plekke vonden het heel gewoon en zegden dat het best goed werkte.

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 09 jul 2023, 15:05
door Spoor92
jan_olieslagers schreef: 07 jul 2023, 18:13
Spoor92 schreef: 07 jul 2023, 16:33
jan_olieslagers schreef: 07 jul 2023, 09:18 Toiletten zijn een dienstverlening aan de reizigers, niet aan de vervoerders. Dus met liberalisering heeft dat niks te maken. Iedere reiziger heeft recht op een toegankelijk en proper toilet, punt aan de lijn.
Hier spreek je je wel tegen met je vorige post Jan. Eerst zeg je dat de NMBS treinen moet doen rijden en niet meer dan dat. Vervolgens zeg je dat toiletten een dienstverlening zijn aan de reiziger.
Wel, ik ben akkoord dat dit een dienst is voor de reiziger, dus dan mag die toch verwachten dat het bedrijf waar hij een vervoersbewijs koopt hem deftig sanitair aanbiedt?
Neen, het sanitair maakt deel uit van de faciliteiten van het station, en dient verzorgd door de aanbieder/operator van het station. Dat moet nmbm de plaatselijke overheid zijn. Dat is helemaal niet in tegenspraak met het principe dat nmbs enkel treinen moet doen rijden, integendeel.

Vergelijk maar eens met de vliegerij: om op de luchthaven een plas te gaan doen rekent men toch op ook niet op de luchtvaartmaatschappij van wie men een ticket kocht?
Ok, maar wie betaalt die toiletten op de luchthaven? De luchtvaartmaatschappijen die landingsrechten betalen. Dus gaat de NMBS dan de lokale besturen betalen?
Het is een tendens om veel op lokale besturen af te wentelen, maar die hebben daar helemaal geen middelen voor. Kijk maar het hele verhaal van de Vlaamse regering rond de betonstop. Das puur afschuiven van verantwoordelijkheid

Re: Het groot toiletplan

Geplaatst: 09 jul 2023, 15:15
door jan_olieslagers
Luchthavens hebben heel wat meer inkomsten dan landingsrechten. Denk maar aan verhuur winkeltjes en horecaruimte, publiciteitsborden, vergunningen voor taxi's, ... Maar ik zou het inderdaad wel logisch vinden als NMBS betaalde voor het gebruik van een loket op het gemeentelijk station, en voor de afname van stroom voor een ticketautomaat en voor de emma-omroepinstallatie en de aankondigingsborden.

Overigens graag met u akkoord dat de gemeenten geen centen op overschot hebben - maar wie heeft dat wel? Toch de NMBS niet, zeker?

Verder heb ik voor mezelf wat zitten doorbomen over zo'n plaatselijk beheerde en uitgebate stations: daarvoor zouden er minimum kwaliteitseisen moeten komen, bv. toiletten, verlichting, ... en om daarop toe te zien zou er wel degelijk een of ander overheidsorganisme moeten zijn.