nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door joverwimp »

De nieuwe hoofdzetel van de NMBS boven het Zuidstation kan bijna gebouwd worden.
(https://www.bruzz.be/stedenbouw/nieuwe- ... 2022-01-27)

De overlegcommissie geeft een gunstig advies onder voorwaarden.
Het minderheidsadvies van de gemeente Sint-Gillis is negatief, maar het groen licht van het Gewest weegt zwaarder door.

Op het Zuidstation wil de maatschappij zijn verschillende diensten wil concentreren. De bouwaanvraag betreft vooral een nieuw en erg lang gebouw dat net achter de huidige historische gevel aan de Fonsnylaan wordt geplaatst. Het nieuwe volume zal 60 meter hoog worden en liefst 236 meter lang. De vervoersmaatschappij zou dan zowel het nieuwe gebouw als een groot deel van de historische panden die behouden blijven betrekken. Meer info en beelden van het project vind je hier.

Het project wil verder voor een levendigere Fonsnylaan zorgen en een betere doorstroming naar laag Sint-Gillis. De middengang in het station wordt doorgetrokken tot aan de straat en er komen verschillende winkels op het gelijkvloers. Eerder was er ook al groen licht voor een groot hotel in het uiterst linkse deel van het historische gebouw.

Het project van de NMBS, dat er kwam na een architectuurwedstrijd, krijgt nu groen licht van de overlegcommissie. In die commissie zitten de betrokken gemeenten Sint-Gillis en Anderlecht, maar de gewestdiensten hebben er de meeste stemmen.

De overlegcommissie geeft nu een gunstig advies onder voorwaarden aan de plannen. Dat is de laatste stap voor de toekenning van een bouwvergunning. Die voorwaarden zijn niet erg ingrijpend. De vervoersmaatschappij moet onder meer ruimtes (conferentiezalen, het auditorium en het restaurant) ter beschikking stellen voor evenementen die niet aan de NMBS gelinkt zijn. Verder moet er een leveringsplan komen om verkeersopstoppingen te vermijden op de Fonsnylaan. Gewestadministratie Leefmilieu Brussel vraagt ook maatregelen om de vleermuizen te beschermen die vandaag aanwezig zijn op de site.

Te omvangrijk in tijden van telewerk
De gemeente Anderlecht gaf een positief advies met voorwaarden. Sint-Gillis, dat het station op zijn grondgebied heeft, geeft een negatief (minderheids)advies. De gemeente vindt de omvang van het nieuwe gebouw te groot en betreurt dat de NMBS geen bescheidenere opties bestudeerde. Sint-Gillis wijst er ook op dat de behoefte aan nieuwe kantoorruimte vandaag veel kleiner is dan enkele jaren geleden, door het toegenomen belang van thuiswerk. "De NMBS antwoordt daarop dat veel functies ook niet van telewerk afhangen," zegt schepen van Stedenbouw Catherine Morenville (Ecolo).

Verder leeft ook de vrees dat het nieuwe gebouw met zijn spiegelende oppervlakte voor verblinding zal zorgen in de Zuidwijk. Het gemeentebestuur dringt er ook op aan om de activiteiten op het gelijkvloers echt op de wijk te richten en niet enkel op de gebruikers van het station.

Het project dat nu een bouwvergunning zal krijgen is overigens een verdieping lager dan het ontwerp van de architectuurwedstrijd. Onder meer de bouwmeester had daarop aangedrongen.

Tegen eind 2024 wil de NMBS circa 4.000 werknemers naar de nieuwe hoofdzetel in het Zuidstation overbrengen.


zuid8_0.jpg
zuid8_0.jpg (70.22 KiB) 2830 keer bekeken
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door jan_olieslagers »

Pfffieeuw dat werd wel tijd, zeg. Ik was erbij toen het gebouw aan de Fonsnylaan werd leeggemaakt, dat moet 2005 geweest zijn of daaromtrent. Het zal dus een jaar of twintig hebben staan verkommeren, op kosten van 't gemeen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 28 jan 2022, 12:48 Pfffieeuw dat werd wel tijd, zeg. Ik was erbij toen het gebouw aan de Fonsnylaan werd leeggemaakt, dat moet 2005 geweest zijn of daaromtrent. Het zal dus een jaar of twintig hebben staan verkommeren, op kosten van 't gemeen...
Niet echt, er zijn altijd diensten actief gebleven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door Steven »

Enkel het deel van de post stond leeg. Er was tot vorig jaar nog een deel diensten district centrum NMBS gehuisvest.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door jan_olieslagers »

Die "district" diensten zaten op Fonsnylaan 47, dacht ik, waar ze die "open" lift hadden? Daar ben ik een paar keer geweest, voor de workstations van Artemis Build I die er daar stonden voor de toen nog gewestelijke dispatch.

Ik dacht vooral aan Fonsnylaan 49B (als ik dat goed onthouden heb) waar ik in 2001 begonnen ben, daar ben ik nog wel eens gaan kijken en keer op keer vond ik een grote leegte. Inclusief onze toenmalige computerzaal op de tweede verdieping, wat we tegenwoordig een "datacentre" moeten noemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door Steven »

Je hebt het over de paternoster lift die nog functioneel is (ik dacht zelfs beschermd maar niet zeker). Het gaat over alle toegangen. Nu is het volledig leeg om de verbouwing te doen. Dus zowel op 47, 49 en verder zit er bovenaan niets meer. Denk wel dat op het gelijkvloers het fietspunt er nog is.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door jan_olieslagers »

Paternosterlift, inderdaad. Foto: https://monument.heritage.brussels/fr/S ... ull&pid=17 en iets verderop een foto van de inkomhal van Fonsnylaan 49 uit 2004, en toen lag het er daar al verloederd bij. Ik blijf erbij dat minstens de hogere verdiepingen van Fonsnylaan 49B jarenlang hebben staan leegstaan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 468
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door JHS2013 »

De paternoster is niet meer in dienst. Voor zover ik weet is daar nu niks meer, behalve een covidtestcentrum
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door Steven »

Lijkt mij logisch nu het bijna 100% leeg staat. Die paternoster laten draaien vergt wel wat energie. Zover ik weet tracht onze CEO zelfs in andere gebouwen sommige diensten van verdiep te veranderen om de verwarming en elektriciteitskosten te verminderen. Een niet gebruikt verdiep behoeft dan geen verwarming/verlichting.
Klassiekje
Berichten: 543
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door Klassiekje »

Ik vind het er vreselijk uitzien, die mix van oud en nieuw.

Nee, bedankt.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: nieuwe hoofdzetel (boven het Zuidstation)

Bericht door groentje »

De gustibus et coloribus. Oud en nieuw mengen kan best geslaagd zijn (we hebben doorheen de geschiedenis nooit anders gedaan), al zou ik liever iets meer reliëf gezien hebben in de glazen opbouw, ook om minder canyoneffect te hebben (het waait al hard genoeg in de Fonsnylaan). Maar ik ben eigenlijk niet ontevreden dat ze het oude gebouw in ere gaan herstellen.
Plaats reactie