SIW/PLP

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

SIW/PLP

Bericht door JHS2013 »

Ik kwam de mij nog onbekende afkorting SIW op een SSP tegen. Deze zou grenzen aan een zone PLP. Wat is juist het verschil tussen SIW en PLP?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SIW/PLP

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 27 apr 2023, 19:03 Ik kwam de mij nog onbekende afkorting SIW op een SSP tegen. Deze zou grenzen aan een zone PLP. Wat is juist het verschil tussen SIW en PLP?
SIW is de nieuwe Siemens-interlocking. Voor de seininrichting achter de schermen is er een enorm verschil tussen SIW en PLP, maar voor de treinbestuurders en het personeel in het seinhuis zou er geen verschil zichtbaar mogen zijn.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: SIW/PLP

Bericht door trainlovertje »

SSP?
PLP?
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: SIW/PLP

Bericht door b-loc »

SSP: Schematisch seininrichtingsplan, plan waar alle sporen, treindetectie, seinen, wissels, borden,... opstaan
PLP: Interlocking (Seininrichting) van Alstom
SIW: "Simis-W" Interlocking (seininrichting) van Siemens

Het grote fysieke verschil waaraan je als leek PLP of Simis-w kan herkennen is dat de seinen bij Simis-W veel langere lenskappen hebben.
Je hebt ook nog de oudere All-Relais technologie.

In grote lijnen werden deze technologieën gebruikt bij nieuwe interlockings
All-relais: jaren 50 tot jaren 90
PLP: vanaf jaren 90
Simis-W: vanaf jaren 10
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: SIW/PLP

Bericht door jan_olieslagers »

* eerst waren er relaiszalen, die bediend werden vanop een groot bord met allemaal schakelaars en lichtjes (hing er niet nog lange tijd eentje in Brussel-Zuid?). Dit was maatwerk, want het moest overeenstemmen met de uiteindelijke infrastructuur van sporen, wissels, seinen, &c. en als er bv. een wissel bijkwam dan moest er ook geknutseld worden aan dat bedienbord en in de relaiszaal. Ook genaamd "all-relais".

* later kwam dan de EBP: software die op een solide hoogbeschikbare server draait. De verbinding/koppeling/interface tussen deze server en de spoorinfrastructuur heet PLP, dat staat voor programmeerbare logica / logique programmable of iets in dier voege.

Toen ik bij NMBS werkte, 2001-2008, was men bezig met het uitrollen van de EBP, ik begreep altijd dat dat min of meer samenging met de concentratie van de seinhuizen.

Aanvullingen en correcties welkom!

[[ beetje off-topic maar ik vond het al te grappig om onvermeld te blijven ]] Struinend over het www naar het gebruik van het woord "interlocking" in deze context kwam ik een fraaie foto tegen, met allemaal elementjes die ik zelfs na zovele jaren direct herkende :) https://en.wikipedia.org/wiki/Interlock ... inhuis.jpg Die telefoon, bv., en die serienummersticker op de PC, en natuurlijk de EBP-schermen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 28 apr 2023, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: SIW/PLP

Bericht door groentje »

Er bestaat ook nog EBP die een klassieke relaiszaal aanstuurt, de interface voor het seinhuis is dus een klassieke EBP, een Elektronische BedieningsPost, maar achter de schermen zit nog de oude technologie. Daar zijn er voor het seinhuis wel enkele kleine verschillen, zo is geen controle op de open stand van een sein, enkel op het wegvallen van de gesloten stand. En dat iemand me tegenspreekt, maar ik dacht dat BSP (de automatische sperring van het baanvak, in tegenstelling tot BSRM, waar de sperring gematerialiseerd wordt door een handeling van de verantwoordelijke bedienden) ook enkel bij PLP voor komt.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: SIW/PLP

Bericht door jan_olieslagers »

En die SIW oftewel Simis-W, worden die dan ook aangestuurd vanuit/met EBP? Ik zou verwachten van wel, vermits het uit hetzelfde huis komt (ook al is het een huis met vele kamers). Of is er intussen een opvolger voor EBP?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: SIW/PLP

Bericht door pietje »

Iemand een idee naar de verdeling van de systemen over het netwerk?
hoeveel procent is er nog all-relais, hoeveel PLP en hoeveel SIW?
(misschien zijn die percentages moeilijk vast te stellen aangezien ik regelmatig projecten zie passeren voor ombouw)
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: SIW/PLP

Bericht door b-loc »

groentje schreef: 27 apr 2023, 22:45 Er bestaat ook nog EBP die een klassieke relaiszaal aanstuurt, de interface voor het seinhuis is dus een klassieke EBP, een Elektronische BedieningsPost, maar achter de schermen zit nog de oude technologie. Daar zijn er voor het seinhuis wel enkele kleine verschillen, zo is geen controle op de open stand van een sein, enkel op het wegvallen van de gesloten stand. En dat iemand me tegenspreekt, maar ik dacht dat BSP (de automatische sperring van het baanvak, in tegenstelling tot BSRM, waar de sperring gematerialiseerd wordt door een handeling van de verantwoordelijke bedienden) ook enkel bij PLP voor komt.
Ook met All-relais gekoppeld aan PLP kun je controle hebben over de open stand. (Dendermonde station is een voorbeeld)
BSI, BSP en BSRM worden zowel bij All-relais als PLP gebruikt.
BSRM wordt gebruikt tussen verschillende blokposten. Wanneer de PLP zones binnen eenzelfde blokpost vergroten kan men de BSRM vervangen door BSP.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SIW/PLP

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 28 apr 2023, 01:06 Iemand een idee naar de verdeling van de systemen over het netwerk?
hoeveel procent is er nog all-relais, hoeveel PLP en hoeveel SIW?
(misschien zijn die percentages moeilijk vast te stellen aangezien ik regelmatig projecten zie passeren voor ombouw)
Ruwweg 65%PLP, 30% relais, 5%SIW
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: SIW/PLP

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 28 apr 2023, 15:55
pietje schreef: 28 apr 2023, 01:06 Iemand een idee naar de verdeling van de systemen over het netwerk?
hoeveel procent is er nog all-relais, hoeveel PLP en hoeveel SIW?
(misschien zijn die percentages moeilijk vast te stellen aangezien ik regelmatig projecten zie passeren voor ombouw)
Ruwweg 65%PLP, 30% relais, 5%SIW
Bedankt voor de verduidelijking.
Ik veronderstel dat de volgende jaren dat percentage SIW vooral gaat toenemen ten koste van de relais systemen.
Is er eigenlijk een richtdatum om de relais sytemen volledig te vervangen, aangezien de jongste installaties blijkbaar toch ook al meer dan 30 jaar oud zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: SIW/PLP

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 28 apr 2023, 16:11 Bedankt voor de verduidelijking.
Ik veronderstel dat de volgende jaren dat percentage SIW vooral gaat toenemen ten koste van de relais systemen.
Is er eigenlijk een richtdatum om de relais sytemen volledig te vervangen, aangezien de jongste installaties blijkbaar toch ook al meer dan 30 jaar oud zijn?
Het aantal relais-installaties gaat inderdaad snel minderen ten voordele van SIW, maar een echte einddatum is er nog niet. Een klein aantal relais-baanvakken zijn nog in goede staat en hebben EBP en ETCS1FS, daar is niet meteen noodzaak snel om te bouwen.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: SIW/PLP

Bericht door JHS2013 »

Ik heb er nog eens een beetje op los gegoogled maar het verschil tussen PLP en SIMIS-W is me nog altijd niet helemaal duidelijk. Beide zijn toch gebaseerd op solid state computing? Het enige significante verschil zie ik in het vermeerderd gebruik van assentellers onder SIMIS-W
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: SIW/PLP

Bericht door jan_olieslagers »

solid state computing
Ik dacht niet dat er op dat niveau nog computing gebeurt - daarvoor is er toch de bovenliggende EBP of iets gelijkaardigs?

Maar ze zullen wel allebei op halfgeleidertechnologie gebouwd zijn, ja, met hooguit hier of daar nog een relais.
Ik stel me voor dat SIMIS grosso modo dezelfde technologie gebruikt als PLP, alleen in een moderner jasje.
In de elektronica is het niet eenvoudig om eenzelfde apparaat gedurende meerdere decennia te produceren, de evolutie in de onderdelen gaat te snel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie