5G in eigen GSM netwerk

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Anisha1 »

Als ik goed geïnformeerd ben (als studente elektronica) gebruikt infrabel zijn eigen GSM netwerk
is dit ook voor zien voor 5G ?
Zijn er plannen om deze antenne infrastuur uit te rusten met deze technologie ?

Super leuk als hier iemand wil reageren

Lieve groetjes
Anisha.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door nighttrain »

Anisha1 schreef: 12 jun 2023, 17:01 Als ik goed geïnformeerd ben (als studente elektronica) gebruikt infrabel zijn eigen GSM netwerk
is dit ook voor zien voor 5G ?
Zijn er plannen om deze antenne infrastuur uit te rusten met deze technologie ?

Super leuk als hier iemand wil reageren

Lieve groetjes
Anisha.
Dit is het GSM-R netwerk,ontwikkeld voor spoorwegen. diit netwerk dient voor transport van spraak en data dat ook nodig is voor het Europese seinsysteem ERTMS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Shrek »

Anisha1 schreef: 12 jun 2023, 17:01 Als ik goed geïnformeerd ben (als studente elektronica) gebruikt infrabel zijn eigen GSM netwerk
is dit ook voor zien voor 5G ?
Zijn er plannen om deze antenne infrastuur uit te rusten met deze technologie ?

Super leuk als hier iemand wil reageren

Lieve groetjes
Anisha.
Infrabel heeft inderdaad een groot GSM-netwerk, dit opereert op de GSM-R standaard. Deze standaard ondersteund enkel GPRS, 2G dus. Over een jaar of 7 gaan we upgraden naar de FRMCS, dat ondersteunt wel 5G (en hopelijk daartegen ook 6G).
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, dat dacht ik ook al, dat er GSM-R wordt bedoeld - een GSM-implementatie specifiek voor het spoorbedrijf.
Maar doet deze inderdaad aan G5? Het lijkt me van niet, en het zal nog niet voor morgen zijn ook niet.
In de tekst hieronder is sprake van "skipping two generations", dat zouden dan G3 en G4 zijn die worden overgeslagen, dus blijkbaar is het thans "zelfs maar" G2?

Dit is relevante lektuur, schaamteloos gekopieerd van https://en.wikipedia.org/wiki/GSM-R:
GSM-R could be supplanted by LTE-R, with the first production implementation being in South Korea. However, LTE is generally considered to be a "4G" protocol, and the UIC's Future Railway Mobile Communication System (FRMCS) program is considering moving to something "5G"-based (specifically 3GPP R15/16, i.e. 5G NR), thus skipping two technological generations.
@Anisha: daar is stof voor opzoek- en studeerwerk! En tussen haakjes, welgekomen op dit forum!
Wees u bewust dat technologische vooruitgang bij het spoorvervoer niet altijd snel gaat, dat heeft ook wel te maken met de zeer hoge eisen die er gesteld worden aan de veiligheid, en de overeenkomstig strenge en uitvoerige keuringsprocedures. Zeker aan GSM-R worden hoge eisen gesteld, want dat is een cruciale component van ETCS, het Europees gestandaardiseerde treinbeveiligingssysteem. Dat wordt nu in heel Europa uitgerold, en Belgie loopt aan de kop!

@hierboven: dat GPRS overeenkomt met G2 wist ik niet, maar ik neem het grif aan. Elders verneem ik wel dat GPRS als geheel wordt uitgefaseerd; al is er natuurlijk niets dat de spoorbedrijven belet er mee te blijven werken, zolang de fabrikanten/dienstaanbieders het ondersteunen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Anisha1 »

Dank voor de leuke interessante informatie !!
ik duik weer tussen de saaie materie van elektronica (wel men stok paardje)
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door pietje »

Ik lees hier en daar wel dat er ofwel GPRS (2.5G) ofwel EDGE(2.75G) gebruikt wordt.
Dat zijn beide evoluties van de oorspronkelijke GSM standaard, die telkens een serieuze verhoging van de data-capaciteit betekenden.
Bij GPRS werd het mogelijk om alle (8) tijdsloten van een frequentie aan 1 gebruiker toe te wijzen, waardoor de bitrate in theorie 8 maal zo hoog werd ten opzichte van GSM
Bij EDGE werd dan ook nog eens een hogere modulatievorm geïntroduceerd waardoor de bitrate nog hoger kon.

In de praktijk zijn met GSM maximaal enkele tientallen kbit/sec mogelijk, bij GPRS zal het rond de 100 kbit/sec zijn en bij EDGE kan je tot ongeveer 300 kbit/sec geraken.
Maar in de praktijk kunnen die getallen door omstandigheden wel wat lager uitvallen
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Anisha1 »

Ja Pietje

ik was nog niet geboren als 2G er was ,3G gaat er volgend jaar uit
2G zal voor spraak en een paar technologische toepassingen pas in 2027 uitgedoofd worden

Mercikes voor de reactie
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 12 jun 2023, 19:35 Ik lees hier en daar wel dat er ofwel GPRS (2.5G) ofwel EDGE(2.75G) gebruikt wordt.
Dat zijn beide evoluties van de oorspronkelijke GSM standaard, die telkens een serieuze verhoging van de data-capaciteit betekenden.
Bij GPRS werd het mogelijk om alle (8) tijdsloten van een frequentie aan 1 gebruiker toe te wijzen, waardoor de bitrate in theorie 8 maal zo hoog werd ten opzichte van GSM
Bij EDGE werd dan ook nog eens een hogere modulatievorm geïntroduceerd waardoor de bitrate nog hoger kon.

In de praktijk zijn met GSM maximaal enkele tientallen kbit/sec mogelijk, bij GPRS zal het rond de 100 kbit/sec zijn en bij EDGE kan je tot ongeveer 300 kbit/sec geraken.
Maar in de praktijk kunnen die getallen door omstandigheden wel wat lager uitvallen
EDGE bij GSM-R is bij mijn weten nergens geïmplementeerd. Zo'n halfslachtige tussenstapjes zouden ook weer leiden tot de noodzaak voor upgrades van backbone, base stations èn treinen, die kosten wil men net vermijden. Daarom dat er over heel Europa afgesproken is maar één upgrade te doen, allemaal samen naar FRMCS.
Die hogere modulatievormen zijn bij de huidige GSM-R trouwens niet gewenst, daarvoor is de signaal-ruisverhouding op heel wat plaatsen te klein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Shrek »

Anisha1 schreef: 12 jun 2023, 19:14 Dank voor de leuke interessante informatie !!
ik duik weer tussen de saaie materie van elektronica (wel men stok paardje)
Elektronica is zeker geen saaie materie :mrgreen:
Moest je na je studies nog steeds geïnteresseerd zijn in elektronica, hou dan zeker de jobsite van Infrabel in de gaten. Voor die hele upgrade van GSM-R naar FRMCS zoeken we nog een heel aantal technici en ingenieurs :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Steve »

Hoe dringend is die hogere bandbreedte van 4G of zelfs 5G eigenlijk nodig? Bij klassiek verbruik wordt een groot deel van de bandbreedte ingenomen door allerlei multimedia (foto's, video's...), maar ik kan me voorstellen dat dit specifieke netwerk daar amper gebruik van maakt en dus een hele tijd door kan met de huidige infrastructuur.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, dat bedacht ik me ook al de hele tijd. Het probleem zou er eerder kunnen komen in te zitten dat G2 niet meer wordt ondersteund/aangeboden door alle mogelijke derde partijen; zodat men wel moet upgraden. De tijd is voorbij dat men iets kocht (een loc, een station, een stel wagons, ...) en dat dat dan allemaal in lengte van dagen meeging. Vandaag is de hele wereld in constante evolutie, de technologie niet in het minst. Een jaar of dertig geleden begon de kreet "lifecycle management" opgeld te doen: op het moment dat men iets aankoopt (of op andere wijze verwerft) moet men al beginnen denken over het moment en de manier van uitfazering.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Anisha1
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 jun 2023, 16:50
Locatie: West-Vlaanderen

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Anisha1 »

Shrek schreef: 12 jun 2023, 19:48
Anisha1 schreef: 12 jun 2023, 19:14 Dank voor de leuke interessante informatie !!
ik duik weer tussen de saaie materie van elektronica (wel men stok paardje)
Elektronica is zeker geen saaie materie :mrgreen:
Moest je na je studies nog steeds geïnteresseerd zijn in elektronica, hou dan zeker de jobsite van Infrabel in de gaten. Voor die hele upgrade van GSM-R naar FRMCS zoeken we nog een heel aantal technici en ingenieurs :wink:
Neen is inderdaad niet saai en er is veel mee te doen , ook leuk dus
dank voor de tip!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 12 jun 2023, 20:39 Hoe dringend is die hogere bandbreedte van 4G of zelfs 5G eigenlijk nodig? Bij klassiek verbruik wordt een groot deel van de bandbreedte ingenomen door allerlei multimedia (foto's, video's...), maar ik kan me voorstellen dat dit specifieke netwerk daar amper gebruik van maakt en dus een hele tijd door kan met de huidige infrastructuur.
Op dit moment is er inderdaad functioneel nog geen nood aan een sneller netwerk. In de toekomst zal er voor veralgemeende DAS (driver advisory system) en ATO wel meer bandbreedte nodig zijn.
De belangrijkste reden om de vervanging over een aantal jaren te plannen is de leeftijd van de componenten. GSM-R dateert uit de vroege jaren 2000, die zijn tegen 2030 nergens meer verkrijgbaar aan redelijke prijzen.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Klassiekje »

Ik denk ook aan telemetriedata en camerabeelden bijvoorbeeld.
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: 5G in eigen GSM netwerk

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 12 jun 2023, 21:41
Steve schreef: 12 jun 2023, 20:39 Hoe dringend is die hogere bandbreedte van 4G of zelfs 5G eigenlijk nodig? Bij klassiek verbruik wordt een groot deel van de bandbreedte ingenomen door allerlei multimedia (foto's, video's...), maar ik kan me voorstellen dat dit specifieke netwerk daar amper gebruik van maakt en dus een hele tijd door kan met de huidige infrastructuur.
Op dit moment is er inderdaad functioneel nog geen nood aan een sneller netwerk. In de toekomst zal er voor veralgemeende DAS (driver advisory system) en ATO wel meer bandbreedte nodig zijn.
De belangrijkste reden om de vervanging over een aantal jaren te plannen is de leeftijd van de componenten. GSM-R dateert uit de vroege jaren 2000, die zijn tegen 2030 nergens meer verkrijgbaar aan redelijke prijzen.
DAS werkt nu via publieke 4G, maar vraagt eigenlijk amper data (1-2mb per shift), is uiteindelijk maar wat ruwe data dat uitgestuurd wordt... De push voor de upgrade komt er voornamelijk voor ATO
Plaats reactie