Pagina 1 van 1

Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 25 jul 2023, 08:38
door Paul
Op de nieuwsgroep images.chemin-de-fer.belges verschijnen berichten over een mogelijke heraanleg van de verbindingsboog L. 162/1 Y Serpont - Y Recogne (in de buurt van Libramont), die in 1985 werd opgebroken. Het struikgewas op de bedding zou verwijderd zijn en er zouden nieuwe wissels klaarliggen ten noorden van Libramont. Weet iemand (Shrek?) of daar iets van aan is?

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 25 jul 2023, 08:45
door Shrek
Jep, tegen 2025 kunnen daar weer treinen rijden. Dit vooral om bij problemen rond Dinant de goederentreinen langs Ciney te kunnen laten rondrijden.

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 25 jul 2023, 08:55
door Klassiekje
De wissel op de L162 ligt er al.

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 25 jul 2023, 09:18
door Paul
De nieuwe verbindingsboog zal enkelsporig worden, neem ik aan?

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 25 jul 2023, 11:00
door Shrek
Paul schreef: 25 jul 2023, 09:18 De nieuwe verbindingsboog zal enkelsporig worden, neem ik aan?
Inderdaad, aan beide uiteinden komt er wel een rooster op respectievelijk L162 en L165 zodat de treinen wel op beide sporen geraken van deze lijnen.

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 25 jul 2023, 11:29
door jan_olieslagers
Shrek schreef: 25 jul 2023, 11:00aan beide uiteinden komt er wel een rooster op respectievelijk L162 en L165
Is dat hetzelfde als een overloopwissel? https://nl.wikipedia.org/wiki/Overloopwissel

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 25 jul 2023, 18:44
door HVHTB
Ook op L165 zijn de wissels inmiddels geïnstalleerd. Ze liggen ongeveer op de plaats waar de fasescheiding in de bovenleiding is.

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 25 jul 2023, 18:59
door Shrek
HVHTB schreef: 25 jul 2023, 18:44 Ook op L165 zijn de wissels inmiddels geïnstalleerd. Ze liggen ongeveer op de plaats waar de fasescheiding in de bovenleiding is.
Inderdaad, die fasescheiding moet wel eerst nog verplaatst worden vooraleer de wissels gebruikt kunnen worden.

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 25 jul 2023, 20:31
door Paul
jan_olieslagers schreef: 25 jul 2023, 11:29
Shrek schreef: 25 jul 2023, 11:00aan beide uiteinden komt er wel een rooster op respectievelijk L162 en L165
Is dat hetzelfde als een overloopwissel? https://nl.wikipedia.org/wiki/Overloopwissel
Dag Jan,
Ik denk dat Shrek een overloopwissel bedoelde.
Ik denk dat 'rooster' eerder de geijkte term is wanneer er een combinatie van twee overloopwissels is (een in elke richting), of voor meer complexe wisselstraten.
De pro's moeten mij maar verbeteren als ik fout ben.

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 26 jul 2023, 09:28
door DR-fan
Eindelijk eens goed nieuws want dit project staat al zowat 15 jaar in de steigers. Nu men ook - eindelijk - begonnen is met de heraanleg van twee bijkomende sporen in Tienen mogen we beginnen hopen dat de blinde opbraakwoede wat getemperd is.

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 26 jul 2023, 10:35
door Steven
Paul schreef: 25 jul 2023, 20:31
jan_olieslagers schreef: 25 jul 2023, 11:29
Shrek schreef: 25 jul 2023, 11:00aan beide uiteinden komt er wel een rooster op respectievelijk L162 en L165
Is dat hetzelfde als een overloopwissel? https://nl.wikipedia.org/wiki/Overloopwissel
Dag Jan,
Ik denk dat Shrek een overloopwissel bedoelde.
Ik denk dat 'rooster' eerder de geijkte term is wanneer er een combinatie van twee overloopwissels is (een in elke richting), of voor meer complexe wisselstraten.
De pro's moeten mij maar verbeteren als ik fout ben.
Wij gebruiken inderdaad al eens sneller het woord rooster of wissel(s) of wisselstraat. Omdat het los staat van de hoeveelheid en combinaties aan wissels die ergens liggen.
België zal rooster gebruiken, in bepaalde gevallen zelfs een transversaal (die is een diagonale opeenvolging van wissels. Zo zijn er grote transversalen in Brussel Noord).
In Nederlandse regelgeving zal men doorgaans spreken van overloopmogelijkheden te X (waarbij X een plaatsnaam is uiteraard). Zo heeft de HSL zuid een overloopmogelijkheid te Roelofarendsveen. Voor de meeste leken kunnen we het dus doorgaans houden op “de wissels ter hoogte van punt/plaats x”, dat is namelijk altijd correct :wink:

Ter info binnen de nmbs is het woordje overloopwissel niet in gebruik zover ik weet.

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 15 aug 2023, 00:57
door JonasV91
Hebben de overstromingen mogelijks invloed gehad op een (versnelde) herinstallatie van deze boog?
Dus in dit geval is er aan iedere kant sprake van één wisselverbinding gaande van het uiterste spoor naar het binnenste spoor en een wissel naar de spoorboog? (dus 3 wissels per kant).
Het gaat niet over een trapezium vermoed ik dan?

Ik zie dat er in het station van Libramont zelf een driekhoek bestaat, wordt deze nog (vaak) gebruikt of is dit eerder een erfenis?

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Geplaatst: 15 aug 2023, 01:09
door Shrek
JonasV91 schreef: 15 aug 2023, 00:57 Hebben de overstromingen mogelijks invloed gehad op een (versnelde) herinstallatie van deze boog?
Dus in dit geval is er aan iedere kant sprake van één wisselverbinding gaande van het uiterste spoor naar het binnenste spoor en een wissel naar de spoorboog? (dus 3 wissels per kant).
Het gaat niet over een trapezium vermoed ik dan?

Ik zie dat er in het station van Libramont zelf een driekhoek bestaat, wordt deze nog (vaak) gebruikt of is dit eerder een erfenis?
De plannen voor de heraanleg van L162/1 bestaan al 20 jaar, van enige snelheid is dus geen sprake :wink:
Wat er wel nodig was om dit te kunnen bouwen, was de renovatie van de sporen, seininrichting en bovenleiding op L162. Dat is nu achter de rug rond Libramont, dus kan de nieuwe lijn er nu pas komen.
Er komt inderdaad één wisselverbinding in de roosters.