Heraanleg L. 162/1 ?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door Paul »

Op de nieuwsgroep images.chemin-de-fer.belges verschijnen berichten over een mogelijke heraanleg van de verbindingsboog L. 162/1 Y Serpont - Y Recogne (in de buurt van Libramont), die in 1985 werd opgebroken. Het struikgewas op de bedding zou verwijderd zijn en er zouden nieuwe wissels klaarliggen ten noorden van Libramont. Weet iemand (Shrek?) of daar iets van aan is?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door Shrek »

Jep, tegen 2025 kunnen daar weer treinen rijden. Dit vooral om bij problemen rond Dinant de goederentreinen langs Ciney te kunnen laten rondrijden.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door Klassiekje »

De wissel op de L162 ligt er al.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door Paul »

De nieuwe verbindingsboog zal enkelsporig worden, neem ik aan?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 25 jul 2023, 09:18 De nieuwe verbindingsboog zal enkelsporig worden, neem ik aan?
Inderdaad, aan beide uiteinden komt er wel een rooster op respectievelijk L162 en L165 zodat de treinen wel op beide sporen geraken van deze lijnen.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 25 jul 2023, 11:00aan beide uiteinden komt er wel een rooster op respectievelijk L162 en L165
Is dat hetzelfde als een overloopwissel? https://nl.wikipedia.org/wiki/Overloopwissel
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door HVHTB »

Ook op L165 zijn de wissels inmiddels geïnstalleerd. Ze liggen ongeveer op de plaats waar de fasescheiding in de bovenleiding is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door Shrek »

HVHTB schreef: 25 jul 2023, 18:44 Ook op L165 zijn de wissels inmiddels geïnstalleerd. Ze liggen ongeveer op de plaats waar de fasescheiding in de bovenleiding is.
Inderdaad, die fasescheiding moet wel eerst nog verplaatst worden vooraleer de wissels gebruikt kunnen worden.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 25 jul 2023, 11:29
Shrek schreef: 25 jul 2023, 11:00aan beide uiteinden komt er wel een rooster op respectievelijk L162 en L165
Is dat hetzelfde als een overloopwissel? https://nl.wikipedia.org/wiki/Overloopwissel
Dag Jan,
Ik denk dat Shrek een overloopwissel bedoelde.
Ik denk dat 'rooster' eerder de geijkte term is wanneer er een combinatie van twee overloopwissels is (een in elke richting), of voor meer complexe wisselstraten.
De pro's moeten mij maar verbeteren als ik fout ben.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door DR-fan »

Eindelijk eens goed nieuws want dit project staat al zowat 15 jaar in de steigers. Nu men ook - eindelijk - begonnen is met de heraanleg van twee bijkomende sporen in Tienen mogen we beginnen hopen dat de blinde opbraakwoede wat getemperd is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door Steven »

Paul schreef: 25 jul 2023, 20:31
jan_olieslagers schreef: 25 jul 2023, 11:29
Shrek schreef: 25 jul 2023, 11:00aan beide uiteinden komt er wel een rooster op respectievelijk L162 en L165
Is dat hetzelfde als een overloopwissel? https://nl.wikipedia.org/wiki/Overloopwissel
Dag Jan,
Ik denk dat Shrek een overloopwissel bedoelde.
Ik denk dat 'rooster' eerder de geijkte term is wanneer er een combinatie van twee overloopwissels is (een in elke richting), of voor meer complexe wisselstraten.
De pro's moeten mij maar verbeteren als ik fout ben.
Wij gebruiken inderdaad al eens sneller het woord rooster of wissel(s) of wisselstraat. Omdat het los staat van de hoeveelheid en combinaties aan wissels die ergens liggen.
België zal rooster gebruiken, in bepaalde gevallen zelfs een transversaal (die is een diagonale opeenvolging van wissels. Zo zijn er grote transversalen in Brussel Noord).
In Nederlandse regelgeving zal men doorgaans spreken van overloopmogelijkheden te X (waarbij X een plaatsnaam is uiteraard). Zo heeft de HSL zuid een overloopmogelijkheid te Roelofarendsveen. Voor de meeste leken kunnen we het dus doorgaans houden op “de wissels ter hoogte van punt/plaats x”, dat is namelijk altijd correct :wink:

Ter info binnen de nmbs is het woordje overloopwissel niet in gebruik zover ik weet.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door JonasV91 »

Hebben de overstromingen mogelijks invloed gehad op een (versnelde) herinstallatie van deze boog?
Dus in dit geval is er aan iedere kant sprake van één wisselverbinding gaande van het uiterste spoor naar het binnenste spoor en een wissel naar de spoorboog? (dus 3 wissels per kant).
Het gaat niet over een trapezium vermoed ik dan?

Ik zie dat er in het station van Libramont zelf een driekhoek bestaat, wordt deze nog (vaak) gebruikt of is dit eerder een erfenis?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Heraanleg L. 162/1 ?

Bericht door Shrek »

JonasV91 schreef: 15 aug 2023, 00:57 Hebben de overstromingen mogelijks invloed gehad op een (versnelde) herinstallatie van deze boog?
Dus in dit geval is er aan iedere kant sprake van één wisselverbinding gaande van het uiterste spoor naar het binnenste spoor en een wissel naar de spoorboog? (dus 3 wissels per kant).
Het gaat niet over een trapezium vermoed ik dan?

Ik zie dat er in het station van Libramont zelf een driekhoek bestaat, wordt deze nog (vaak) gebruikt of is dit eerder een erfenis?
De plannen voor de heraanleg van L162/1 bestaan al 20 jaar, van enige snelheid is dus geen sprake :wink:
Wat er wel nodig was om dit te kunnen bouwen, was de renovatie van de sporen, seininrichting en bovenleiding op L162. Dat is nu achter de rug rond Libramont, dus kan de nieuwe lijn er nu pas komen.
Er komt inderdaad één wisselverbinding in de roosters.
Plaats reactie