Sloop station Kortrijk

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door Reuel »

Gezocht, maar niet gevonden. Graag een link of bron van dat advies (en geen artikel erover).

En Agentschap Erfgoed is niet de enige administratie die er hun zeg over deed/ zal doen. Niks onrustwekkend, er is vaak wel eens een instantie die niet volledig in het verhaal te vinden is van een project. Alle andere neuzen, staan wel in de juiste richting.

Versta me niet verkeerd, het huidige stationsgebouw heeft zeker zijn waarde en de geplande afbraak, is jammer. Maar het nieuwe project en de omgevingsaanleg/stadvernieuwing van de hele stationswijk heeft ongetwijfeld grotere merites, dan louter de erfgoedwaarde van het oude stationsgebouw.

Heel die vernieuwing van de centrumrand van Kortrijk (van pakweg de Leieboorden, Kortrijk Weide, over het Station, richting Doorniksewijk) zit heel goed in elkaar en heeft een heel grote kwaliteit, in vergelijking met het onoverzichtelijk allegaartje en verrommelde ruimte die de stationsbuurt ooit was. Modern, groen, open, bereikbaar, veel aantrekkelijke publiekstrekkers op een goed gelegen locatie. Daar is goed over nagedacht.

Dat doet dromen, mocht dergelijke visie op openbare ruimte bvb. mogelijk zijn in en rond Brussel-Zuid.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 07 sep 2023, 20:50 "Het betekent in dit geval dat de bouw van een station niet louter een kwestie is van vlotte verkeersstromen, maar ook een mogelijkheid biedt om te werken aan een volwaardige stationsomgeving. [...] Een stationsomgeving is een publieke ruimte en wordt niet alleen gebruikt door treinreizigers."
En net die dingen die je hier opnoemt zijn niet mogelijk met het oud station. Je moet echt kiezen: oud station of nuttige publieke ruimte?
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door jan_olieslagers »

die dingen die je hier opnoemt zijn niet mogelijk met het oud station
Alles kan bij de spoorwegen, met de nodige toelatingen.
Wie heeft nu gelijk?

Voor de rest blijf ik erbij dat, zeker als het station meer moet zijn dan een verbinding tussen treinperrons en stadsomgeving, dat het dan niet door het spoorbedrijf moet worden beheerd en/of uitgebaat. Multifunctionele stations die de hele omgeving bedienen moeten in handen zijn van de beheerder van die hele omgeving, in dit geval dus het stadsbestuur van Kortrijk. Uiteraard zal het NMBS en Infrabel worst wezen dat er fraaie groenpartijen zijn, en rustbankjes, misschien zelfs een vijverke, een hondenweide... ; een krantenwinkel of koffiebar of fietsenverhuur zouden ze misschien nog zien zitten, die kunnen ze immers verpachten en dus aan verdienen. Dat hun belangstelling niet verder gaat kan hen ook echt niet kwalijk worden genomen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 07 sep 2023, 21:29
die dingen die je hier opnoemt zijn niet mogelijk met het oud station
Alles kan bij de spoorwegen, met de nodige toelatingen.
Wie heeft nu gelijk?
dit gaat niet over regeltjes die af en toe buigbaarder zijn dan ze lijken op papier, dit gaat over hoe de realiteit in elkaar zit. Een goede doorgang met vele nieuwe horeca en groen zijn minder realiseerbaar met een groot gebouw aan de voorkant die zich gedraagt als een bottleneck, ik neem aan dat er ook plannen zijn om de ruimte die het huidige gebouw inneemt te gebruiken.
De plannen nu zo aanpassen zou kapitaalvernietiging zijn, en wss een minder optimale oplossing voor een duurdere prijs en op een later moment. Men moet er zich ook bij neerleggen dat er een reden is dat niet alle gebouwen erfgoed zijn, want men kan er snel te ver in gaan.
Kijk naar de Brusselaars die geen dubbel glas mochten zetten of een 50 jaar verlaten veld waar een bosje op is begonnen groeien dat niet omgehakt mocht worden voor een broodnodige studentenhome. We kunnen niet elk gebouw bewaren en het is aan de bevoegde ministers om die keuze te maken, niet aan het agentschap erfgoed die gebouwen ziet als musea in plaats van hun functies en gebruik. Zij zien het totaalplaatje niet, enkel wat hun vereniging wilt.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door TimJ36 »

1) De NMBS heeft het Agentschap Onroerend Erfgoed, noch Vlaams Bouwmmeester gecontacteerd voorafgaand aan de voorgestelde plannen
2) Er is geen architectuurwedstrijd uitgeschreven, noch is de het grote publiek betrokken bij het project, terwijl de ambitienota Vlaams Bouwmeester pleit voor meer participatie en openheid in dit soort projecten
3) Er is vanuit de NMBS geen argumentatie waarom het behoud van het stationsgebouw de vernieuwingswerken aan de perrons en de onderdoorgang in de weg staan. Er is geen onderzoek aan voorafgegaan, dus er kunnen geen conclusies getrokken worden waarom dit gebouw in de weg zou staan.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 07 sep 2023, 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 07 sep 2023, 21:27
TimJ36 schreef: 07 sep 2023, 20:50 "Het betekent in dit geval dat de bouw van een station niet louter een kwestie is van vlotte verkeersstromen, maar ook een mogelijkheid biedt om te werken aan een volwaardige stationsomgeving. [...] Een stationsomgeving is een publieke ruimte en wordt niet alleen gebruikt door treinreizigers."
En net die dingen die je hier opnoemt zijn niet mogelijk met het oud station. Je moet echt kiezen: oud station of nuttige publieke ruimte?
Dan stel ik op mijn beurt de vraag: wat vind u van het stationsproject Leuven? Daar is oud en nieuw aan elkaar gekoppeld, met de nodige publieke ruimte. Iets gelijkaardigs kan in Kortrijk gerealiseerd worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 07 sep 2023, 22:15 Dan stel ik op mijn beurt de vraag: wat vind u van het stationsproject Leuven? Daar is oud en nieuw aan elkaar gekoppeld, met de nodige publieke ruimte. Iets gelijkaardigs kan in Kortrijk gerealiseerd worden.
Goed dat je Leuven aanhaalt. Die renovatie is architecturaal zeer geslaagd. Het ziet er allemaal heel mooi en aantrekkelijk uit.
Maar...
Net omdat het oude gebouw behouden moest worden (dat was immers wèl geklasseerd) is Leuven een piepklein station. Er zijn daar ocharme 5 handelszaken en, naast de bankautomaten, geen diensten voor de bevolking. Functioneel voor de stad heeft dat station juist helemaal geen meerwaarde. Bij een nieuwbouw in een station met zo veel reizigers als Leuven zou je daar veel meer winkels, horeca en diensten kunnen voorzien.
Leuven toont dus net aan dat een architecturaal geslaagde renovatie de functionaliteit in de weg staat.
Als je in Kortrijk dus tevreden bent met enkel een Panos, een koffiezaak en "ne kebab" dan is renoveren het te bewandelen pad. Wil je meer, dan wordt de sloop quasi onvermijdelijk.
Tenzij je natuurlijk, Antwerpen-Centraal-gewijs, een hele nieuwe verdieping onder het historisch gedeelte plakt, maar die astronomische budgetten zijn helaas verleden tijd.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 07 sep 2023, 23:35
TimJ36 schreef: 07 sep 2023, 22:15 Dan stel ik op mijn beurt de vraag: wat vind u van het stationsproject Leuven? Daar is oud en nieuw aan elkaar gekoppeld, met de nodige publieke ruimte. Iets gelijkaardigs kan in Kortrijk gerealiseerd worden.
Goed dat je Leuven aanhaalt. Die renovatie is architecturaal zeer geslaagd. Het ziet er allemaal heel mooi en aantrekkelijk uit.
Maar...
Net omdat het oude gebouw behouden moest worden (dat was immers wèl geklasseerd) is Leuven een piepklein station. Er zijn daar ocharme 5 handelszaken en, naast de bankautomaten, geen diensten voor de bevolking. Functioneel voor de stad heeft dat station juist helemaal geen meerwaarde. Bij een nieuwbouw in een station met zo veel reizigers als Leuven zou je daar veel meer winkels, horeca en diensten kunnen voorzien.
Leuven toont dus net aan dat een architecturaal geslaagde renovatie de functionaliteit in de weg staat.
Als je in Kortrijk dus tevreden bent met enkel een Panos, een koffiezaak en "ne kebab" dan is renoveren het te bewandelen pad. Wil je meer, dan wordt de sloop quasi onvermijdelijk.
Tenzij je natuurlijk, Antwerpen-Centraal-gewijs, een hele nieuwe verdieping onder het historisch gedeelte plakt, maar die astronomische budgetten zijn helaas verleden tijd.
Exact, ik ben dus niet de enige die het station van Leuven onpraktisch vind omwille van het losstaande stationsgebouw weg van de tunnel waarbij je ofwel moet omlopen via het busstation ofwel die smalle trap naar beneden moet om naar de sporen 2 t/m 9 te gaan.
Een ander verhaal waar men het klassieke stationsgebouw wil behouden en verwerken in een heel nieuw hedendaags concept, net zoals in Antwerpen, is... Stuttgart. De enige manier waarop Stuttgart 21 de media vandaag de dag nog haalt, is wanneer blijkt dat de kosten nogmaals zullen exploderen. Met andere woorden: om zo'n concept uit te werken en het station naadloos in een moderne stationsomgeving over te laten lopen heb je in de meeste gevallen héél veel geld nodig.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door maarten »

Shrek schreef: 07 sep 2023, 23:35
Net omdat het oude gebouw behouden moest worden (dat was immers wèl geklasseerd) is Leuven een piepklein station. Er zijn daar ocharme 5 handelszaken
Heb je veel meer nodig dan? En misschien 5 op het station, maar op het plein ervoor en erachter heb je ook nog zaken.
Als je dat dan afzet tegen bijvoorbeeld Luik-Guillemins, dat volledig nieuw gebouwd is, dan is er in Leuven niet echt minder te vinden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 08 sep 2023, 08:29
Shrek schreef: 07 sep 2023, 23:35
Net omdat het oude gebouw behouden moest worden (dat was immers wèl geklasseerd) is Leuven een piepklein station. Er zijn daar ocharme 5 handelszaken
Heb je veel meer nodig dan? En misschien 5 op het station, maar op het plein ervoor en erachter heb je ook nog zaken.
Als je dat dan afzet tegen bijvoorbeeld Luik-Guillemins, dat volledig nieuw gebouwd is, dan is er in Leuven niet echt minder te vinden.
Excuseer, ben jij ooit al wel in Luik geweest? Daar is een restaurant waar vele niet-treinreizigers komen eten, de toeristische dienst van de stad zit daar, de politie, er zit een apotheek, meerdere winkels, een hele museumruimte. Er is zelfs een crêche in dat station.
Daar heeft de buurt veel meer aan dan wat Leuven station te bieden heeft.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 08 sep 2023, 08:37 [
Excuseer, ben jij ooit al wel in Luik geweest? Daar is een restaurant waar vele niet-treinreizigers komen eten, de toeristische dienst van de stad zit daar, de politie, er zit een apotheek, meerdere winkels, een hele museumruimte. Er is zelfs een crêche in dat station.
Daar heeft de buurt veel meer aan dan wat Leuven station te bieden heeft.
Hé, meer dan een uur rondgedwaald... de helft blijkbaar niet gezien... restaurant , politie , crèche..
Wel reuze files voor kaartverkoop.....en soort "voorselectie"...
Volgende keer beter.
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door jan_olieslagers »

Herinner u de woorden van Mw. Dutordoir: "terugplooien op de kerntaken". De kerntaak van NMBS is: treinen doen bollen. De kerntaak van Infrabel is: spoorinfrastructuur aanbieden en onderhouden en bedrijven.

Heeft men al eens een verloren plaatske in een station, dan kan men dat natuurlijk beter te gelde maken door het te verhuren, zoals bv. in Brussel-Schuman, dat wel ; maar verder hoeft dat niet te gaan. Mij stoort het dus volstrekt niet dat er in Leuven "slechts" vijf commerciele ruimtes zijn in het station. Ik heb daar wel eens de trein genomen en dat ging best vlot - en daar komt het op aan.

@dentheo hierboven: ja, ik heb ook wel eens efkes moeten zoeken naar het perron van mijn aansluitende trein, maar vond dat niet abnormaal in toch een van de grotere stations. En de keren dat ik Leuven als bestemming of vertrekpunt had was het al helemaal geen probleem. En ja, files aan de loketten zag ik ook wel, ja, tegenwoordig is men al blij dat er ueberhaupt nog een loket is in een station...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door groentje »

Ik zie ook niet meteen wat het station Leuven precies mist dat niet in de directe omgeving te vinden is. Restaurants? Er zijn al meerdere (goede!) restaurants te vinden op het plein, naast de nodige snackbars. Er zitten ook apotheken op een boogscheut van het station. Er is geen politiepost, nee, of een crèche, maar moet de stad gedupliceerd worden in het station? Het is niet alsof er veel leegstaande ruimtes zijn in het gebouw, bij mijn weten, de permanenties, de onderstationschefs, dienstruimtes voor de treinbegeleiders en co... zitten daar ook. Mochten die ooit verhuizen, kan er een hotel in komen, of kan Regus uitbreiden.
Ik vind dat er wel heel erg losjes heengegaan wordt over de intrinsieke waarde van erfgoed, niet zomaar als monument, maar als levend gebouw. We zouden zoveel kunnen doen met de ruimte van pakweg de kathedraal, ruimte die amper nog volledig nodig is voor z'n hoofdtaak als cultusplaats, maar zelfs de grootste atheïsten zouden wellicht bezwaar maken om het af te breken om er een toren met appartementen te zetten.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 08 sep 2023, 08:37 ...Daar is een restaurant waar vele niet-treinreizigers komen eten...
Grand Cafe de la Gare...
Je moet daar de Luikse balletjes met een Curtius van het vat erbij eens nemen...
Zalig!
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Sloop station Kortrijk

Bericht door pmuy »

Zijn er überhaupt stations in Europa waar het station een (aanzienlijke) bredere aantrek heeft dan louter treinpassagiers? Ik heb nog maar weinig mensen horen zeggen dat ze even een namiddagje naar Gare du Nord in Parijs gaan, bijvoorbeeld. In België zou ik de winkelgelegenheden in Antwerpen Centraal ook niet bepaald succesvol willen noemen: vaak is het er nogal doods.

Zelf vind ik het dan al belangrijker dat het station geen barrière vormt voor de omliggende buurten, en het dus gemakkelijk en aangenaam is voor buurtbewoners om het station door de steken. In Leuven is dit wat mij betreft wel geslaagd, met zelfs een fietsbrug overheen de perrons.

In enkele Aziatische landen, met name Japan en Hong Kong, is het wel gebruikelijk voor de vervoersbedrijven om het station te integreren in een groot winkelcentrum, dat vaak ook eigendom is van het vervoersbedrijf (en zo een belangrijke inkomstenbron vormt).
Plaats reactie