Vragen en opmerkingen over open railwaymap (ORM).

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Eimai »

TKR schreef: 20 okt 2023, 10:02 Alles, inclusief dat stukje L36C dat momenteel aan 40km/u aangeduid staat? Dan pas ik dat meteen ook even aan.
(edit: voor deze vertakking vind ik effectief wel een bord voor 40km/u, ik vermoed dat de rest dat nu als 90 staat 60 moet zijn)
Als ik het even zie lijkt nu correct met uitzondering van de sporen ten Noorden van station Brussels Airport, de sporen naar spoor 1 en 3 rechtdoor uit de tunnels zijn 60 en niet 40. In etcs toch, de borden zeggen 40.
Bij L26 heb ik ook zo m'n vragen of die werkelijk 90km/u is over de hele lijn. Ik probeer het op te zoeken.
Ja 26 is 90 over heel de lengte met uitzondering aan vertakking Keelbeek en Harenheide waar het 60 is. Het stuk tussen Keelbeek en bundels van Schaarbeek is 40. Het lijkt me wel correct in osm als ik snel zie.
Gisteren heb ik L124 aangepast, deze stond ook als 90km/u aangeduid, nu een stuk 100 en 120.
Geen idee wat je juist hebt aangepast maar ik heb een hoop snelheden op al die sporen net ten zuiden van Brussel Zuid gezet een tijd terug maar toen lag er nog geen etcs en het zou allemaal moeten geüpdatet worden opnieuw... Sporen 20 en 21 aan het perron zijn nu 60 geworden bijvoorbeeld. Richting Nijvel vanaf het vertreksein op spoor 21 80 km/u (het sein geeft 50 daarvoor), de rest van de snelheden gaan omhoog waar de borden staan voor 90, 100 en 120.

Anyway, 't is echt een hoop werk om die snelheden juist te krijgen en tijd heb ik er helaas niet zo vaak meer voor...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Steven »

De overgang van 140 naar 120 op lijn 36 heb je vrij goed gedaan nabij Haren Zuid. Voor muggenzifterij zou je kunnen zeggen het is nog een 100m verwijderd is van het perron, maar dat zijn al details. De aanpassingen op lijn 60 zijn tiptop.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Steven »

Top dat jullie daar tijd in steken. Ook te Mechelen zie ik nog een fout, het is 40 km/u voor wat betreft sporen 7 en 8, dit vanaf het inrit sein tot net na de brug die over lijn 53 gaat. De hogere snelheid is daar al een tijdje weggehaald jammer genoeg. Vermoedelijk doordat de wissels zo versleten zijn in Mechelen dat men deze niet meer wil wisselen wegens de werken. Dus voerde men maar een algemene verlaagde snelheid van 40 km/u in.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Shrek »

Het is inderdaad zo dat we in ETCS soms hogere snelheden programmeren dan wat de borden aangeven. Dit is voor buitenstaanders volgens mij onmogelijk te achterhalen zonder SSP's of opnames vanuit de stuurpost.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door TKR »

Ok, ik heb de sporen in de luchthaven tunnel nog eens aangepast met de nieuwe informatie.

Voor L124 had ik het stuk van Linkebeek tot de vertakking van L28/3 aangepast.
Deze stond helemaal op 90km/u, de borden gaven een hogere snelheid aan, dus deze staat er nu in.
Vanaf de vertakking richting Brussel Zuid zag ik inderdaad dat jij de laatste aanpassingen hebt gedaan (ivm de snelheid toch), dus daar ben ik afgebleven. :) Het stuk dat ik aangepast heb was nog de originele, van die kerel die in heel Europa aanpassingen gedaan heeft vermoed ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Steven »

Denk er wel aan dat je met de lijn 124 nog wel wat werk kan hebben, de werken daar vorderen niet gigantisch snel maar toch zal er bij elke fase er wel iets anders zijn waardoor snelheden in een bepaalde zone lager/hoger kunnen zijn dan dat ze nu zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Steven »

TKR schreef: 21 okt 2023, 11:35 Ok, ik heb de sporen in de luchthaven tunnel nog eens aangepast met de nieuwe informatie.
Wat heb je juist aangepast? Want ik zie dat het hele wissel complex kant Machelen nu aangeduid staat als 40 km/u wat niet klopt, enkel indien je veranderd van spoor is het daar 40 km/u indien wissels daar rechtdoor liggen is het gewoon 60. (Voor treinen zonder etcs zijn alle wissels daar 40 omdat ze op die manier geen lichtcijfer op het sein moesten plaatsen en enkel een bord).
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door TKR »

Steven schreef: 21 okt 2023, 14:21
TKR schreef: 21 okt 2023, 11:35 Ok, ik heb de sporen in de luchthaven tunnel nog eens aangepast met de nieuwe informatie.
Wat heb je juist aangepast? Want ik zie dat het hele wissel complex kant Machelen nu aangeduid staat als 40 km/u wat niet klopt, enkel indien je veranderd van spoor is het daar 40 km/u indien wissels daar rechtdoor liggen is het gewoon 60. (Voor treinen zonder etcs zijn alle wissels daar 40 omdat ze op die manier geen lichtcijfer op het sein moesten plaatsen en enkel een bord).
Dat is inderdaad de correctie die ik nu ingevoerd heb. Het is momenteel nog niet zichtbaar op ORM, dat kan even duren.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door TKR »

De aanpassing aan Brussels Airport is nu zichtbaar. :)

Gisteren heb ik ook de lijn Kortrijk - Grens Frankrijk aangepast. Deze had snelheden van 120/140/160 tot Mouscron, nu 140 over de hele lijn. (behalve de bocht aan Kortrijk zelf, die heb ik op 80 gelaten, daar heb ik ook geen info over.)
En het stuk Mouscron - Grens zelf stond op 100, doorgetrokken uit Frankrijk, nu 120.
Deze update is reeds zichtbaar op ORM.

Ook had ik het station van Sint-Niklaas naar 90 gebracht (voorheen 140, wat fysiek niet kan).
Ook reeds zichtbaar op ORM.


Verder zie ik dat Eimai de lijn zelf gisteren naar 120 teruggebracht heeft. Ik had er al van gehoord, maar de locaties wist ik niet.
Ook de bocht tussen Zwijndrecht en Antwerpen-Zuid is teruggebracht naar 90, top!

Maken we een topic aan waar we deze aanpassingen kunnen delen? Graag zou ik er van op de hoogte zijn, dan kan ik het direct in mijn eigen project ook aanpassen. Of kunnen jullie mijn fouten die ik misschien maak laten terugzetten. :roll: :lol:

Ik heb een mailtje gestuurd naar Infrabel met de vraag of ik de zaken kan en mag inkijken. Je weet nooit. Elders heeft iemand mij verteld dat het misschien onder mijn 'right to know' of 'right for information' zou kunnen vallen. Al weet ik niet hoe dat in België zit, ik probeer het eerst op deze vriendelijkere manier. :) Ik heb ook zo het vermoeden dat organisaties zoals TSP deze info ter beschikking kunnen hebben? Zij organiseren ook ritten over het Belgische net en moeten dus ook lijnkennis hebben? Als zij niet onder een soort 'NDA' zitten tenminste.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vraag over snelheidslimiet op L60

Bericht door Steven »

Ik zal de titel hier aanpassen zodat hij beter de lading dekt.
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Vragen en opmerkingen over open railwaymap (ORM).

Bericht door Ducktape »

Wat ook eens aangepast mag worden is L24, staat volledig aangeduid als 90 km/h en zelfs nog met een lang stuk van 20 km/h over de bruggen van de Maas en het Albertkanaal, terwijl deze volledige lijn 100 km/h geworden is tot in Montzen, met uitzondering van een stukje 80 km/h tussen de brug over het Albertkanaal en de brug over de Maas.

Ik zou het zelf aanpassen maar ik heb geen flauw idee hoe.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vragen en opmerkingen over open railwaymap (ORM).

Bericht door TKR »

Dus als ik het goed begrepen heb als volgt: Afbeelding Groen 100km/u
Oranje 80km/u

Als je dat even kan bevestigen, dan zal ik het updaten :)
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Vragen en opmerkingen over open railwaymap (ORM).

Bericht door Ducktape »

TKR schreef: 23 okt 2023, 19:52 Dus als ik het goed begrepen heb als volgt: Afbeelding Groen 100km/u
Oranje 80km/u

Als je dat even kan bevestigen, dan zal ik het updaten :)
Het stukje van 80 is zelfs nog kleiner dan wat je gemarkeerd hebt. Richting Montzen (andere richting is hetzelfde, maar even voor de duidelijkheid een richting gegeven) is het kort na de brug over het Albertkanaal 80, tot net voor de brug over de Maas. Echt maar een kort stukje dus :)

Ook ter hoogte van Montzen loopt de 100 nog een stukje door, tot aan de wissels vlak na de tankinstallatie (de sporen ten noorden van de hoofdlijn) om naar het andere spoor te gaan, aan de kant van L39 naar Welkenraedt.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vragen en opmerkingen over open railwaymap (ORM).

Bericht door TKR »

Ziezo, de update van de Montzenroute staat online en is zichtbaar op ORM.

Ik heb ook enkele sporen toegevoegd aan the ITC Rubis terminal, Doeldok in Antwerpen.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Vragen en opmerkingen over open railwaymap (ORM).

Bericht door TKR »

Ik ben weer eens aan het knutselen geslagen op OSM en heb de snelheidslimieten op L139 en L140 gecorrigeerd.
Deze stond voor zo goed als over de hele lijn op 120km/u. (de update moet nog zichtbaar worden op ORM)

Echter had ik nog één vraag. De snelheid tussen Wavre en Basse-Wavre zou 100km/u zijn, is het mogelijk dat deze in ETCS wel 120km/u is, of verlaag ik deze zoals ze lateraal (zeg ik het goed? :mrgreen: ) aangegeven staat op de borden?

edit: de aanpassing is intussen zichtbaar op ORM.
Plaats reactie