Pagina 4 van 5

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 12:48
door maarten
Dat heeft voor de vervoerder die daar normaal een gecadanseerde dienst rijdt enige logistieke uitdagingen. Want hun trein die naar Welkenraedt zou moeten rijden rijdt niet en verzorgt het materieel (en personeel) voor de kerende trein. Moet daar dan de halve dag een extra stel met personeel staan te wachten?

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 13:15
door DDietzen
In Nederland zijn de IC Amsterdam-Hannover-Berlijn (elke 2 uur) en de binnenlandse IC Amsterdam-Amersfoort(-Deventer) ook dusdanig afwisselend ingelegd dat er een halfuursdienst zou moeten ontstaan op Amsterdam-Amersfoort(-Deventer 2x/u in de spits, 1x/u doordeweeks overdag). De trein uit Duitsland komt echter zo vaak met forse vertraging binnen dat je in de praktijk regelmatig een gat van een uur in de bediening hebt. Daarnaast staat het binnenlandse materieel dankzij deze omloopconstructie vaak lang te keren: tot ruim 90 minuten in Deventer, of ruim 50 minuten in Amersfoort.

Als regelmatig gebruiker van dit traject kan ik absoluut niet aanbevelen om deze formule te kopiëren naar andere internationale verbindingen.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 13:21
door pmuy
Een ander voorbeeld is Zwitserland, waar elke internationale (dag)trein geïntegreerd is in de binnenlandse dienstregeling, ook ICE's en TGV's. In theorie werkt dat uitstekend, in de praktijk zijn de treinen uit Duitsland dusdanig vaak vertraagd dat men beslist heeft om in de toekomst de meeste internationale treinen in Basel te laten eindigen. https://www.nzz.ch/schweiz/basel-sbb-tg ... ld.1744025

De SBB loste vertragingen overigens meestal op door een binnenlandse vervangtrein achter te hand te hebben die in de plaats van de vertraagde ICE kan rijden.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 13:45
door dovaere
maarten schreef: 11 dec 2023, 12:48 Dat heeft voor de vervoerder die daar normaal een gecadanseerde dienst rijdt enige logistieke uitdagingen. Want hun trein die naar Welkenraedt zou moeten rijden rijdt niet en verzorgt het materieel (en personeel) voor de kerende trein. Moet daar dan de halve dag een extra stel met personeel staan te wachten?
De trein van Leo Express moet 's avonds laat aankomen in Oostende en 's morgens vroeg weer vertrekken. Die zou dus theoretisch, mits een akkoord, het laatste/vroegste treinpaar (Oostende-Welkenraedt) van NMBS kunnen vervangen.
Dat betekent dat een NMBS-treinbestuurder + treinbegeleider uit Oostende 's nachts wat vroeger kan stoppen met een laatste treindienst terug richting Oostende (en diens collega's 's morgens ook wat later kunnen beginnen), en dat er een NMBS-trein minder overnacht in Oostende maar wel rond Welkenraedt/Eupen.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 15:19
door 260689
dovaere schreef: 11 dec 2023, 13:45
maarten schreef: 11 dec 2023, 12:48 Dat heeft voor de vervoerder die daar normaal een gecadanseerde dienst rijdt enige logistieke uitdagingen. Want hun trein die naar Welkenraedt zou moeten rijden rijdt niet en verzorgt het materieel (en personeel) voor de kerende trein. Moet daar dan de halve dag een extra stel met personeel staan te wachten?
De trein van Leo Express moet 's avonds laat aankomen in Oostende en 's morgens vroeg weer vertrekken. Die zou dus theoretisch, mits een akkoord, het laatste/vroegste treinpaar (Oostende-Welkenraedt) van NMBS kunnen vervangen.
Dat betekent dat een NMBS-treinbestuurder + treinbegeleider uit Oostende wat minder laat 's nachts kan stoppen met een laatste treindienst terug richting Oostende (en diens collega's 's morgens ook wat later kunnen beginnen), en dat er een NMBS-trein minder overnacht in Oostende maar wel rond Welkenraedt/Eupen.
Oostende is nu met uitstek wel de onderhoudsplaats van alle I11 rijtuigen, bepaalde M6/M7 rijtuig.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 16:23
door dovaere
260689 schreef: 11 dec 2023, 15:19
dovaere schreef: 11 dec 2023, 13:45 De trein van Leo Express moet 's avonds laat aankomen in Oostende en 's morgens vroeg weer vertrekken. Die zou dus theoretisch, mits een akkoord, het laatste/vroegste treinpaar (Oostende-Welkenraedt) van NMBS kunnen vervangen.
Dat betekent dat een NMBS-treinbestuurder + treinbegeleider uit Oostende wat minder laat 's nachts kan stoppen met een laatste treindienst terug richting Oostende (en diens collega's 's morgens ook wat later kunnen beginnen), en dat er een NMBS-trein minder overnacht in Oostende maar wel rond Welkenraedt/Eupen.
Oostende is nu met uitstek wel de onderhoudsplaats van alle I11 rijtuigen, bepaalde M6/M7 rijtuig.
Ja, maar er zijn nu ook al vele I11 die rond Welkenraedt/Eupen overnachten, waarvoor het onderhoud blijkbaar nu ook al lukt.
Ik veronderstel dat gepland specialistisch onderhoud niet per se rond middernacht moet beginnen, maar gerust ergens vanaf de voormiddag kan ingepland worden?
Qua I11 zit de NMBS toch niet zo krap, aangezien hij verdwenen is op alle drukke lijnen?
Dat het puzzelen is, zal zeker kloppen, maar niet meer dan nu.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 16:49
door 260689
dovaere schreef: 11 dec 2023, 16:23
260689 schreef: 11 dec 2023, 15:19
dovaere schreef: 11 dec 2023, 13:45 De trein van Leo Express moet 's avonds laat aankomen in Oostende en 's morgens vroeg weer vertrekken. Die zou dus theoretisch, mits een akkoord, het laatste/vroegste treinpaar (Oostende-Welkenraedt) van NMBS kunnen vervangen.
Dat betekent dat een NMBS-treinbestuurder + treinbegeleider uit Oostende wat minder laat 's nachts kan stoppen met een laatste treindienst terug richting Oostende (en diens collega's 's morgens ook wat later kunnen beginnen), en dat er een NMBS-trein minder overnacht in Oostende maar wel rond Welkenraedt/Eupen.
Oostende is nu met uitstek wel de onderhoudsplaats van alle I11 rijtuigen, bepaalde M6/M7 rijtuig.
Ja, maar er zijn nu ook al vele I11 die rond Welkenraedt/Eupen overnachten, waarvoor het onderhoud blijkbaar nu ook al lukt.
Ik veronderstel dat gepland specialistisch onderhoud niet per se rond middernacht moet beginnen, maar gerust ergens vanaf de voormiddag kan ingepland worden?
Qua I11 zit de NMBS toch niet zo krap, aangezien hij verdwenen is op alle drukke lijnen?
Dat het puzzelen is, zal zeker kloppen, maar niet meer dan nu.
Alle I11 zitten in een roulement voor onderhoud. Maar al het onderhoud gebeurt in Oostende. Die is eigenaarswerkplaats van alle I11 die rondrijden.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 17:07
door jan_olieslagers
al het onderhoud gebeurt in Oostende. Die is eigenaarswerkplaats van alle I11 die rondrijden.
En omdat dat vandaag zo de toestand is moet dat ten eeuwigen tijde zo blijven? Typische koudwatervrees, vooral geen dynamische bedrijfsvoering!

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 17:16
door 260689
jan_olieslagers schreef: 11 dec 2023, 17:07
al het onderhoud gebeurt in Oostende. Die is eigenaarswerkplaats van alle I11 die rondrijden.
En omdat dat vandaag zo de toestand is moet dat ten eeuwigen tijde zo blijven? Typische koudwatervrees, vooral geen dynamische bedrijfsvoering!
De reeks 400 AM96 hadden tot voor kort ook Oostende als eigenaarswerkplaats. Maar deze heeft Kortrijk gekregen wat ook het meest logische is daar ze die stellen naar Lille laten rijden.

M7 van de reeks 32xx en 22xx worden allemaal onderhouden door Melle

De M7 in de reeks 5xx worden onderhouden door Oostende.

M7 van de reeks 17xx worden onderhouden door Kinkempois.

De volledige reeks 500 AM96 worden onderhouden door Hasselt.

Alle klassieke motorstellen + alle 800 worden onderhouden in Charleroi.

De sprinter in Schaarbeek.

Desiro's 85xx in Arlon.

De alle andere desiro's monostellen worden onderhouden in verschillende werkplaatsen zoals Melle.

M4 door Schaarbeek veelal.

Er zit daar dus een hele organisatie achter.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 18:05
door Steve
260689 schreef: 11 dec 2023, 17:16 Alle klassieke motorstellen + alle 800 worden onderhouden in Charleroi.
De 800'en ook? Lijkt me nogal inefficiënt als je weet dat het grote merendeel van de ritten rond Antwerpen plaatsvindt. En zorgt er wellicht voor dat de NMBS extra geneigd zal zijn om een paar slagen Antwerpen-Charleroi ermee te blijven bedienen...

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 19:41
door Steven
De i11 rijtuigen gaan in de toekomst van werkplaats veranderen. Deze gaan te vorst rijtuigen hun onderhoud krijgen eens de “trage” Benelux met i11 gaat rijden.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 20:20
door Nils
dovaere schreef: 11 dec 2023, 13:45
maarten schreef: 11 dec 2023, 12:48 Dat heeft voor de vervoerder die daar normaal een gecadanseerde dienst rijdt enige logistieke uitdagingen. Want hun trein die naar Welkenraedt zou moeten rijden rijdt niet en verzorgt het materieel (en personeel) voor de kerende trein. Moet daar dan de halve dag een extra stel met personeel staan te wachten?
De trein van Leo Express moet 's avonds laat aankomen in Oostende en 's morgens vroeg weer vertrekken. Die zou dus theoretisch, mits een akkoord, het laatste/vroegste treinpaar (Oostende-Welkenraedt) van NMBS kunnen vervangen.
Dat betekent dat een NMBS-treinbestuurder + treinbegeleider uit Oostende 's nachts wat vroeger kan stoppen met een laatste treindienst terug richting Oostende (en diens collega's 's morgens ook wat later kunnen beginnen), en dat er een NMBS-trein minder overnacht in Oostende maar wel rond Welkenraedt/Eupen.
Je gaat er dan wel al gemakshalve vanuit dat NMBS de vervoerder zal zijn in België. Het kan ook een andere, eventueel helemaal nieuwe partij zijn.

Voor zover ik weet is nog niet bekend gemaakt wie het werk gaat doen…

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 21:01
door dovaere
Nils schreef: 11 dec 2023, 20:20 Je gaat er dan wel al gemakshalve vanuit dat NMBS de vervoerder zal zijn in België. Het kan ook een andere, eventueel helemaal nieuwe partij zijn.
Ik zou het nuttig gebruik van mijn belastingsgeld vinden als er geen bijna-lege zwaar gesubsidieerde laatavondtrein voor binnenlands gebruik zou rijden vlak voor/na een internationale IC die ook al bijna leeg is gelopen, en die evengoed die laatste binnenlandse reizigers kan meenemen., Idem voor's morgens vroeg. Ik zou hopen dat er een financiële regeling hiervoor kan zijn.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 21:32
door dovaere
Nils schreef: 11 dec 2023, 20:20 Voor zover ik weet is nog niet bekend gemaakt wie het werk gaat doen…
... Maar ik weet ook wel dat de historische nationale vervoerders hier in de praktijk een soort kartel vormen en dat de NMBS geen evenwichtig akkoord zal sluiten met een vervoerder die voor de DB wel concurrentie is.

Re: Rijpaden internationale treinen

Geplaatst: 11 dec 2023, 22:18
door Portbou
dovaere schreef: 11 dec 2023, 21:32
Nils schreef: 11 dec 2023, 20:20 Voor zover ik weet is nog niet bekend gemaakt wie het werk gaat doen…
... Maar ik weet ook wel dat de historische nationale vervoerders hier in de praktijk een soort kartel vormen en dat de NMBS geen evenwichtig akkoord zal sluiten met een vervoerder die voor de DB wel concurrentie is.
Gelukkig is er nu ook Train Charter Services.