Limieten van de stroomsterkte

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Limieten van de stroomsterkte

Bericht door TKR »

Ik kwam net een document tegen van Infrabel met de limieten van de stroomsterkte (als ik het goed heb? Ik bedoel dus de ampère)
Je kan het document hier raadplegen: C. Kaarten 04

Daarop valt dus te zien dat het grootste deel van het Belgische net gelimiteerd is tot 2,4kA.
(wederom als ik het goed heb) Goed voor een tractie tot 7,2MW.

Is deze limiet dan per trein, of eerder per sectie/tractiestation?
Of heb je doorgaans slechts 1 actieve trein per tractiestation?

Aan de ene kant lijkt 7,2MW veel voor één enkele trein.
Aan de andere kant lijkt het me dan weer wat mager voor een hele sectie als je 2 of 3 vertrekkende treinen hebt in een station.
Toch stel ik vast dat de HSL'en dan weer goed zijn voor een goede 37MW, wat wel zou duiden dat het op de hele sectie slaat.


-----

Dan vind ik een ander document met dezelfde informatie voor Nederland. Daarop valt te zien dat het grote deel van het net gelimiteerd is op 4kA.
pagina 220

Als de limiet per tractiestation is kan je hier niet veel uit opmaken natuurlijk. Aangezien de secties korter zijn onder 1,5kV.



Heeft iemand meer informatie over hoe ik deze waarden moet begrijpen? Per trein of per tractiestation?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door Steven »

Als treinbestuurder is het simpel 1200 A per loc dus max 2400 indien je 2 locs in je samenstelling hebt zitten.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door TKR »

Ok, zeer interessant. Dan is de kaart waarschijnlijk wel per sectie.

Ik vermoed dat de limiet op de HSL wel hoger ligt? (op z'n minst voor de hogesnelheidstreinen)
Is er een limiet in de stations, of the NZV? Ik kan me voorstellen dat in de grote stations wel eens over de totale limiet van de sectie wordt gegaan?
Hoe zit dat dan? Trek je als loc minder dan dat er gevraagd wordt?

Gelden deze limieten ook op de Montzenroute (3kV, 2.4kA), of de lijnen in Luxemburg (25kV, 500A)?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door Steven »

Op de HSL is de limiet anders, daar gaat het om 500A, want je zit met 25kV.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door jan_olieslagers »

Aan de ene kant lijkt 7,2MW veel voor één enkele trein.
Op zich niet, hoor. Zie onderstaande spec van de reeks 13, overgenomen van en.wikipedia: onder 25kV~ kan die 5,2MW opnemen, hang er twee voor een trein en het is al dik 10 MW. Maar het probleem werd blijkbaar netjes voorzien, want onder 1500V= (NL) is de vermogensopname heel wat geringer.

Power output 5,200 kW (7,000 hp) under 25 kV AC or 3 kV DC
2,100 kW (2,800 hp) under 1.5 kV DC

Overigens: ik knutsel wat met elektronica, maar heb weinig zicht op de zeer specifieke installaties van treinen - waar toch wel met bijzonder flinke vermogens gestoeid wordt. Maar aangaande "Trek je als loc minder dan dat er gevraagd wordt?" lijkt het me dat, als een loc meer stroom vraagt dan er kan worden geleverd, of werd voorzien, dat er dan ergens iets mis gaat. Zekering eruit, in het beste geval. Zoniet rook en/of vuurwerk. Een automatisme dat de stroom meet en in voorkomend geval "gas terugneemt" kan ik me moeilijk voorstellen, al is het theoretisch niet onmogelijk. Nogmaals, zonder ook maar de minste ervaring te hebben met treinen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door TKR »

Ik heb ondertussen dit oude topic gevonden en doorgenomen. Dat heeft ook heel wat opgeklaard.
viewtopic.php?f=8&t=4848


Heeft iemand enig idee wat de limiet van een tractiestation is in Nederland. De netverklaring van Prorail heeft het namelijk over maximum 4kA per trein.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door Klassiekje »

2400 ampère is inderdaad de standaard maximum stroomafname op de lijnen 3 kV hier in België.

Alle moderne krachtvoertuigen hebben ook een automatische stroombeperking van die 2400A per trein. Dus bv. een trein met 2xT18 kan max. 1200A trekken per loc, drie MR08 mogen elk 800A afnemen.

Er zijn ook nog een paar lijntjes met een zwakkere hoogspanning (max. 1800A), vooral de 'uiteinden' van het net.
Toch heeft men een tijd geleden ook op de L66 eens problemen gehad toen alle treinen naar de kust via daar omgeleid werden en er daardoor te veel stroomafname was op de lijn waardoor de onderstations uitschakelden.

Er is sowieso ook nog een extra reglementering wanneer de hoogspanning zakt onder een bepaalde waarde (2400 en 2100V) o.a. trekkracht beperken.

In Nederland is dat inderdaad 4000A, omdat je met een lagere spanning zit (1500/1800V). Hoe lager de spanning, hoe hoger je stroomsterktes moeten zijn om tot dezelfde vermogens te kunnen komen. Zo is de limiet op de lijnen 25kV maar 500A.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door Steven »

De bovenleiding is beveiligd, indien je als machinist de spanning te veel ziet dalen moet je je tractie beperken en kijken hoe de hoogspanning zich gedraagt. Indien er toch een piekbelasting zou ontstaan zal het onder station zich automatisch uitschakelen en weer inschakelen (wat nog zelden voorkomt t.o.v. 20 jaar terug). Als treinbestuurder moet je opletten want als de HS verdwijnt en ze komt niet terug moet je regels toepassen afhankelijk of je aan het rijden bent of stilstaat zijn er kleine verschillen. Ter info in Nederland is het verdwijnen van de hoogspanning nooit een noodmaatregel om een trein te doen stoppen. In België wel. Deze regel bestaat nog doordat vroeger niet alle treinen en niet elke lijn voorzien was van radio ontvangst. Heden met de gsm-r geen probleem meer natuurlijk.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door Lynx »

TKR schreef: 20 mar 2024, 16:03 Heeft iemand enig idee wat de limiet van een tractiestation is in Nederland. De netverklaring van Prorail heeft het namelijk over maximum 4kA per trein.
In Nederland is het inderdaad 4000A per trein, waarbij gerekend wordt met 2 treinen per sectie, dus 8000A totaal per onderstation. Op de meeste grote stations zijn er dan ook meerdere secties aanwezig om alle treinen daarvan te kunnen voorzien.
Men is van plan dit op te hogen naar 5000A, maar daarvoor moeten wel de onderstations aangepast worden, wat nog wel even gaat duren.
Ook zijn er enkele lijnen nog voorzien van oudere onderstations, die slechts 4000A totaal aankunnen. Dat merk je ook meteen als je daar met een lange treincombinatie probeert op te trekken. Die worden echter in de komende jaren sowieso vernieuwd, maar ook dat is een project dat nog wel een behoorlijke tijd zal duren.
En om dan meteen maar de uitzondering op bovenstaande aan te geven, op enkele lijnen gelden er lagere limieten dan 4000A. Daar rijden echter zo weinig treinen en is er ook geen sprake van goederenvervoer, dat dit in de praktijk geen enkel probleem is. Bijvoorbeeld de lijn Leiden - Woerden is zo'n lijn. In de Netverklaring staan ook nog enkele andere lijnen genoemd, dus voor wie alle details wil weten... :-)

Overigens, slechts 500A op 25 kV in België? Hoe doet Thalys/Eurostar dat daar dan met optrekken? Want zelfs met twee Traxx-locs zit ik al op de 500A hier in Nederland als ik een beetje vlot vaart wil maken met de langere treinstammen. Gekoppelde Thalys-treinen/Eurostar hebben nog wel wat meer vermogen. Die wordt dan dus alsnog beperkt in België?
Als ik uitga van 16 MW (E320) of 8,8 MW x2 voor de Thalys, dan zou er minimaal 700A nodig moeten zijn om zonder beperkingen op te kunnen trekken.
Overigens is het Nederlandse deel van de HSL-Zuid volgens mij beperkt op 1000A per sectie, maar ik kan mij vergissen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door Steven »

Dat van die 1000A in Nederland klopt voor wat betreft de HSL, ik heb recentelijk wel vernomen dat men dit wil gelijktrekken tussen België en Nederland maar geen idee hoe concreet dit werkelijk is. Af te wachten dus.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door TKR »

Bedankt voor de info! :)

De HSL'en hebben 1500A max. Het zijn de 25kV lijnen naar Luxemburg die gelimiteerd zijn op 500A.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door pietje »

Onderschat vooral in NL niet de beperkingen die men daar heeft met de 1500V DC.
Bij 4 kA kan daar dus slechts 6 MW afgenomen worden.
Dit zorgt er in de praktijk voor dat zware goederentreinen die elders met 2 locs moeten gereden worden, niet zomaar mogelijk zijn.
Er is daar ook een regel over beperking van tractie bij te lage spanning op de bovenleiding, die daar zo frequent moet toegepast worden dat het zijn weerslag heeft op de dienstregeling.
Moderne treinstellen met relatief hoog vermogen kunnen uiteindelijk vaak niet met vol vermogen optrekken omdat men tegen de beperking aanloopt.

Als tijdelijk lapmiddel om een omschakeling naar 3kV of 25kV weer met enkele jaren uit te stellen, is er zelfs een voorstel om nog meer te verzwaren zodat 5kA stroomafname mogelijk wordt.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door Lynx »

Dat valt in de praktijk best mee. Ja, de zware (goederen)locs worden beperkt op hogere snelheden, maar reguliere passagierstreinen hebben er zelden last van, en dan hooguit in lange combinaties. En zelfs dan kunnen die treinen nog prima op gang komen. Het kost alleen iets langer om op de maximale snelheid te komen.
Ook het daadwerkelijk inzakken van de bovenleidingsspanning is tegenwoordig nog maar slechts op enkele lijnen het geval als je 4000A vraagt (zie mijn eerdere bericht over oude onderstations), maar ook op die lijnen kom je daar met een normale reizigerstrein niet eens aan. Op de rest van de lijnen en zeker bij de stations waar vaak opgetrokken wordt is dat eigenlijk nooit meer het geval. Sterker nog, als mijn bovenleidingsspanning met een reguliere reizigerstrein onder de 1500 volt zakt is dat zo ongeveer reden om de treindienstleider te bellen om te vragen of er mogelijk een probleem is met het onderstation.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Limieten van de stroomsterkte

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 20 mar 2024, 18:01 De bovenleiding is beveiligd, indien je als machinist de spanning te veel ziet dalen moet je je tractie beperken en kijken hoe de hoogspanning zich gedraagt. Indien er toch een piekbelasting zou ontstaan zal het onder station zich automatisch uitschakelen en weer inschakelen (wat nog zelden voorkomt t.o.v. 20 jaar terug). Als treinbestuurder moet je opletten want als de HS verdwijnt en ze komt niet terug moet je regels toepassen afhankelijk of je aan het rijden bent of stilstaat zijn er kleine verschillen. Ter info in Nederland is het verdwijnen van de hoogspanning nooit een noodmaatregel om een trein te doen stoppen. In België wel. Deze regel bestaat nog doordat vroeger niet alle treinen en niet elke lijn voorzien was van radio ontvangst. Heden met de gsm-r geen probleem meer natuurlijk.
Aanvulling: die regel was ingevoerd in de jaren 50 als mogelijke oplossing om treinen snel te doen stoppen op (lange) baanvakken met permisieve seinen. BV lijnen 50A ,L 25. Zie het ongeval in Pecrot.
Dus de aanwezigheid /afwezigheid van de "radio" had daar niks met te maken.
Op heden kan nog eventueel een GSM-R(VOICE communicatie) falen hebben.
Plaats reactie