Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door JonasV91 »

benimmeg schreef: 17 mei 2023, 02:02
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 14:31
benimmeg schreef: 16 mei 2023, 01:36 De Wiedauwkaaibrug is een draaibrug. Dus er zijn geen elementen van de brug die een blemmering kunnen vormen voor de doorvaarthoogte.
Als de plannen doorgaan voor het spoorverkeer in de haven, dan zullen de overwegen en de bruggen langer dicht zijn. Dat zorgt voor verkeersopstoppingen en delen van de stad en gemeentes die langdurig van elkaar gescheiden zullen zijn.
Vandaar m'n vraag om te weten wat de optimale hoogte zou zijn van een potentieel vast element in de hoogte om het huidige verkeer op het gelijkvloers te laten verlopen en eventueel bijkomende treinen op hoogte te laten rijden.
Dan is die meest voorkomende doorvaarhoogte wel degelijk van belang.

Met de huidige plannen stijgt het treinverkeer significant in de toekomst dus die brug en de overwegen tussen Dampoort en de vertakking na Wondelgem station zullen wel degelijk voor hinder/overlast zorgen. Het is niet de vraag of dat zal gebeuren maar wel wanneer dat zal gebeuren.
Ik werk op blok 13 en wij openen samen met de brugbedienaar de brug (wij geven een slot af waardoor de brugbedienaar de brug kan openen en wij geen trein kunnen sturen). En de wiedauwkaaibrug wordt niet zo vaak geopend. Hier bevindt zich bijna uitsluitend pleziervaart. Enkel in weekends en op zonnige dagen ligt de brug vaak open en dit ook enkel voor de doorvaart, want de brug wordt ook druk gebruikt door voetgangers en fietsers. Met stijging in het treinverkeer zie ik geen problemen met het scheepvaartverkeer.

Wat betreft de overwegen, er moet al veel verkeer bijkomen om problemen te zorgen. De L58 splitst in wondelgem in 2 enkelspoorlijnen, L55 richting Zelzate. Veel extra verkeer kan die lijn ook niet aan. Stel in het optimaal geval halfuur dienst naar Eeklo (moet wijkspoor in sleidinge liggen) en naar Zelzate via L55 (als ze niet via L204 rijden, plus ergens nog een wijkspoor zodat de goederen er ook door kunnen, dus halfuurdienst onwaarschijnlijk), dan spreken we in Wondelgem over max 8 treinen/uur plus wat goederen (vandaag zijn er ongeveer 20 geplant op de L55 voor de hele dag).
Er zijn veel drukkere baanvakken in het land vandaag dan hier in de toekomst en op veel andere plekken zullen de overwegen langer en vaker gesloten zijn dan hier in Wondelgem. Voorbeeld L59, 10 treinen per uur tussen Lokeren en Antwerpen zonder de goederen mee gerekend.

Dus zeker geen hinder of overlast te verwachten op overwegen, en zeker niet in de eerste jaren. Die trein naar Zelzate zal er nog niet zo snel gaan zijn en die zal waarschijnlijk via L204 rijden mocht die er komen.
Aha. Dus treinen worden in Wondelgem tegengehouden ofwel aan de Weba mocht het nodig zijn (brug open of defect)?

Tegen dat ze plannen verwezenlijken ben ik grijs.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door Shrek »

Reizigersdienst op L55 zal er niet komen hoor, enkel L204 -die dan van nummer zou veranderen- ligt te studie.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door benimmeg »

JonasV91 schreef: 17 mei 2023, 19:07
benimmeg schreef: 17 mei 2023, 02:02
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 14:31

Als de plannen doorgaan voor het spoorverkeer in de haven, dan zullen de overwegen en de bruggen langer dicht zijn. Dat zorgt voor verkeersopstoppingen en delen van de stad en gemeentes die langdurig van elkaar gescheiden zullen zijn.
Vandaar m'n vraag om te weten wat de optimale hoogte zou zijn van een potentieel vast element in de hoogte om het huidige verkeer op het gelijkvloers te laten verlopen en eventueel bijkomende treinen op hoogte te laten rijden.
Dan is die meest voorkomende doorvaarhoogte wel degelijk van belang.

Met de huidige plannen stijgt het treinverkeer significant in de toekomst dus die brug en de overwegen tussen Dampoort en de vertakking na Wondelgem station zullen wel degelijk voor hinder/overlast zorgen. Het is niet de vraag of dat zal gebeuren maar wel wanneer dat zal gebeuren.
Ik werk op blok 13 en wij openen samen met de brugbedienaar de brug (wij geven een slot af waardoor de brugbedienaar de brug kan openen en wij geen trein kunnen sturen). En de wiedauwkaaibrug wordt niet zo vaak geopend. Hier bevindt zich bijna uitsluitend pleziervaart. Enkel in weekends en op zonnige dagen ligt de brug vaak open en dit ook enkel voor de doorvaart, want de brug wordt ook druk gebruikt door voetgangers en fietsers. Met stijging in het treinverkeer zie ik geen problemen met het scheepvaartverkeer.

Wat betreft de overwegen, er moet al veel verkeer bijkomen om problemen te zorgen. De L58 splitst in wondelgem in 2 enkelspoorlijnen, L55 richting Zelzate. Veel extra verkeer kan die lijn ook niet aan. Stel in het optimaal geval halfuur dienst naar Eeklo (moet wijkspoor in sleidinge liggen) en naar Zelzate via L55 (als ze niet via L204 rijden, plus ergens nog een wijkspoor zodat de goederen er ook door kunnen, dus halfuurdienst onwaarschijnlijk), dan spreken we in Wondelgem over max 8 treinen/uur plus wat goederen (vandaag zijn er ongeveer 20 geplant op de L55 voor de hele dag).
Er zijn veel drukkere baanvakken in het land vandaag dan hier in de toekomst en op veel andere plekken zullen de overwegen langer en vaker gesloten zijn dan hier in Wondelgem. Voorbeeld L59, 10 treinen per uur tussen Lokeren en Antwerpen zonder de goederen mee gerekend.

Dus zeker geen hinder of overlast te verwachten op overwegen, en zeker niet in de eerste jaren. Die trein naar Zelzate zal er nog niet zo snel gaan zijn en die zal waarschijnlijk via L204 rijden mocht die er komen.
Aha. Dus treinen worden in Wondelgem tegengehouden ofwel aan de Weba mocht het nodig zijn (brug open of defect)?

Tegen dat ze plannen verwezenlijken ben ik grijs.
Treinen hebben altijd voorrang op scheepvaart. Het kan natuurlijk zijn dat de brug defect is en dan worden ze inderdaad opgehouden in Wondelgem en langs de andere kant het liefste in Gent
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door benimmeg »

Shrek schreef: 17 mei 2023, 19:12 Reizigersdienst op L55 zal er niet komen hoor, enkel L204 -die dan van nummer zou veranderen- ligt te studie.
Ik heb vorig jaar ergens nog een studie gezien waar ze de optie van de L55 voor reizigers ook mee nemen. Ikzelf ben ik hier geen voorstander van want dan gaan de reizigers in de weg zitten van de goederen. Gelukkig dat dit er al uit is.

Misschien een beetje of topic, maar zijn er al meer vooruitzichten voor de L204 voor reizigers?
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Openingsuren Wiedauwkaaispoorbrug

Bericht door JonasV91 »

Hoe dan ook gaan ze de infrastructuur van L55 wel moeten aanpassen met het stijgende goederenverkeer. Toch volgens de studies via North Sea Port.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Plaats reactie