Kronkelige dingetjes

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
joke

Kronkelige dingetjes

Bericht door joke »

Hallo,

Nu ik iedere dag met de trein naar Gent ga, let ik eens op sommige dingen op het spoor. Wat zijn die kronkelige verhoogjes die je soms op het spoor ziet? En voor wat dient dat?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Dat heet een krokodil en ligt voornamelijk bij een sein.

Naargelang het seinbeeld zit er een verschillende spanning op de krokodil. Onderaan elke trein zit een soort borstel, die een impuls krijgt bij het over de krokodil rijden.
Staat het sein veilig (=groen) dan krijgt de treinbestuurder een gong te horen of ziet hij een lamp oplichten.
Legt het sein een beperking op, dan moet de treinbestuurder vooraf een knop indrukken om te bevestigen dat hij dit gezien heeft. Doet hij dit niet, volgt automatisch een noodremming.
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

Tim schreef:Doet hij dit niet, volgt automatisch een noodremming.
in theorie :lol:
GemZ

Bericht door GemZ »

Meer info vind je op Wiki:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile

Volgende passage wil ik wel onderstrepen
Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.
GemZ

Bericht door GemZ »

GemZ schreef:Meer info vind je op Wiki:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile

Volgende passage wil ik wel onderstrepen
Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.

@Joke:
De klasfoto die je in juni gepost hebt, is die blonde die links staat soms Vandromme?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

5307 schreef:
Tim schreef:Doet hij dit niet, volgt automatisch een noodremming.
in theorie :lol:
in de praktijk ook maak u geen zorgen ge staat stil voor ge het doorhebt. zeker met de laatste nieuwe treinen zoals ms96 en reeks 13 die bij noodremming magneten gebruiken.
joke

Bericht door joke »

@ Gemz, nee Dewaye, een mega seut
Peche

Bericht door Peche »

Nu ik nog meer weet over de krokodillen vraag ik mij wel dingen af :?

Groen is gong... Yea so what...

Geel is op knopje drukken: inderdaad handig ja.

Rood is niets. Dit is nu what the...?? Dit zouden ze beter zetten op noodrem...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de krokodil komt voort uit de memor en het gong/fluit systeem, beide zijn hulpmiddelen om seinbeelden te onthouden.
dus geen veiligheidssysteem, bijgevolg dienen ze niet om een trein tegen te houden om door het rood te rijden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:de krokodil komt voort uit de memor en het gong/fluit systeem, beide zijn hulpmiddelen om seinbeelden te onthouden.
dus geen veiligheidssysteem, bijgevolg dienen ze niet om een trein tegen te houden om door het rood te rijden.
Dus Memor buiten dienst fris en vrolijk trein laten starten, is toch geen veiligheidssysteem....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

doch echter uw memor buiten dienst zetten staat geregistreerd in de 'zwarte doos' aangezien er geen impulsen meer genoteerd worden, men vermoed ritfraude indien je hier geen technische reden voor hebt (ontijdig tussenkomen van de memor)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:doch echter uw memor buiten dienst zetten staat geregistreerd in de 'zwarte doos' aangezien er geen impulsen meer genoteerd worden, men vermoed ritfraude indien je hier geen technische reden voor hebt (ontijdig tussenkomen van de memor)
Maar als bij het opbouwen van uw trein blijkt dat memor niet werkt... dan kun je toch de dienst "beginnen" ? Wordt er dan geen ander treinstel voorop gezet dat wel werkt ? Of hoe dikwijls wordt memor getest ?.. bij uitrijden depot ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bij elk gebruik van een stuurpost waar dat etmaal nog geen gebruik van gemaakt is moeten alle proeven gedaan zijn die nodig is (memor/tbl, waakinrichting, radio, ruitenwisser, klakson)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Steven schreef:bij elk gebruik van een stuurpost waar dat etmaal nog geen gebruik van gemaakt is moeten alle proeven gedaan zijn die nodig is (memor/tbl, waakinrichting, radio, ruitenwisser, klakson)
Zoiets dacht ik, maar wat mag er zo allemaal kapot zijn alvorens een trein "onbruikbaar" verklaard wordt ?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

Men zou misschien beter bij rood spanning op de krokodil steken waardoor bij een overschrijding direct een noodremming volgt.

Want wat heeft die gong eigenlijk voor nut?
Plaats reactie