Pagina 1 van 2

Kronkelige dingetjes

Geplaatst: 05 okt 2007, 13:09
door joke
Hallo,

Nu ik iedere dag met de trein naar Gent ga, let ik eens op sommige dingen op het spoor. Wat zijn die kronkelige verhoogjes die je soms op het spoor ziet? En voor wat dient dat?

Geplaatst: 05 okt 2007, 13:18
door Tim
Dat heet een krokodil en ligt voornamelijk bij een sein.

Naargelang het seinbeeld zit er een verschillende spanning op de krokodil. Onderaan elke trein zit een soort borstel, die een impuls krijgt bij het over de krokodil rijden.
Staat het sein veilig (=groen) dan krijgt de treinbestuurder een gong te horen of ziet hij een lamp oplichten.
Legt het sein een beperking op, dan moet de treinbestuurder vooraf een knop indrukken om te bevestigen dat hij dit gezien heeft. Doet hij dit niet, volgt automatisch een noodremming.

Geplaatst: 05 okt 2007, 18:22
door 5307
Tim schreef:Doet hij dit niet, volgt automatisch een noodremming.
in theorie :lol:

Geplaatst: 05 okt 2007, 21:17
door GemZ
Meer info vind je op Wiki:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile

Volgende passage wil ik wel onderstrepen
Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.

Geplaatst: 05 okt 2007, 21:32
door GemZ
GemZ schreef:Meer info vind je op Wiki:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile

Volgende passage wil ik wel onderstrepen
Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.

@Joke:
De klasfoto die je in juni gepost hebt, is die blonde die links staat soms Vandromme?

Geplaatst: 05 okt 2007, 21:38
door Steven
5307 schreef:
Tim schreef:Doet hij dit niet, volgt automatisch een noodremming.
in theorie :lol:
in de praktijk ook maak u geen zorgen ge staat stil voor ge het doorhebt. zeker met de laatste nieuwe treinen zoals ms96 en reeks 13 die bij noodremming magneten gebruiken.

Geplaatst: 19 okt 2007, 15:38
door joke
@ Gemz, nee Dewaye, een mega seut

Geplaatst: 19 okt 2007, 20:55
door Peche
Nu ik nog meer weet over de krokodillen vraag ik mij wel dingen af :?

Groen is gong... Yea so what...

Geel is op knopje drukken: inderdaad handig ja.

Rood is niets. Dit is nu what the...?? Dit zouden ze beter zetten op noodrem...

Geplaatst: 19 okt 2007, 21:07
door Steven
de krokodil komt voort uit de memor en het gong/fluit systeem, beide zijn hulpmiddelen om seinbeelden te onthouden.
dus geen veiligheidssysteem, bijgevolg dienen ze niet om een trein tegen te houden om door het rood te rijden.

Geplaatst: 19 okt 2007, 21:21
door dentheo
Steven schreef:de krokodil komt voort uit de memor en het gong/fluit systeem, beide zijn hulpmiddelen om seinbeelden te onthouden.
dus geen veiligheidssysteem, bijgevolg dienen ze niet om een trein tegen te houden om door het rood te rijden.
Dus Memor buiten dienst fris en vrolijk trein laten starten, is toch geen veiligheidssysteem....

Geplaatst: 19 okt 2007, 21:24
door Steven
doch echter uw memor buiten dienst zetten staat geregistreerd in de 'zwarte doos' aangezien er geen impulsen meer genoteerd worden, men vermoed ritfraude indien je hier geen technische reden voor hebt (ontijdig tussenkomen van de memor)

Geplaatst: 19 okt 2007, 21:44
door dentheo
Steven schreef:doch echter uw memor buiten dienst zetten staat geregistreerd in de 'zwarte doos' aangezien er geen impulsen meer genoteerd worden, men vermoed ritfraude indien je hier geen technische reden voor hebt (ontijdig tussenkomen van de memor)
Maar als bij het opbouwen van uw trein blijkt dat memor niet werkt... dan kun je toch de dienst "beginnen" ? Wordt er dan geen ander treinstel voorop gezet dat wel werkt ? Of hoe dikwijls wordt memor getest ?.. bij uitrijden depot ?

Geplaatst: 19 okt 2007, 21:48
door Steven
bij elk gebruik van een stuurpost waar dat etmaal nog geen gebruik van gemaakt is moeten alle proeven gedaan zijn die nodig is (memor/tbl, waakinrichting, radio, ruitenwisser, klakson)

Geplaatst: 19 okt 2007, 21:55
door dentheo
Steven schreef:bij elk gebruik van een stuurpost waar dat etmaal nog geen gebruik van gemaakt is moeten alle proeven gedaan zijn die nodig is (memor/tbl, waakinrichting, radio, ruitenwisser, klakson)
Zoiets dacht ik, maar wat mag er zo allemaal kapot zijn alvorens een trein "onbruikbaar" verklaard wordt ?

Geplaatst: 19 okt 2007, 21:58
door Tim
Men zou misschien beter bij rood spanning op de krokodil steken waardoor bij een overschrijding direct een noodremming volgt.

Want wat heeft die gong eigenlijk voor nut?