Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3550
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door Asterix » 05 okt 2007, 21:01

Brussel - Het Fonds voor Spoorinfrastructuur lanceert een offerteaanvraag voor de ontwikkeling van veertig hectare aan het Vormingsstation in Schaarbeek. Het gaat om een investering van ongeveer één miljard euro.

Het bericht staat vandaag in de Franstalige financiëel krant L'Echo. Het gaat om een publiek-private constructie in samenwerking met Deloitte en het Fonds voor Spoorinfrastructuur. Het geheel moet verbonden worden met een spoorstation van Schaarbeek en met de Grote Ring door een verlenging van de snelweg E19.

Kandidaten die de ontwikkeling willen doen, moeten een ontwerp indienen voor een multifunctioneel project dat een voetbalstadion, een commercieel centrum, een museum en residentiële gebouwen en kantoorgebouwen omvat.


© FM Brussel


dentheo
Berichten: 7613
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door dentheo » 05 okt 2007, 21:28

Jeroen schreef:
Brussel - Het Fonds voor Spoorinfrastructuur lanceert een offerteaanvraag voor de ontwikkeling van veertig hectare aan het Vormingsstation in Schaarbeek. Het gaat om een investering van ongeveer één miljard euro.

Het bericht staat vandaag in de Franstalige financiëel krant L'Echo. Het gaat om een publiek-private constructie in samenwerking met Deloitte en het Fonds voor Spoorinfrastructuur. Het geheel moet verbonden worden met een spoorstation van Schaarbeek en met de Grote Ring door een verlenging van de snelweg E19.

Kandidaten die de ontwikkeling willen doen, moeten een ontwerp indienen voor een multifunctioneel project dat een voetbalstadion, een commercieel centrum, een museum en residentiële gebouwen en kantoorgebouwen omvat.


© FM Brussel
Wat bedoelt men daarmee ? Opruimen, vullen met bureelgebouwen en verhuren ?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8996
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek » 06 okt 2007, 00:51

inderdaad... :roll:

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3550
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix » 16 okt 2007, 02:17

Brussel - De NMBS tast de markt af om haar spoorwegterrein aan Schaarbeek-Vorming te gelde te maken; de voorstellen stromen binnen. Maar het Brussels Gewest houdt de sleutel in handen. Voor minister Guy Vanhengel (Open VLD) is een nieuw voetbalstadion op de site ontzettend belangrijk.

De ontwikkeling van Schaarbeek-Vorming is een van de ingrijpendste dossiers waarmee de Brusselse beleidsmakers de komende jaren aan de slag zullen moeten. Het gaat om tweehonderd hectare onontgonnen terrein dat aan vier NMBS-entiteiten toebehoort: NMBS, NMBS-Holding, Infrabel en het Fonds voor Spoorweginfrastructuur. Dat Fonds heeft via Deloitte & Touche een oproep gelanceerd aan projectontwikkelaars voor de ontwikkeling van een deel van de site, veertig hectare, met inbegrip van de bouw van een voetbalstadion.

Dat stadion komt niet uit de lucht gevallen. RSCA en de gemeente Anderlecht zijn al langer op zoek naar een plek voor een nieuw voetbalstadion omdat het Constant Vanden Stockstadion te klein is geworden. De mogelijkheden op Anderlechts grondgebied zijn haast zeker uitgeput. Het Koning Boudewijnstadion op de Heizel valt ook af: het kan moeilijk worden omgebouwd tot een hedendaags, multifunctioneel voetbalstadion door de atletiekpis­te die er ligt. Die wegtoveren zou de Memorial Van Damme in gevaar brengen. Hoedanook wil Brussels burgemeester Freddy Thielemans (PS) geen uitbreiding van het stadion. De overlast in de buurt bij mega-evenementen, voetbal of concerten, is nu al niet te harden.

De consensus groeit, zoals het vandaag in politieke kringen heet, voor de bouw van een nieuw multifunctio­neel voetbalstadion op het terrein van Schaarbeek-Vorming. Volgende week zou minister-president Charles Picqué (PS) daar in zijn beleidsverklaring meer over zeggen.

Daarmee komt de focus plots weer op Schaarbeek-Vorming, een terrein waar toenmalig Brussels burgemeester François-Xavier de Donnea (MR) eind jaren 1990 nog een ‘Europolis’ wou, een nieuwe Europese wijk, maar waarvoor ook (intussen afgevoerde) plannen bestonden om er een hst-station te bouwen.

Sindsdien was het tamelijk stil rond het nog te ontginnen gebied, dat intussen goud waard blijkt te zijn. Goed voor de NMBS-kas, maar niet zonder de inspraak van het Brussels Gewest. “Het is een Gebied van Gewestelijk Belang met Uitgestelde Aanleg (GGBUA),” legt minister Vanhengel uit. “Het Gewest is dus vrij om te bepalen welke nieuwe functies er komen. Een voetbalstadion hoort daar, wat mij betreft, zeker bij. Brussel is de hoofdstad van Europa, maar loopt grote internationale spektakels mis en kan geen internationale topwedstrijden organiseren. In elk geval hebben wij als Brusselse regering de sleutel nu in handen.”

Dat betekent niet dat er niet gepraat zal moeten worden. De NMBS is eigenaar, het Brussels Gewest bepaalt de invulling, en de Stad Brussel heeft als lokale overheid ook een vinger in de pap. Net als... het Vlaams Gewest. Vanhengel: “We denken aan een voetbalstadion kort bij de Ring. Bij Schaarbeek-Vorming ligt een onafgewerkt stuk E19. Door dat af te werken, is het stadion ontsloten via Ring en autosnelweg. Alleen ligt dat stuk op Vlaams grondgebied. We moeten alle partners dus snel rond de tafel te brengen.” De Brusselse regering ziet er ook mogelijkheden om de Haven uit te breiden en woningen te bouwen.

Betonboer

Toeval of niet, de Brusselse regering legt tegelijk ook de laatste hand aan haar langverwachte Plan voor de Internationale Ontwikkeling. Daarin is, naast een voetbalstadion, sprake van een winkelcentrum, “groter dan Wijnegem”, een concertzaal voor achtduizend mensen waar ook indoor-sportwedstrijden kunnen plaats­vinden, en een congrescentrum voor vijfduizend bezoekers dat naast de Tentoonstellingspaleizen op de Heizel zou kunnen worden ingeplant. Minister-president Picqué sluit ook nieuwe metrolijnen niet uit.

De privésector staat al te popelen. Als alle politieke neuzen in dezelfde richting wijzen – wat nog niet het geval is –, dan zouden over zes à zeven jaar de eerste bouwplaatsen moeten verrijzen. Kritiek is te horen bij regeringspartij Ecolo. De wilde plannen voeden volgens de groenen de speculatie, zodat binnenkort de betonboeren zullen bepalen wat er wel en niet komt. Minister Vanhengel is niet onder de indruk van de kritiek: “De speculatie is nu al aan de gang en zal pas stoppen als wij de krijtlijnen trekken. Het is dus zaak om snel mogelijk het GGBUA open te stellen.” Dat kan wettelijk alleen als de andere grondreserves voor kantoren in Brussel zijn uitgeput. Volgens Vanhengel is die situatie bijna bereikt.

Steven Van Garsse © Brussel Deze Week
Brussel - Bij het Fonds voor Spoorweginfrastructuur zijn een twintigtal projectvoorstellen binnengekomen voor de toekomstige bestemming van de spoorsite Schaarbeek-Vorming.

Het Fonds voor Spoorinfrastructuur lanceerde eind september een offerteaanvraag voor de ontwikkeling van veertig hectare aan het Vormingsstation. Donderdag was het de laatste dag om projecten in te dienen.

Kandidaten die de ontwikkeling willen doen, moesten een ontwerp maken voor een multifunctioneel project dat een voetbalstadion, een commercieel centrum, een museum en residentiële gebouwen en kantoorgebouwen omvat. Het gaat om een investering van ongeveer een miljard euro.

Het fonds laat weten dat uit de verschillende conceptnota's blijkt dat de site sterke economische, maatschappelijke en ruimtelijke troeven beschikt, aldus nog het FSI.

tvbrussel / FM Brussel

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8996
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek » 16 okt 2007, 16:52

heeft de nmbs die terreinen dan niet nodig? als het gen operatief wordt zullen die honderden extra treinstellen toch ergens gestald en onderhouden moeten worden :roll:

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20339
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven » 16 okt 2007, 19:40

Shrek schreef:heeft de nmbs die terreinen dan niet nodig? als het gen operatief wordt zullen die honderden extra treinstellen toch ergens gestald en onderhouden moeten worden :roll:
daarvoor is er nog plaats genoeg, lees eens goed hoe groot het domein is dat vrijkomt dit is nog niet de helft van wat schaarbeek vorming is, de groep R, Groep G en de werkplaatsen zijn bij deze omvang niet inbegrepen. de groepen r en g staan overdag gevuld maar tijdens de weekends en nachten staat daar amper materieel, dus ideaal om dan gen materieel daar aan de kant te houden.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3550
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix » 18 okt 2007, 20:05

Schaarbeek - De Brusselse regering wil dat er een nieuw voetbalstadion op de site van Schaarbeek-Vorming komt. Dat zei minister-president Charles Picqué (PS) na zijn beleidsverklaring bij de start van het Brusselse parlementaire jaar. Ze zal daarvoor een plan en richtschema opstellen.

Heel concreet zijn de plannen van het nationale stadion nog niet. Charles Picqué sprak in zijn beleidsverklaring over plannen, richtschema's en task-force maar het is nog maar de vraag of al dat moois tegen het einde van de legislatuur op papier zal staan.

Bedoeling is dat de Rode Duivels hun interlands afwerken in het nieuwe stadion en dat mogelijk ook RSC Anderlecht naar Haren - want daar ligt de site eigenlijk - verhuist. De bouw zou over twee of drie jaar kunnen beginnen. Het Koning Boudewijnstadion blijft wel bestaan.

"Het is bijzonder moeilijk om spektakel en voetbal te verzoenen met atletiek," zegt Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD). "Daarom moeten we het Koning Boudewijnstadion houden voor atletiek en moet spektakel en voetbal in het nieuwe multifunctionele stadion komen.

Het stadion is niet het enige voornemen van de Brusselse regering. Zo zei Picqué in zijn verklaring dat hij de stad internationaal op de kaart wil zetten door die, naar voorbeeld van steden als Amsterdam en Barcelona, beter te verkopen en in die zin ook grote evenementen aan te trekken.

Hij denkt dan concreet aan de oprichting van een nieuw congrescentrum, een commercieel centrum, en een nieuwe concertzaal voor 15.000 man die het huidige Vorst Nationaal zou kunnen vervangen. Die zouden het liefst op de Heizel moeten komen.

En ook in het openbaar vervoer gaat nog meer geld gestoken worden. Waar dat concreet naartoe gaat is nog niet beslist.

Financiering

Picqué heeft ook al een plannetje in gedachten om al de projecten te betalen. Zo denkt hij een groot deel van het geld te kunnen vinden bij privé-investeerders, via een publiek-private samenwerking. Die lokt hij onder andere met de bouw van een groot commercieel centrum. Verder wil Picqué geld losweken van de federale overheid, ook al knoopt die de eindjes tegenwoordig moeilijk aan elkaar.

Picqué spreekt over een win-win-situatie. "We worden geconfronteerd met de noodzaak om Brussel te ondersteunen. Niet alleen voor de Brusselaars maar voor het hele land." Volgens Picqué halen de twee andere gewesten enkel voordeel uit de internationale uitstraling van de hoofdstad. Het zou dus dom zijn geen geld te willen geven aan Brussel terwijl het de economische situatie van beide gewesten ten goede zou komen."

'Te vaag'

De oppositie en de andere parlementsleden kregen de tekst pas in handen op het moment dat die werd voorgelezen. Maar velen hadden toch al meteen hun kritiek klaar. Het beleidsplan is vaag en niet realistisch, is de algemene teneur.

"Er is een hele lijst van projecten, maar geen precieze inlichtingen over de plaatsen, de financiering of de timing. Dan is het niet moeilijk om een plan te maken," zei parlementslid Didier Gosuin (FDF).

"Ik heb niets gehoord over de gevolgen voor de Brusselaars, voor de leefbaarheid van deze stad," vertelt parlementslid Adelheid Byttebier (Groen!). "Bijna een uur hebben een hele uitleg gekregen, maar ik heb geen filosofie of visie gemerkt."

Europees parlement

Ondertussen laat volksvertegenwoordiger en voormalig Brussels burgemeester François-Xavier de Donnea van de MR wil dat de volgende federale regering onmiddellijk werk maakt van de bouw van een nieuw Europees parlement. Hij zou dat graag zien op de site van Schaarbeek-Vorming. Volgens de Donnéa zal het huidige Europese parlement in Brussel snel te klein zijn, door de uitbreiding van de Europese Unie. Dat zal het belang van het Europees parlement in Straatsburg volgens hem doen toenemen.

© FM Brussel / tvbrussel

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3550
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door Asterix » 08 jun 2017, 17:11

Er lijkt terug iets op til met de terreinen in Schaarbeek. Naar verluidt zou TUC-Rail haar werkbasis (goed te zien naast de lijnen 36N en 25N) volgend jaar moeten verlaten wegens onteigening door 'Brussel' (stad of gewest) bij het aflopen van de concessie. Er zou worden gekeken naar Muizen als alternatief.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4003
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door Steve » 08 jun 2017, 17:59

Schopje van deze meer dan 10 jaar oude knar naar Infrastructuur.

jan_olieslagers
Berichten: 1183
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door jan_olieslagers » 08 jun 2017, 19:04

Hehe, wat kunnen de zaken veranderen op 10 jaar tijd. Met excuus voor de politieke verwijzing: Engeland gaat eruit stappen, en de instap van Turkije staat op de zéér lange baan - het Europees parlement lijkt eerder kleiner te gaan worden dan groter...
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3550
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door Asterix » 26 sep 2017, 16:22

In oktober worden de eerste sporen van de TUC-basis uitgebroken. De rest zal volgend jaar volgen. Men wil er blijkbaar appartementen op gaan bouwen.

De treinen zouden na de verhuis vanuit verschillende bases vertrekken en van daaruit de eigen regio bedienen: Berendrecht, Ruisbroek, Monceau,...

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3550
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re:

Bericht door Asterix » 26 sep 2017, 16:27

Shrek schreef:
16 okt 2007, 16:52
heeft de nmbs die terreinen dan niet nodig? als het gen operatief wordt zullen die honderden extra treinstellen toch ergens gestald en onderhouden moeten worden :roll:
Blijkbaar heeft men in de eerste helft van de jaren '2000 de NMBS de arm omgewrongen: de schuld ging door de federale overheid een laatste keer worden overgenomen maar in ruil moesten de gronden van Schaarbeek in een Fonds voor Spoorweginfrastructuur worden gestopt met het oog op latere ontwikkeling buiten de spoorwegen om. Het zou mij niet vreemd lijken mocht de (Brusselse) PS hier een hand in hebben gehad.

jan_olieslagers
Berichten: 1183
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door jan_olieslagers » 26 sep 2017, 16:49

Off topic!

Welke treinen heeft TUC-Rail eigenlijk, en wat wordt er mee gedaan (if anything :) )?

Enne, de locatie is toch https://www.openstreetmap.org/#map=17/50.88697/4.40222 ? Daar zou dan toch een toegangsweg moeten voorzien worden, minstens vanaf de Vilvoordselaan en idealiter ook vanuit Haren - maar dat wordt niet simpel met al die bundels die daar in het rond liggen. Of gaat al wie daar werkt met de trein (moeten) komen, misschien? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 sep 2017, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3550
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door Asterix » 26 sep 2017, 17:32

jan_olieslagers schreef:
26 sep 2017, 16:49
Welke treinen heeft TUC-Rail eigenlijk, en wat wordt er mee gedaan (if anything :) )?
Locomotieven types 55, 62 en 77 (en misschien ook 78) en een boel wagens om materieel te vervoeren, ballast te storten etc. Alles wat nodig is voor grootschalig spooronderhoud en -aanleg.
jan_olieslagers schreef:
26 sep 2017, 16:49
Enne, de locatie is toch https://www.openstreetmap.org/#map=17/50.88697/4.40222 ? Daar zou dan toch een toegangsweg moeten voorzien worden, minstens vanaf de Vilvoordselaan en idealiter ook vanuit Haren - maar dat wordt niet simpel met al die bundels die daar in het rond liggen. Of gaat al wie daar werkt met de trein (moeten) komen, misschien? posting.php?mode=reply&f=43&t=2994#
Het gaat om de bundel B en in mindere mate bundel C, iets naar links op de kaart. Wellicht zullen die op termijn ook wel verdwijnen.

dentheo
Berichten: 7613
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door dentheo » 26 sep 2017, 22:17

Misschien domme vraag , wat is de taakverdeling tussen TUC en Infrabel ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Plaats reactie