Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1407
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door msts.be » 30 sep 2017, 14:59

Ik dacht dat TUC-Rail vooral de nieuwbouw en grote projecten deed, genre HSL-lijnen bij hun bouw, stations Antwerpen-Centraal, Luik-Guillemins, Namen, Brugge, Leuven enz. Infrabel doet dan onderhoud nadat lijnen of nieuwe stations in dienst komen.
Afbeelding


jan_olieslagers
Berichten: 1255
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door jan_olieslagers » 30 sep 2017, 15:01

Dus dan zou TUC-Rail een onderaannemer zijn voor Infrabel? Zo begreep ik het ook al, maar het is toch allemaal een beetje wazig.
Trouwens was TUC-Rail ook niet in het buitenland actief, voornamelijk met consultancy?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

trainlovertje
Berichten: 711
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door trainlovertje » 30 sep 2017, 17:04

TUC RAIL is inderdaad onderaannemer (en tegelijk ook dochterbedrijf van Infrabel) en kan volgens mij alleen aan werk geraken via Infrabel als het bedrijf geselecteerd wordt bij openbare aanbestedingen. M.a.w.: als het bedrijf zich niet kandidaat stelt voor een project, zal het dat project automatisch niet uitvoeren. Als het zich wel kandidaat stelt, moet het bedrijf ook nog geselecteerd worden. In de praktijk is het waarschijnlijk zo dat TUC RAIL zich steeds kandidaat stelt en bijna steeds verkozen wordt (omdat er weinig of geen concurrenten meespelen).
Over het algemeen is de taakverdeling als volgt: klein onderhoud is voor Infrabel, groot onderhoud (waarbij dus openbare aanbestedingen bij komen kijken) is dan voor TUC RAIL.
Bovenleiding controleren, rails vervangen, ... bedoel ik dan met klein onderhoud. Als er meer dan enkel rails moeten vervangen worden (zoals op lijn 162 momenteel), dan doet TUC RAIL zeker mee.

Ik ben niet 100% zeker als bovenstaande uitleg klopt, maar zo heb ik het toch altijd begrepen. Hoe het dan bijvoorbeeld zit bij grote schade na ongevallen, weet ik niet.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3701
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door Asterix » 30 sep 2017, 18:55

TUC Rail helpt even goed mee aan het vervangen van rails. Van zodra er materiaal moeten worden aangeleverd (zelfs voor projecten van NMBS zoals het leveren van roltrappen) zal het TUC Rail met haar treinen zijn. Dan spreken we dus over zeer veel werven.

Een grote speler als Fabricom gebruikt bepaalde wagens om aan de bovenleiding te kunnen werken maar ook die wagens worden aan een TUC-trein gehangen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door Shrek » 30 sep 2017, 19:20

TUC-rail is voornamelijk een constructie om flexibiliteit te kunnen inbouwen in het hele systeem. Zowel naar personeelsnoden (bij tucrail is + of -50% personeel op 2 jaar tijd geen probleem) als naar contracten. Tuc-rail kan immers iets losser samenwerken dan Infrabel, dat steeds via stugge openbare aanbestedingen moet gaan.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3701
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Een miljard voor ontwikkeling Vormingstation Schaarbeek

Bericht door Asterix » 29 jun 2018, 00:49

Het grootste deel van Schaarbeek-Vorming is inmiddels geruimd, met uitzondering van wat bundelsporen (bundel C) langsheen lijn 26A en de lijn 26A van Schaarbeek naar de Y. Haren-Noord (waar deze aantakt op de lijn 27 naar Vilvoorde) zelf. Deze bundel en spoorlijn moeten zelf echter ook verdwijnen want men kan moeilijk het terrein ontwikkelen met nog een spoorlijn die langs de rand loopt. Voor goederenoperatoren als Lineas is het echter van levensbelang om een goederenspoorlijn tussen Antwerpen en de lijn 96 naar het zuiden te hebben dus gaat Infrabel een nieuwe spoorlijn bouwen, weg van het te ontwikkelen terrein. Men zal dan ook vanaf september opnieuw een lijn 26B aanleggen. Deze bestond vroeger al en liep toen zo (in het dik zwart aangeduid):
Afbeelding

Ook deze lijn zal aantakken op de lijn 27 aan Haren-Noord, aan de nieuwe Y. Bruulstraat, logischerwijze vlakbij de gelijknamige straat, nog net zichtbaar op de kaart. De werken aan de nieuwe vertakking beginnen in februari volgend jaar.
De lijn zal ten oosten van de huidige bundel C lopen en daar overgaan in de lijn 27D die aan de uitrit van station Schaarbeek - kant Vorming - wordt recht getrokken (werken aan de gang). In 2020 zou deze lijn 27D dan in de reeds bestaande maar afgesloten tunnel onder de lijn 36N worden aangelegd zodat de Y. Zennebrug wordt bereikt.

Plaats reactie