Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Voorbije zaterdag trok ik vol moed naar Ciney om vandaar een tocht langs lijn 126 te maken.
In 2000 en 2005/2006 had ik al een paar wandelingen langsheen deze mooie lijn gemaakt.
Nu wilde ik per auto de ganse lijn afrijden en zoveel mogelijk stations, halteplaatsen en spoorrelikwieën fotograferen.
Daar aangekomen begon het nochtans goed: droog, niet té zonnig en de eerste foto's waren schitterend.
Maar toen ik in Emptinne aankwam verging het lachen me even: geen spoor (haha) van de lijn te bekennen.
Er rest een modderpad in plaats van de verroeste spoorstaven die ik hoopte aan te treffen.
Enfin, niet getreurd en naar Hamois.
Daar steekt de lijn de openbare weg over en uiteraard is daar nog maar weinig van te merken, op een stopbord op de voormalige bedding na.
Het station is een restaurant geworden met een restauratiewagen voor de deur.
In Bormenville werd het me duidelijk.
Over de gehele lijn zijn de sporen weggehaald om er dan een deel van het Ravel-netwerk van te maken.
Ik kan me niet voor de geest halen dat er daarover iemand me ingelicht heeft of dat het in één of ander tijdschrift verschenen is.
Weeral een mogelijke toeristische lijn minder...want wie de lijn kent zal kunnen bevestigen dat dit een schitterende lijn is hoewel het TSP beweert de mooiste lijn van het land uit te baten
Een evenutele uitbating tot Havelange had een mooi ding geweest en de sporen waren niet zo overwoekerd als op lijn 128.
Weer een droom minder.
Maar ook een aangename verrassing: toen ik nabij de halteplaats Roiseux foto's genomen had, kwam er een wandelaar vanuit een bospaadje.
Hij vroeg me wat ik aan het doen was, en toen ik hem vertelde dat ik foto's van de lijn maakte van deze lijn, zei hij me om naar hem thuis te gaan.
Hij is de bewoner van het station Barse, het enige dat (op Ciney en Huy na natuurlijk) nog sporen voor de perrons heeft liggen.
Dankzij deze sympathieke man heb ik mooie foto's vanuit zijn tuin kunnen maken want vanop de openbare weg ging het niet goed.
Het ziet er naar uit dat weer één van de weinige buitendienstgestelde lijnen zonder sporen gezet is.
Helaas.
In 2000 en 2005/2006 had ik al een paar wandelingen langsheen deze mooie lijn gemaakt.
Nu wilde ik per auto de ganse lijn afrijden en zoveel mogelijk stations, halteplaatsen en spoorrelikwieën fotograferen.
Daar aangekomen begon het nochtans goed: droog, niet té zonnig en de eerste foto's waren schitterend.
Maar toen ik in Emptinne aankwam verging het lachen me even: geen spoor (haha) van de lijn te bekennen.
Er rest een modderpad in plaats van de verroeste spoorstaven die ik hoopte aan te treffen.
Enfin, niet getreurd en naar Hamois.
Daar steekt de lijn de openbare weg over en uiteraard is daar nog maar weinig van te merken, op een stopbord op de voormalige bedding na.
Het station is een restaurant geworden met een restauratiewagen voor de deur.
In Bormenville werd het me duidelijk.
Over de gehele lijn zijn de sporen weggehaald om er dan een deel van het Ravel-netwerk van te maken.
Ik kan me niet voor de geest halen dat er daarover iemand me ingelicht heeft of dat het in één of ander tijdschrift verschenen is.
Weeral een mogelijke toeristische lijn minder...want wie de lijn kent zal kunnen bevestigen dat dit een schitterende lijn is hoewel het TSP beweert de mooiste lijn van het land uit te baten
Een evenutele uitbating tot Havelange had een mooi ding geweest en de sporen waren niet zo overwoekerd als op lijn 128.
Weer een droom minder.
Maar ook een aangename verrassing: toen ik nabij de halteplaats Roiseux foto's genomen had, kwam er een wandelaar vanuit een bospaadje.
Hij vroeg me wat ik aan het doen was, en toen ik hem vertelde dat ik foto's van de lijn maakte van deze lijn, zei hij me om naar hem thuis te gaan.
Hij is de bewoner van het station Barse, het enige dat (op Ciney en Huy na natuurlijk) nog sporen voor de perrons heeft liggen.
Dankzij deze sympathieke man heb ik mooie foto's vanuit zijn tuin kunnen maken want vanop de openbare weg ging het niet goed.
Het ziet er naar uit dat weer één van de weinige buitendienstgestelde lijnen zonder sporen gezet is.
Helaas.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Hallo,
Ze zijn blijkbaar grote kuis aan het houden...
De Vennbahn en de lijn 150 is vanaf Maredsous ook opgebroken in de laatste maanden...
Groeten,
Joris De Mol
Ze zijn blijkbaar grote kuis aan het houden...
De Vennbahn en de lijn 150 is vanaf Maredsous ook opgebroken in de laatste maanden...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
En blijkbaar is het Infrabel die de opbraak doet of vergis ik me?
Het zou in elk geval vreemd zijn om sporen op te breken die er al jaren liggen met als enig doel, de lijn opbreken en misschien de rails te verschroten.
Het zou in elk geval vreemd zijn om sporen op te breken die er al jaren liggen met als enig doel, de lijn opbreken en misschien de rails te verschroten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Met de prijzen die het oud ijzer zo tegenwoordig gaan, lijkt het mij anders wel een mooie bron van inkomsten.dekooiker schreef:En blijkbaar is het Infrabel die de opbraak doet of vergis ik me?
Het zou in elk geval vreemd zijn om sporen op te breken die er al jaren liggen met als enig doel, de lijn opbreken en misschien de rails te verschroten.
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
ben diezelfde mening toegedaan en denk dat je daar ook de oorzaak moet zoeken.Nils schreef:Met de prijzen die het oud ijzer zo tegenwoordig gaan, lijkt het mij anders wel een mooie bron van inkomsten.dekooiker schreef:En blijkbaar is het Infrabel die de opbraak doet of vergis ik me?
Het zou in elk geval vreemd zijn om sporen op te breken die er al jaren liggen met als enig doel, de lijn opbreken en misschien de rails te verschroten.
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Had ik ookal bedacht maar goedkoop is zo'n opbraak niet echt: werkuren, machines, transport, zou het écht voordelig zijn om dan iets op te breken?
Verandert helaas niks aan de opbraak
Verandert helaas niks aan de opbraak
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
En zeker als er zoals bij de wijlen-Vennbahn blijkbaar ijzeren bils tussenzaten.Shrek schreef:ijzer is dan ook echt duur
Groeten,
Joris De Mol
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Ik dacht dat ze die dwarsliggers gingen recupereren voor de sporen van de werkbasis in Montzen.
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Werkbasis. Dus tijdelijk.
Nadien wordt het ijzer nog altijd voor veel geld verkocht
BDJ
Nadien wordt het ijzer nog altijd voor veel geld verkocht
BDJ
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Hallo,
En zo veel zel men er wel niet nodig hebben zeker...
Groeten,
Joris De Mol
Er lagen daar ook betonnen dwarsliggers...13'erke schreef:Ik dacht dat ze die dwarsliggers gingen recupereren voor de sporen van de werkbasis in Montzen.
En zo veel zel men er wel niet nodig hebben zeker...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
idd, ik heb horen zeggen dat dat een prachtige lijn is
zou er zelf zeer graag es naar toe gaan
greetz 2302
zou er zelf zeer graag es naar toe gaan
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Vermoedelijk ook wel druk vanuit de lokale politiek om de spoorinfrastructuur op te breken zodat men er wandel- en fietspaden van kan maken. Voor geen geld heeft men er dan een toeristische attractie bij. Voor een gemeente biedt een verroeste spoorlijn geen meerwaarde...
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Een verroeste spoorlijn biedt inderdaad geen enkele meerwaarde voor een gemeente,
Maar mochten er op zo'n bruine sporen door mijn gemeente af en toe een stoomtrein toeristen aanvoeren of spoorfietsen toeristen lokken, ik zou het als burgemeester wel weten zenne!
Greetz
Sven
Maar mochten er op zo'n bruine sporen door mijn gemeente af en toe een stoomtrein toeristen aanvoeren of spoorfietsen toeristen lokken, ik zou het als burgemeester wel weten zenne!
Greetz
Sven
Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)
Uiteraard is roestig spoor niks van belang maar gaan die fietspaden wel volk trekken?
Geef mij inderdaad dan de toeristische trein
Geef mij inderdaad dan de toeristische trein
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.