Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door dekooiker »

Voorbije zaterdag trok ik vol moed naar Ciney om vandaar een tocht langs lijn 126 te maken.
In 2000 en 2005/2006 had ik al een paar wandelingen langsheen deze mooie lijn gemaakt.

Nu wilde ik per auto de ganse lijn afrijden en zoveel mogelijk stations, halteplaatsen en spoorrelikwieën fotograferen.
Daar aangekomen begon het nochtans goed: droog, niet té zonnig en de eerste foto's waren schitterend.
Maar toen ik in Emptinne aankwam verging het lachen me even: geen spoor (haha) van de lijn te bekennen.
Er rest een modderpad in plaats van de verroeste spoorstaven die ik hoopte aan te treffen.
Enfin, niet getreurd en naar Hamois.
Daar steekt de lijn de openbare weg over en uiteraard is daar nog maar weinig van te merken, op een stopbord op de voormalige bedding na.
Het station is een restaurant geworden met een restauratiewagen voor de deur.
In Bormenville werd het me duidelijk.
Over de gehele lijn zijn de sporen weggehaald om er dan een deel van het Ravel-netwerk van te maken.
Ik kan me niet voor de geest halen dat er daarover iemand me ingelicht heeft of dat het in één of ander tijdschrift verschenen is.
Weeral een mogelijke toeristische lijn minder...want wie de lijn kent zal kunnen bevestigen dat dit een schitterende lijn is hoewel het TSP beweert de mooiste lijn van het land uit te baten :D
Een evenutele uitbating tot Havelange had een mooi ding geweest en de sporen waren niet zo overwoekerd als op lijn 128.

Weer een droom minder.
Maar ook een aangename verrassing: toen ik nabij de halteplaats Roiseux foto's genomen had, kwam er een wandelaar vanuit een bospaadje.
Hij vroeg me wat ik aan het doen was, en toen ik hem vertelde dat ik foto's van de lijn maakte van deze lijn, zei hij me om naar hem thuis te gaan.
Hij is de bewoner van het station Barse, het enige dat (op Ciney en Huy na natuurlijk) nog sporen voor de perrons heeft liggen.
Dankzij deze sympathieke man heb ik mooie foto's vanuit zijn tuin kunnen maken want vanop de openbare weg ging het niet goed.

Het ziet er naar uit dat weer één van de weinige buitendienstgestelde lijnen zonder sporen gezet is.
Helaas.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door Joris »

Hallo,
Ze zijn blijkbaar grote kuis aan het houden...
De Vennbahn en de lijn 150 is vanaf Maredsous ook opgebroken in de laatste maanden...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door dekooiker »

En blijkbaar is het Infrabel die de opbraak doet of vergis ik me?
Het zou in elk geval vreemd zijn om sporen op te breken die er al jaren liggen met als enig doel, de lijn opbreken en misschien de rails te verschroten.
De trein.
Alleen voor durvers.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door Nils »

dekooiker schreef:En blijkbaar is het Infrabel die de opbraak doet of vergis ik me?
Het zou in elk geval vreemd zijn om sporen op te breken die er al jaren liggen met als enig doel, de lijn opbreken en misschien de rails te verschroten.
Met de prijzen die het oud ijzer zo tegenwoordig gaan, lijkt het mij anders wel een mooie bron van inkomsten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door Steven »

Nils schreef:
dekooiker schreef:En blijkbaar is het Infrabel die de opbraak doet of vergis ik me?
Het zou in elk geval vreemd zijn om sporen op te breken die er al jaren liggen met als enig doel, de lijn opbreken en misschien de rails te verschroten.
Met de prijzen die het oud ijzer zo tegenwoordig gaan, lijkt het mij anders wel een mooie bron van inkomsten.
ben diezelfde mening toegedaan en denk dat je daar ook de oorzaak moet zoeken.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door dekooiker »

Had ik ookal bedacht maar goedkoop is zo'n opbraak niet echt: werkuren, machines, transport, zou het écht voordelig zijn om dan iets op te breken?
Verandert helaas niks aan de opbraak :cry:
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door Shrek »

ijzer is dan ook echt duur :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef:ijzer is dan ook echt duur :wink:
En zeker als er zoals bij de wijlen-Vennbahn blijkbaar ijzeren bils tussenzaten.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
13'erke

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door 13'erke »

Ik dacht dat ze die dwarsliggers gingen recupereren voor de sporen van de werkbasis in Montzen.
Bartjedj

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door Bartjedj »

Werkbasis. Dus tijdelijk.
Nadien wordt het ijzer nog altijd voor veel geld verkocht :wink:

BDJ
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door Joris »

Hallo,
13'erke schreef:Ik dacht dat ze die dwarsliggers gingen recupereren voor de sporen van de werkbasis in Montzen.
Er lagen daar ook betonnen dwarsliggers...
En zo veel zel men er wel niet nodig hebben zeker...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door HLE 2302 »

idd, ik heb horen zeggen dat dat een prachtige lijn is
zou er zelf zeer graag es naar toe gaan

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door Asterix »

Vermoedelijk ook wel druk vanuit de lokale politiek om de spoorinfrastructuur op te breken zodat men er wandel- en fietspaden van kan maken. Voor geen geld heeft men er dan een toeristische attractie bij. Voor een gemeente biedt een verroeste spoorlijn geen meerwaarde...
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door tt44ta46 »

Een verroeste spoorlijn biedt inderdaad geen enkele meerwaarde voor een gemeente,

Maar mochten er op zo'n bruine sporen door mijn gemeente af en toe een stoomtrein toeristen aanvoeren of spoorfietsen toeristen lokken, ik zou het als burgemeester wel weten zenne!

Greetz

Sven
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Lijn 126 Ciney-Havelange-Modave-Huy(-Statte)

Bericht door dekooiker »

Uiteraard is roestig spoor niks van belang maar gaan die fietspaden wel volk trekken?
Geef mij inderdaad dan de toeristische trein :wink:
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie