Koperdiefstal
Koperdiefstal
Daar gaan we weer:
Treinverkeer verstoord door doorgeknipte kabelwo 09/07/08 13:38 - Het treinverkeer tussen Haacht en Mechelen is vanmorgen een tijdlang verstoord nadat een aardingskabel was doorgeknipt. Mogelijk was dat het werk van koperdieven.
De beschadiging werd omstreeks 5 uur vastgesteld. Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit is het nog niet duidelijk of het om vandalisme ging of om een poging tot diefstal.
Door de doorgeknipte kabel konden de passagierstreinen tussen Haacht en Muizen een tijdlang slechts over één spoor. Enkele goederentreinen moesten daarom worden omgeleid via Aarschot en Lier. Een aantal overwegen tussen Haacht en Boortmeerbeek bleef enkele uren gesloten.
Rond 6 uur was de kabel hersteld en kon het verkeer weer over de twee sporen rijden. Volgens Infrabel was er nauwelijks hinder voor het reizigersvervoer.
Treinverkeer verstoord door doorgeknipte kabelwo 09/07/08 13:38 - Het treinverkeer tussen Haacht en Mechelen is vanmorgen een tijdlang verstoord nadat een aardingskabel was doorgeknipt. Mogelijk was dat het werk van koperdieven.
De beschadiging werd omstreeks 5 uur vastgesteld. Volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit is het nog niet duidelijk of het om vandalisme ging of om een poging tot diefstal.
Door de doorgeknipte kabel konden de passagierstreinen tussen Haacht en Muizen een tijdlang slechts over één spoor. Enkele goederentreinen moesten daarom worden omgeleid via Aarschot en Lier. Een aantal overwegen tussen Haacht en Boortmeerbeek bleef enkele uren gesloten.
Rond 6 uur was de kabel hersteld en kon het verkeer weer over de twee sporen rijden. Volgens Infrabel was er nauwelijks hinder voor het reizigersvervoer.
Re: Koperdiefstal
Vraagje vooor specialist, worden aardingskabels gecontroleerd ?? Hoe dikwijls ? en Hoe ?vuurloc schreef:Daar gaan we weer:
Treinverkeer verstoord door doorgeknipte kabelwo 09/07/08 13:38 - Het treinverkeer tussen Haacht en Mechelen is vanmorgen een tijdlang verstoord nadat een aardingskabel was doorgeknipt. Mogelijk was dat het werk van koperdieven.
De beschadiging werd omstreeks 5 uur vastgesteld.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Koperdiefstal
Vraagje in de marge: wanneer worden de nieuwe seinen op dat stuk L53 in gebruik genomen? Die staan nu al zeker een jaar afgeplankt...
Re: Koperdiefstal
Is bij ons op het noordelijk deel van lijn 12 ook zo....Binnenkort roesten ze zonder dat ze gewerkt hebben...Jeroen schreef:Vraagje in de marge: wanneer worden de nieuwe seinen op dat stuk L53 in gebruik genomen? Die staan nu al zeker een jaar afgeplankt...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Koperdiefstal
dat in haacht staat er van 2003Jeroen schreef:Vraagje in de marge: wanneer worden de nieuwe seinen op dat stuk L53 in gebruik genomen? Die staan nu al zeker een jaar afgeplankt...
Re: Koperdiefstal
Op het perron richting Leuven? Amai, de tijd vliegt...Shrek schreef:dat in haacht staat er van 2003Jeroen schreef:Vraagje in de marge: wanneer worden de nieuwe seinen op dat stuk L53 in gebruik genomen? Die staan nu al zeker een jaar afgeplankt...
Waarom worden er nieuwe seinen geplaatst bij het omturnen naar een ebp? Wil dit zeggen dat er vanuit Haacht zelf niets meer bediend zal worden? En waar zit Blok 5?
Re: Koperdiefstal
In en rond Mechelen staan er zeker al 5 jaar een hele reeks nieuwe seinen met een wit kruis over.dentheo schreef:Is bij ons op het noordelijk deel van lijn 12 ook zo....Binnenkort roesten ze zonder dat ze gewerkt hebben...Jeroen schreef:Vraagje in de marge: wanneer worden de nieuwe seinen op dat stuk L53 in gebruik genomen? Die staan nu al zeker een jaar afgeplankt...
Blijkbaar heeft Infrabel massa's geld over om langs ramen en deuren buiten te gooien ofwel weet men niets beter om de werknemers bezig te houden en laat men die dan maar nieuwe seinen plaatsen.
Re: Koperdiefstal
Sander ,Adler schreef:In en rond Mechelen staan er zeker al 5 jaar een hele reeks nieuwe seinen met een wit kruis over.dentheo schreef:
Is bij ons op het noordelijk deel van lijn 12 ook zo....Binnenkort roesten ze zonder dat ze gewerkt hebben...
Blijkbaar heeft Infrabel massa's geld over om langs ramen en deuren buiten te gooien ofwel weet men niets beter om de werknemers bezig te houden en laat men die dan maar nieuwe seinen plaatsen.
En zouden die allemaal al voorzien zijn voor LEDs ?
Of zijn die lampeenheden allemaal uitwisselbaar voor LEDs ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Koperdiefstal
B.5 EBP is gevestigd in Mechelen station, perron 1.
Ik denk dat het plaatsen van nieuwe seinen bij het installeren van EBP gewoon gebruik maken is van de werken om de oude te vervangen. Anders mag men binnen een jaar opnieuw aan die installaties beginnen werken.
In het station van Mechelen worden ook enkele nieuwe seinen geplaatst. Zo worden spoor 7&8 uitgerust met tegenspoor-seinen, en worden op spoor 2 en 4 de zeer oude seinen vervangen. Ook op spoor 9 is een nieuw sein geplaatst, dat momenteel met tijdelijke bekabeling dienst doet.
BDJ
Ik denk dat het plaatsen van nieuwe seinen bij het installeren van EBP gewoon gebruik maken is van de werken om de oude te vervangen. Anders mag men binnen een jaar opnieuw aan die installaties beginnen werken.
In het station van Mechelen worden ook enkele nieuwe seinen geplaatst. Zo worden spoor 7&8 uitgerust met tegenspoor-seinen, en worden op spoor 2 en 4 de zeer oude seinen vervangen. Ook op spoor 9 is een nieuw sein geplaatst, dat momenteel met tijdelijke bekabeling dienst doet.
BDJ
Re: Koperdiefstal
Hoeveel jaar is men daar al aan bezig ?Bartjedj schreef: In het station van Mechelen worden ook enkele nieuwe seinen geplaatst.
Hoeveel jaar staan die nieuwe bakjes om het vertreksein te geven daar al niet op de perrons overplakt met kleefband ?
Waarom moet bij de NMBS-groep toch alles zo oneindig lang duren ?
Re: Koperdiefstal
Die EBP wordt geplaatst door een privé-bedrijf, Janssens is de naam.
Mogelijk is er daar een probleem, of wachten ze gewoon tot tijdens of na de verbouwing.
Vergeet niet, om zo'n zaken in dienst te stellen moeten hele delen van het station tijdelijk buiten dienst. Dus dat doen ze beter niet ondoordacht.
BDJ
Mogelijk is er daar een probleem, of wachten ze gewoon tot tijdens of na de verbouwing.
Vergeet niet, om zo'n zaken in dienst te stellen moeten hele delen van het station tijdelijk buiten dienst. Dus dat doen ze beter niet ondoordacht.
BDJ
Re: Koperdiefstal
Fors minder koperdiefstallen
Dankzij doelgerichte acties van de spoorwegpolitie is het aantal koperdiefstallen in ons land vorig jaar bijna met de helft gedaald. ‘Ook de daling van de koperprijs maakt de dieven tegenwoordig heel wat terughoudender.’
Wat ze doen is niet zonder risico, maar de koperdieven vormden sinds 2007 een echte plaag voor spoorwegbeheerder Infrabel. Door de steeds duurder wordende koperprijs op de internationale markten nam het aantal koperdiefstallen jaar na jaar toe. Ofwel waren het zogenoemde ‘schnabbelaars’ die toesloegen, kleine particulieren die iets probeerden bij te verdienen door enkele meters kabel te stelen. Of het waren gestructureerde bendes die grote hoeveelheden spoorkabels in vrachtwagens laadden.
Maar uit nieuwe cijfers van de federale politie blijkt nu dat de koperdieven sinds vorig jaar een heel pak terughoudender geworden zijn. Terwijl er in 2012 nog 1.362 kabeldiefstallen werden vastgesteld, werden er vorig jaar nog maar 810 diefstallen gepleegd. Een daling van liefst 40,5 procent.
‘Deze belangrijke daling is het resultaat van verschillende doelgerichte acties’, klinkt bij de politie. ‘Er werden in 2012 honderd politie-inspecteurs aangeworven om de spoorwegpolitie in Brussel te versterken. En samen met Infrabel beschikken we ook over een cartografie die toelaat de plaatsen te detecteren op de spoorlijn waar metaal wordt gestolen.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 8_00935601
Je kan het nochtans niet zien aan de stiptheidscijfers das eerder verslechterd (terwijl er dus minder diefstallen waren en er wordt met meer nieuw materieel gereden).
Dankzij doelgerichte acties van de spoorwegpolitie is het aantal koperdiefstallen in ons land vorig jaar bijna met de helft gedaald. ‘Ook de daling van de koperprijs maakt de dieven tegenwoordig heel wat terughoudender.’
Wat ze doen is niet zonder risico, maar de koperdieven vormden sinds 2007 een echte plaag voor spoorwegbeheerder Infrabel. Door de steeds duurder wordende koperprijs op de internationale markten nam het aantal koperdiefstallen jaar na jaar toe. Ofwel waren het zogenoemde ‘schnabbelaars’ die toesloegen, kleine particulieren die iets probeerden bij te verdienen door enkele meters kabel te stelen. Of het waren gestructureerde bendes die grote hoeveelheden spoorkabels in vrachtwagens laadden.
Maar uit nieuwe cijfers van de federale politie blijkt nu dat de koperdieven sinds vorig jaar een heel pak terughoudender geworden zijn. Terwijl er in 2012 nog 1.362 kabeldiefstallen werden vastgesteld, werden er vorig jaar nog maar 810 diefstallen gepleegd. Een daling van liefst 40,5 procent.
‘Deze belangrijke daling is het resultaat van verschillende doelgerichte acties’, klinkt bij de politie. ‘Er werden in 2012 honderd politie-inspecteurs aangeworven om de spoorwegpolitie in Brussel te versterken. En samen met Infrabel beschikken we ook over een cartografie die toelaat de plaatsen te detecteren op de spoorlijn waar metaal wordt gestolen.’
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 8_00935601
Je kan het nochtans niet zien aan de stiptheidscijfers das eerder verslechterd (terwijl er dus minder diefstallen waren en er wordt met meer nieuw materieel gereden).