Meer sporen voor NZ-verbinding

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door gysev »

Aan de westzijde gaat dat problemen geven met de boogstraal. Die is nu al heel krap op spoor 1 en als je nog meer spoor gaat leggen aan die kant krijg je problemen. Achter de muur aan die kant ligt bovendien een tunnel met allerlei nutsvoorzieningen, niet enkel van de NMBS maar ook van de stad.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Steven »

en achter de westelijke muur ligt zelfs een paar meter verder gewoon het straatniveau. aan die kant is het profiel van de stad nu eenmaal dalende ;-) aan de oostelijke kant van de huidige nzv zit je nog effe onder de grond.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Asterix »

gysev schreef:Wat een grap : gaan ze dan de metro- en tramtunnels onteigenen? :roll: :roll:
(...] die tunnels nu net onder het spoorniveau liggen en daaronder heb je de riolering, gas- en waterleidingen enz. Dat betekent dus dat een eventuele bijkomende spoorkoker zo diep zou moeten liggen dat je eerder van mijnwerkers dan van reizigers zou moeten spreken :lol: En dan hebben we het nog niet over de lange toegangshellingen. Vergeet ook niet dat de lijn tot Kapellekerk op viaducten ligt in een dichtbebouwde wijk. Hoe ze daar bijkomende sporen willen leggen is me ook niet echt duidelijk. En tot slot : de stations Zuid en Noord zijn nu al verzadigd in de spits. Wat baat een extra spoortunnel als je het aantal perrons niet kan uitbreiden?
Toch even een belangrijk discussiepunt recht zetten: de metro kruist de NMBS-sporen te Centraal op een HOGER niveau, niet ONDER de sporen. De NMBS-sporen liggen lager en onder die sporen ligt er waarschijnlijk niet zo veel dat niet kan worden verlegd. Te Centraal stijgt de metro fors (let maar op als je van De Brouckère naar Centraal rijdt) om boven de NMBS-sporen uit te komen. Veel verschil is het niet, er is vaak "warmteoverslag" op de metrosporen door de NMBS-bovenleiding in de tunnel.
Trainspotterke

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Trainspotterke »

Inderdaad! Vanuit de stuurpost van een trein kun je trouwens de 'metrobrug' gemakkelijk zien vlak na het vertrek vanuit Centraal richting Noord.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Mechanik »

en als TB hoor je soms de metro ook passeren als je thv van die brug rijt of stilstaat .. :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Steven »

Mechanik schreef:en als TB hoor je soms de metro ook passeren als je thv van die brug rijt of stilstaat .. :-)
klopt, doet wel effe raar de eerste keer dat je zoiets hoort voorbijrijden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door kika »

http://www.brusselnieuws.be/artikel/tun ... lternatief

Alleen tunnelvarianten worden onderzocht, en dan nog enkel naast/onder/uitbreiding. Bon dat is niet vooruit denken, maar puur ergens veel geld tegenaan smijten. Waarom wordt er niet gekeken naar radicaal andere benaderingen?

Ik neem een dikke stift en teken even een lijntje onder Zuid, die zo lekker dwars gaat, de ene kant naar Etterbeek en de andere richting Denderleeuw (of Groot-Bijgaarden, of Halle). Dan hoeft geen enkele trein naar Ottignies en verder meer door de NZ-tunnel. Als ik hele stoute schoenen aantrek, gaat de streep van Etterbeek door alle villawijken in de oostrand (bovengronds daar :mrgreen: ) en gaat ofwel verder richting Luchthaven en Antwerpen ofwel naar het oosten afbuigen (Leuven enzo). en nu is het aan u, nu het stof weg is, om meer opbouwende kritiek te geven aan Infrabel.

Aan de oostzijde bij Centraal kom je trouwens wel erg snel in kelders uit van o.a. Fortis, de kelders zijn breder als het gebouw zelf als ik me dat goed herinner.
pietje

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door pietje »

Zou wel eens een goed idee kunnen zijn, maar ik zou liever hebben dat er eens geprobeerd wordt om niet alles te concentreren op het centraal station in Brussel.
Het zou namelijk ook veel helpen als er eens een degelijke treindienst ingelegd wordt naar de Europese wijk, maar ik ben er niet van overtuigd dat de Schuman-Josaphat verbinding daar de ideale uitwerking van is.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door stefanic »

Ik denk ondertussen aan dit: maak van Noord en Zuid iets ala Antwerpen-Centraal.
Bv. vanuit Schaarbeek een aantal hellende sporen die uitkomen (en doodlopen!) op een niveau boven de huidige perrons van Noord. Idem kant Zuid. Een aantal treinen (L-treinen, P-treinen,...) krijgen dan terminus Noord of Zuid, waar de reizigers kunnen overstappen op de doorgaande treinen. In de treinen uit bv. Antwerpen die vol aankomen in Noord, stapt heel wat volk uit, en die plaatsen worden dan ingenomen door reizigers (van de treinen met terminus Noord) die verder moeten naar Centraal of Zuid.
Ik denk dat dergelijke infrawerken heel wat minder gaan kosten dan de NZV zelf uitbreiden...
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Shrek »

Ik denk vooral aan tariefintegratie met de metro, dan kunnen een hoop treinen de NZ-verbinding links (of rechts) laten liggen en geraak je toch snel en zonder extra kosten ter plekke.
Bijvoorbeeld alle treinen uit Luxemburg/Namen/Ottignies zouden volgende stations kunnen aandoen: Luxemburg, Schuman, West en Zuid.
Als je naar Centraal moet ben je even snel als nu,na met overstap op de metro in Schuman. Naar het westen van Brussel ben je veel sneller door de stop in West en overstappen in Zuid blijft hetzelfde.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Kristofke »

Maar kun je van de L28 via Klein Eiland naar Vorst rijden?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door kika »

Shrek schreef:Ik denk vooral aan tariefintegratie met de metro, dan kunnen een hoop treinen de NZ-verbinding links (of rechts) laten liggen en geraak je toch snel en zonder extra kosten ter plekke.
Bijvoorbeeld alle treinen uit Luxemburg/Namen/Ottignies zouden volgende stations kunnen aandoen: Luxemburg, Schuman, West en Zuid.
Als je naar Centraal moet ben je even snel als nu,na met overstap op de metro in Schuman. Naar het westen van Brussel ben je veel sneller door de stop in West en overstappen in Zuid blijft hetzelfde.
En wat doe je als je daar aan het perron staat in Zuid? Inzetten als NZ-trein richting Ottignies? Lijkt me dat je op die manier in de marge blijft rommelen (ik wijs het idee niet af, zeker niet, tijd genoeg om het uit te voeren voor er een schup de grond ingaat).

Als je toch met het idee speelt om een hele grote berg geld uit te geven, lijkt me iets als wat Stefanic suggereert (een hoop extra kopsporen bouwen in verticale richting bij Noord en Zuid) eenvoudiger. Hoewel dat nog steeds erg uitgaat van concentratie van problemen. Niet alleen tariefintegratie, maar integraal denken i.c.m. andere vervoerders en reizigersstromen in het Brusselse lijkt me ook nodig. Als je treinen uit het oosten met stop in Brussel Noord gemakkelijk naar het westen kan sturen zonder kop te maken en hetzelfde met Brussel Zuid (west -> zuiden, west -> zuid-oosten west/zuiden->noord-oosten), kan je het aantal treinen dat door de NZ moet radicaal verminderen en verminder je de flessenhalsproblematiek ook drastisch. Het zal dan sowieso met verschillende niveaus moeten. Je kan het gemakkelijker opsplitsen in deelprojecten maar het is natuurlijk niet zo gemakkelijk als een nieuwe spoorlijn in een weiland.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Joris »

Hallo,
Het idee van Stefanic lijkt me deels goed. Ok voor Brussel-Zuid, niet voor Brussel-Noord. Dat je niet meer alle treinen door de NZ kan sturen begrijp ik, maar probeer zoveel mogelijk treinen toch in 1 gemeenschappelijk station te laten stoppen, Brussel-Zuid.
Voor treinen uit het noorden, die kan je dan via het metroknooppunt Brussel-West sturen naar de Zuid, en van daar met kop maken laten terugkeren of naar Vorst laten rijden. Eventueel meer 77'ers inzetten om treinen sneller te kunnen evacueren richting Vorst.
Treinticketten "Zone Brussel+City" zouden een goed idee zijn, alleen dient de MIVB dan wel te investeren in controlesystemen, tot zolang we gewone papieren treinkaartjes blijven gebruiken...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Steven »

Joris schreef: Treinticketten "Zone Brussel+City" zouden een goed idee zijn, alleen dient de MIVB dan wel te investeren in controlesystemen, tot zolang we gewone papieren treinkaartjes blijven gebruiken...
Groeten,
Joris De Mol
Op dat vlak is er niet echt een probleem, de NMBS start nog DIT jaar met de invoering van de MOBIBkaart. De integratie van tarieven kan nadien vrij vlot volgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Shrek »

Kristofke schreef:Maar kun je van de L28 via Klein Eiland naar Vorst rijden?
Door de werken aan L50a momenteel niet, inde toekomst weer wel. Maar voor mijn voorbeeld hoeft dat ook niet, de treinen rijden van klein eiland gewoon naar zuid en keren daar. Deze optie zou ook mogelijk zijn voor bijvoorbeeld de stoptreinen uit Mechelen, die dan in Vilvoorde overstapmogelijkheid geven op de IR zodat je daar kan kiezen tussen Vilvoorde-Noord-Centraal-Zuid of Vilvoorde-Simonis-West-Zuid.
Dat zijn meteen weer 2 treinen per uur minder die door de tunnel moeten, maar zonder tijdsverlies voor de reizigers.
Plaats reactie