Meer sporen voor NZ-verbinding

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Adler »

Infrabel wil tegen 2020 meer sporen door de NZ-verbinding.
Men denkt aan 2 mogelijke oplossingen, ofwel een bijkomende tunnelkoker naast de bestaande, ofwel een nieuwe tunnelkoker onder de bestaande.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door gysev »

Wat een grap : gaan ze dan de metro- en tramtunnels onteigenen? :roll: :roll:
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Arnenys »

Omleiden via het ringspoor of zo, dat ze daar al eens mee beginnen.
Of treinen die eindigen in Brussel niet door de NZ-verbinding laten rijden maar stoppen in het eerste Brusselse station (bv vanuit Antwerpen eindhalte Brussel Noord)
Slos

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Slos »

Het belangrijkste deel uit het persbericht van Infrabel:
Infrabel schreef:Sinds het begin van de 21e eeuw is zowel het treinverkeer als het aantal treinreizigers spectaculair toegenomen. Deze tendens zal zich de komende jaren nog verder doorzetten. Eén van de voornaamste engagementen uit het nieuwe beheerscontract slaat overigens op de ondersteuning van de ambitieuze groeicijfers die het spoor tegen het jaar 2012 mag verwachten (25 % meer reizigers op het binnenlandse net, 34 % meer reizigers in de internationale verbindingen en een groei van het goederenvervoer met 35 %).

Deze groeicijfers en de huidige maximale bezetting van de Noord-Zuidverbinding hebben Infrabel ertoe aangezet om een speciale externe studie te lanceren, gebaseerd op methodologie van de impactstudies. Deze studie moet enerzijds toelaten om de noodzaak van een capaciteitsuibreiding van de Noord-Zuidverbinding te bevestigen, en anderzijds om een grondige analyse door te voeren van de toekomstige mobiliteitsbehoeften in en rond Brussel.

Deze studie zal nagaan welke verschillende concrete technische oplossingen in aanmerking komen om de capaciteit van het station Brussel-Centraal uit te breiden. Zo kunnen deze nieuwe sporen op hetzelfde niveau worden aangelegd (bijkomende sporen “naast” de bestaande sporen) en/of op een ondergronds niveau (bijkomende sporen in een tunnel onder de bestaande sporen).

De verschillende opties zullen onderling met elkaar vergeleken worden via een multicriteriale analyse, dat de voor- en nadelen op verschillende vlakken zal onderzoeken: de impact voor en tijdens de uitvoering van de werkzaamheden (termijnen, verstoringen van het treinverkeer en het wegverkeer, …), impact op de dienstregeling van de treinen (regelmaat, aantal bijkomende rijpaden, mogelijkheden om het verkeer bij te sturen in geval van storingen, …), reizigerscomfort (vlotte aansluitingen, …), herinrichting van de omgeving van het station Brussel-Centraal, en uiteindelijk het kostenplaatje.

Door dit uitbreidingsproject van de Brusselse Noord-Zuidverbinding nu op te starten, wil Infrabel proactief handelen om de mobiliteit op lange termijn te verbeteren. Dit project zou een revolutie kunnen betekenen in de uitbatingsmogelijkheden van het Belgische spoorwegnet, en voor een aanzienlijke verbetering zorgen van zowel de kwaliteit (stiptheid, continuïteit) als de kwantiteit (capaciteit, frequentie van de treinen) van de diensten aan de reizigers.
Het volledige persbericht vind je hier.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door K V B »

gysev schreef:Wat een grap : gaan ze dan de metro- en tramtunnels onteigenen? :roll: :roll:
Waarom zou dat hiervoor nodig zijn?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door K V B »

Arnenys schreef:Omleiden via het ringspoor of zo, dat ze daar al eens mee beginnen.
Of treinen die eindigen in Brussel niet door de NZ-verbinding laten rijden maar stoppen in het eerste Brusselse station (bv vanuit Antwerpen eindhalte Brussel Noord)
Omleiden via het ringspoor is niet zo handig, want dan sla je dus en Brussel Zuid, en Brussel Noord over.

Wat me een interessante optie lijkt is een tunnel van Brussel Zuid richting Europese wijk.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door gysev »

K V B schreef:
gysev schreef:Wat een grap : gaan ze dan de metro- en tramtunnels onteigenen? :roll: :roll:
Waarom zou dat hiervoor nodig zijn?
Omdat die tunnels nu net onder het spoorniveau liggen en daaronder heb je de riolering, gas- en waterleidingen enz. Dat betekent dus dat een eventuele bijkomende spoorkoker zo diep zou moeten liggen dat je eerder van mijnwerkers dan van reizigers zou moeten spreken :lol: En dan hebben we het nog niet over de lange toegangshellingen. Vergeet ook niet dat de lijn tot Kapellekerk op viaducten ligt in een dichtbebouwde wijk. Hoe ze daar bijkomende sporen willen leggen is me ook niet echt duidelijk. En tot slot : de stations Zuid en Noord zijn nu al verzadigd in de spits. Wat baat een extra spoortunnel als je het aantal perrons niet kan uitbreiden?

De ringlijn 28 vind ik ook een beter alternatief. Voor de mensen die in de ministeries werken en die nu in het Centraal station de metro nemen maakt het immers niets uit als ze dat in Simonis zouden moeten doen - het is tenslotte dezelfde metrolijn. En als volgend jaar de Brusselse metro tot Brussel West zal rijden heb je ook hier een prima aansluiting. Ik ben het er mee eens dat de basisdienst (IC/IR/L) best via de NZV kan blijven rijden, maar voor spitsuurdiensten denk ik dat een uitgebouwde lijn 28 beter zou voldoen (en stukken goedkoper zou zijn).
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door treinbruno »

als met nu eens zou beginnen met de P treinen uit brussel noord of schaarbeek te laten vertrekken richting antwerpen, leuven, namen.
en de overige richtingen vanuit brussel zuid, en superveel capaciteit bieden om in de P trein stations te geraken...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Shrek »

de hele structuur van het belgische spoorwegnet is opgebouwd rond de noord-zuidverbinding. Het zou mij niets verbazen moest brussel half open leggen uiteindelijk toch goedkoper zijn dan het hele systeem aanpassen zodat de noord-zuid minder nodig is. Dus hoeveel metro-tunnels, wegentunnels of nutsleidingen er ook verplaatst moeten worden, dit blijft het goedkoopste alternatief denk ik :)
treinbruno schreef:als met nu eens zou beginnen met de P treinen uit brussel noord of schaarbeek te laten vertrekken richting antwerpen, leuven, namen.
en de overige richtingen vanuit brussel zuid, en superveel capaciteit bieden om in de P trein stations te geraken...
Ik denk dat het probleem groter is dan de P-treinen alleen. Men kijkt hier op lange termijn en dan zal ook een groeiend aanbod IC/IR door deze tunnels moeten. Omdat ons spoornet enkele op Brussel geconcentreerd is zijn er geen echte alternatieven denk ik (of je komt in Parijse situatis terecht - overstappen in Nord, en nog eens overstappen in Lyon of Austerlitz)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door K V B »

gysev schreef:
K V B schreef:
gysev schreef:Wat een grap : gaan ze dan de metro- en tramtunnels onteigenen? :roll: :roll:
Waarom zou dat hiervoor nodig zijn?
Omdat die tunnels nu net onder het spoorniveau liggen en daaronder heb je de riolering, gas- en waterleidingen enz. Dat betekent dus dat een eventuele bijkomende spoorkoker zo diep zou moeten liggen dat je eerder van mijnwerkers dan van reizigers zou moeten spreken :lol: En dan hebben we het nog niet over de lange toegangshellingen. Vergeet ook niet dat de lijn tot Kapellekerk op viaducten ligt in een dichtbebouwde wijk. Hoe ze daar bijkomende sporen willen leggen is me ook niet echt duidelijk. En tot slot : de stations Zuid en Noord zijn nu al verzadigd in de spits. Wat baat een extra spoortunnel als je het aantal perrons niet kan uitbreiden?
Brussel Noord en Zuid zijn niet verzadigt. Vergeet niet dat er in Brussel Centraal evenveel treinen stoppen als in Brussel Noord. Noord heeft echter veel meer perrons. Idem voor Zuid.
Verder denk ik niet dat er onder de metrotunnels nog veel ligt. En de metro kruist ook pas ten noorden van Centraal. Overigens kan men hier hetzelfde concept toepassen als men voor Bern voorziet: Onder de bestaande sporen een aantal nieuwe dwarsgangen, en daaronder de tunnelsporen. Dan blijft de weg die overstappende reizigers moeten afleggen beperkt.
De ringlijn 28 vind ik ook een beter alternatief. Voor de mensen die in de ministeries werken en die nu in het Centraal station de metro nemen maakt het immers niets uit als ze dat in Simonis zouden moeten doen - het is tenslotte dezelfde metrolijn. En als volgend jaar de Brusselse metro tot Brussel West zal rijden heb je ook hier een prima aansluiting. Ik ben het er mee eens dat de basisdienst (IC/IR/L) best via de NZV kan blijven rijden, maar voor spitsuurdiensten denk ik dat een uitgebouwde lijn 28 beter zou voldoen (en stukken goedkoper zou zijn).
De meeste ministeries liggen toch juist op loopafstand van de NZV stations? Of vergis ik mij hier deerlijk?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door gysev »

De Brusselse stations zijn wel degelijk verzadigd. Als je de spoorbezettingsgrafieken van Brussel-Zuid bekijkt merk je direct dat er nog nauwelijks reservecapaciteit is. Eén trein die in de spits 10 minuten aan perron blijft hangen met een probleem is genoeg om een file vanuit Schaarbeek te veroorzaken. Het klinkt immers mooi, 22 sporen maar bedenk wel het volgende :
- sporen 1 en 2 gereserveerd voor Eurostar
- spoor 22 een kort kopspoor waar je eigenlijk niets aan hebt (net genoeg ruimte voor 2 klassiekje of één vierledige)
- sporen 3 tot 6 vrijwel constant bezet door Thalys en TGV, met lange standtijden voor het laden en lossen van de barrijtuigen, colli's enz Veel ruimte voor binnenverkeer is hier ook niet meer.

Blijven dus 15 sporen over voor het binnenverkeer, nauwelijks 3 meer dan Brussel-Noord. En dan moet je nog bedenken dat Brussel-Zuid het eindstation is voor nogal wat treinseries (reeksen 400, 9200, 2100, 2400, 3400, 3300, 6300, 6550, 4300...). Dat betekent dus dat het materieel hier keert (minimaal 10 minuten maar meestal 15 tot 20 minuten aan perron) of moet uitwijken naar Vorst of een bundel in het station. In dit laatste geval moet de treinbegeleider het stel controleren om zeker te zijn dat iedereen weg is. Bij 10 tot 12 rijtuigen mag je ook op 10 minuten rekenen. Enkele treinen worden in het spitsuur versterkt, dus één stel aan perron + tweede ertegen + koppelen + remproef = ongeveer 10 minuten, afhankelijk van het materieel. Brussel-Noord heeft hier veel minder onder te lijden omdat hier eindigende treinseries (eigenlijk alleen de 1900 als ik me niet vergis) gewoon doorrijden naar Schaarbeek.

In al deze gevallen blijven een aantal perrons dus langere tijd bezet terwijl het andere verkeer natuurlijk gewoon doorgaat. En dan hebben we het nog niet over lokwissels bij de Benelux ("dankzij" de TRAXX meer dan vroeger...).

En wat een tunnel zelf betreft : je blijft problemen hebben met de Brusselse geografie tussen het zuidstation en Kapellekerk waardoor je tunnel al voor het zuidstation moet beginnen.

Tot slot de ministeries : het klopt dat er een aantal langs de NZV liggen, maar als je de mensenzee bekijkt die van Brussel Centraal naar de metro stroomt tijdens de spits denk ik dat Simonis niet over klanten te klagen zal hebben. Voor een aantal pendelaars (vooral vanuit Denderleeuw via Ternat en Dendermonde) zal het zelfs sneller gaan dan nu omdat je na een stop in Jette in enkele minuten aan Simonis bent terwijl de treinen voor de NZV in de spits meestal al vanaf Laken staan aan te schuiven. Ook de stops in Bockstael en de Noord vervallen immers. Bovendien denk ik dat de MIVB er ook belang bij heeft dat de reizigersstromen wat beter verdeeld worden over de metrolijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Steven »

De mensenmassa wat verdelen zou ik ook beter vinden. Momenteel is Brussel centraal idd het drukste station, maar een deel van die mensen in Brussel west krijgen zou ook al een mooi zaak zijn en voor de mivb ook beter om dat NIET 1 maar meerdere metrostations de druk opvangen van mensen die uit de treinen komen. De optie om naast de bestaande sporen (die infrabel wel overweegt) nog een koker te steken vind ik al te zot, deze zou automatisch kant spoor 6 komen (wegens de geografie van Brussel op die plaats), onder de bestaande sporen een koker steken lijkt me nog te doen, maar dan komt er de voorwaarde dat deze koker al ondergrond moet zitten van voor Brussel zuid tot iets NA brussel noord of je krijgt weer van die hele zotte hellingen (zonder dan nog rekening te houden met de geografie van de stad (brussel zuid +1 en Brussel centraal -2), het feit dat de huidige NZV naast de tunnel op spoorbruggen ligt die bepaalde belangrijke straten kruist (de Zuidlaan is een mierennest aan auto's en vrachtwagens).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Steve »

Feit is ook dat het Zuidstation een nog veel belangrijker overstappunt met de metro zal worden vanaf volgend jaar, want heel de noord-westelijke arm (Heizel - Bockstael - Simonis - Weststation) zal er dan rechtstreeks mee verbonden zijn. Op lange termijn zijn er trouwens ook plannen om de oost-westas te ontlasten door een tweede as Zuidstation - Luxemburg - Schuman.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Steven »

Amaai dat gaat nog leuk worden, wetende hoe de ondergrond van Brussel is, zeker in het zuiden (gedempte moerassen).
pietje

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door pietje »

Een andere mogelijkheid waarvan ik jullie meningen wel eens zou weten:

Als men nu eens een tunnel zou aanleggen tussen Noord en Schuman, zodat je, komende vanuit antwerpen ineens door zou kunnen rijden naar Schuman (en verder) zonder door de NZV te moeten en zonder ergens kop te maken.
Omgekeerd kan er dan ook vanuit richting Namen direct richting Antwerpen verdergespoord worden.
Er blijft een aansluiting mogelijk op het metronet (in Schuman) en op de NZV (in Noord) terwijl er niet meer hoeft overgestapt te worden als je vanuit Mechelen-Antwerpen richting Europese wijk en verder naar Namen gaat gereden worden.

Een andere mogelijkheid van deze verbinding is dat een snelle verbinding vanuit NL via Brussel richting Luxemburg en evt verder naar Straatsburg. Het zou alvast een verdere verhoging van de commerciële snelheid op de lijn Brussel-Luxemburg nog meer verantwoorden.

over de huidige NZV vind ik dat de enige bijkomende sporen die er wenselijk zijn zijn eventueel sporen voor (INT) treinen die niet in Centraal stoppen en die eventueel een andere weg kunnen volgen.

Voor de rest moet die NZV toch voldoende zijn, mits er optimaal gebruik gemaakt wordt van infra (dus zo weinig mogelijk treinen die net na de NZV, in Brussel-zuid, hun eindstation hebben)
Plaats reactie