Meer sporen voor NZ-verbinding

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door deadlock »

Alle stations in de tunnel sluiten en een metro aanleggen die de boel verbindt.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door groentje »

...waardoor de reistijd naar het centrum flink toeneemt. Je kan heel wat oplossingen vinden, maar je zal altijd mensen moeten teleurstellen. En zelfs als niet iedere reiziger in het centrum moet zijn, voor een aanzienlijk deel van hen is dat uitdrukkelijk wél het geval.
Je blijft trouwens met 6 sporen zitten, waar je al je treinen door moet krijgen, ook al stoppen ze dan niet meer in Centraal, en eventueel Congres en Kapellekerk.
Hoe en waar weet ik niet, maar een alternatieve NZV zal wellicht het enige valabele alternatief zijn. En een beter gebruik van de andere assen door Brussel (en elders in België, zoals het vaak genoemde voorbeeld Gent-Leuven via Mechelen) als voorlopige/eerste aanzet, al zal je iets moeten doen aan de bereikbaarheid van die stations vanuit de grote 3. Maar dan moet men wel durven, en de magere dienstregeling op lijn 28, alsook het ontbreken van een avond- en weekenddienst op lijn 26, tonen hoeveel interesse de NMBS echt heeft.
Stockholm heeft vergelijkbare problemen, een flessenhals naar een te klein station. Daar wordt een nieuwe tunnel voor het lokale verkeer gebouwd... In Londen is men naarstig bezig met het Crossrailproject, Berlijn bouwde zijn fenomenale Hbf met bijhorende spoorinfrastructuur, etc. Ik vermoed dat de oplossing voor Brussel in dezelfde richting zal gaan...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door kika »

groentje schreef:Hoe en waar weet ik niet, maar een alternatieve NZV zal wellicht het enige valabele alternatief zijn. En een beter gebruik van de andere assen door Brussel (en elders in België, zoals het vaak genoemde voorbeeld Gent-Leuven via Mechelen) als voorlopige/eerste aanzet, al zal je iets moeten doen aan de bereikbaarheid van die stations vanuit de grote 3. Maar dan moet men wel durven, en de magere dienstregeling op lijn 28, alsook het ontbreken van een avond- en weekenddienst op lijn 26, tonen hoeveel interesse de NMBS echt heeft.
Het feit van de magere 26 en 28 staan buiten kijf, of politiek of NMBS hier met de vinger gewezen moeten worden, laat ik liever in het midden.

Wat ik vooral als probleem zie is dat er wordt geprobeerd om alles wat nu al is heel evenredig te verbeteren: je kan relatief eenvoudig wat lijntjes tekenen op zo'n manier dat alle leken zien: daarmee kan je een heleboel meer treinen laten rijden maar dat moet een fortuin kosten. Resultaat is dat er niks beweegt. Maar bijna niemand gooit het om: hoeveel winst kan waar gehaald worden? Wat met een integraal plan dat uit 20 kleine elementen bestaat? Enkele jaren terug was er sprake van verlengen van de metro tot Schaarbeek vorming enerzijds en Ukkel anderzijds. Verhogen van de vmax op 26 en 28? Een fly-overtje hier of een duck-ondertje daar van elks 30 miljoen? MIVB, Lijn en NMBS in een kotje steken waar ze pas uit mogen komen na een integraal plan waarna politiekers in een kotje gestoken worden totdat ze ermee akkoord gaan :mrgreen: Zelfs bij plannen om minder treinen door de tunnel te jagen, wordt er meestal gedacht aan keren in Noord of Zuid, of een station vlakbij.

Vervoersstromen mogen leken blijkbaar niet weten, dus meedenken is al heel snel meedromen, dus daar ga ik… Een IC vanuit Midi richting Luxemburg via Noord en Schuman is leuk en aardig, maar de eerste 18 minuten tussen Midi en Luxemburg/Etterbeek neem je quasi slechts capaciteit weg van de NZV en lokale sporen. Er stapt vaak aardig wat volk op en af in pakweg Luxemburg (Brussel) en eigenlijk ook op de NZV, maar zo'n trein kan in de toekomst ofwel via Evere 'uit de weg' rijden. Metrootje tussen Zuid of Centraal richting Luxemburg of 1 van de vele (kuch) lokale treinen tussen Noord en Luxemburg. Ofwel, als ik mijn malle hoedje op zet: gaan van L50 door/onder/boven Vorst Rijtuigen, met overstapmogelijkheden bij pakweg Zaman, Vorst Zuid, het verlengde van de Louizalaan of Bosvoorde. Dat kost een aardige duit, maar stukken minder dan een 2e verdiep bij de NZV. Als je het helemaal groots aanpakt, voorzie je nog de mogelijkheid om dan gemakkelijk naar het noorden de L26 of de 161 op te rijden. Kan je uit het westen direct naar het zuidoosten of zuiden rijden en omgekeerd. Deels ook naar het oosten.

Gelijkaardig 2e project aan de noordzijde met Jette - Verboekhoven (tunneltje is er al), zou je ook 'zo' treinen tussen Jette - L26 of Jette - Schaarbeek kunnen laten rijden. Je kan het GEN noemen en er een deel oost-west IC's door laten rijden.
Stockholm heeft vergelijkbare problemen, een flessenhals naar een te klein station. Daar wordt een nieuwe tunnel voor het lokale verkeer gebouwd... In Londen is men naarstig bezig met het Crossrailproject, Berlijn bouwde zijn fenomenale Hbf met bijhorende spoorinfrastructuur, etc. Ik vermoed dat de oplossing voor Brussel in dezelfde richting zal gaan...
Crossrail kostte ook een aantal decennia aan voorstellen en dromen. Het is grotendeels nieuw en wijkt dus in zoverre af van de 'meer sporen voor hetzelfde' geest die hier heerst. Het is ook… gigantisch, ik zou bijna durven zeggen: megalomaan. De 'Superlink' is dan weer afgewezen die voor een aanzienlijk deel gelijkaardig is. Het argument? Dan gaat het teveel lijken op de Brusselse NZ-verbinding!

Stockholm waren er ook al bijna 20 jaar plannen voor hun banaan-bahn¹, dan nog een keer een paar jaar vertraging omwille van een rechtse regering maar nu zijn ze toch begonnen omdat het een serieuze verbetering zal zijn. Dus wie verteld het onze politiekers? Het prijskaartje daarvan is trouwens slechts 1/5e van de Vorst-Schaarbeektunnel met 6 kokers.

¹: bana betekend ook gewoon spoorweg
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door dentheo »

mervyn schreef:
Indien die perronwijziging goed op voorhand (dit laat soms te wel te wensen over) wordt aangekondigd is dit toch geen probleem?
Maar een eilandperron met dezelfde bestemmingen blijft stukken beter.... dit is en blijft een oplossing tweede klas.
Elk van de sporen door de NZ verdient een apart eilandperron . Maar ik vrees dat Brussel Noord als geheel daarvoor te smal is.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door dentheo »

Ik kom niet dagelijks in Brussel, maar mij valt altijd op hoe in Noord treinen stoppen en doorrijden, in Zuid staan er altijd redelijk veel aan een perron.
Daar wordt volgens mij nog teveel met treinen "gewerkt". Dat doen zo kort voor de drukste tunnel is, meen ik niet zo slim.
Doe dat 10 kilometer verder weg van de tunnel en los daar de problemen op, vooraleer de treinen op weg te sturen.
Of beperkt het tot TGVs, de rest doorrijden en uit de weg.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Steven »

Dat komt gewoon omdat Brussel zuid nog een belangrijk eindstation is voor verschillende verbindingen (Visé, Luxemburg, Dinant, Paris, London, luchthaven, Antwerpen, Dendermonde, ...) daar waar dit voor Brussel noord bijna niet he geval is (enkel in het weekend als ik mij niet vergis).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik kom niet dagelijks in Brussel, maar mij valt altijd op hoe in Noord treinen stoppen en doorrijden, in Zuid staan er altijd redelijk veel aan een perron.
Daar wordt volgens mij nog teveel met treinen "gewerkt". Dat doen zo kort voor de drukste tunnel is, meen ik niet zo slim.
Doe dat 10 kilometer verder weg van de tunnel en los daar de problemen op, vooraleer de treinen op weg te sturen.
Of beperkt het tot TGVs, de rest doorrijden en uit de weg.
Het werken hoeft geen probleem te zijn, als je het station er op bouwt.
Momenteel is het inderdaad niet altijd handig, Brussel-Zuid is dan ook gebouwd in de tijd dat er veel minder treinen waren en ze allemaal een loc hadden die moest omlopen. Tegenwoordig is die layout eerder een hinderpaal, maar ook voor Brussel-Zuid bestaan er gelukkig plannen om het een stuk efficiënter te maken.
Het beste voorbeeld is de "bundel Charleroi" aan de kant van perron 21. Die ligt momenteel naast de hoofdsporen, waardoor een trein die uit deze bundel komt de lijn richting Charleroi bezet houdt. In de toekomst komt dit bundeltje tussen de hoofdsporen te liggen, wat het keren van de treinen daar een stuk makkelijker maakt. Maar ook op de andere perrons wordt er gewerkt aan een indeling die overeenstemt met de treinen die vandaag én morgen zullen rijden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Dat komt gewoon omdat Brussel zuid nog een belangrijk eindstation is voor verschillende verbindingen (Visé, Luxemburg, Dinant, Paris, London, luchthaven, Antwerpen, Dendermonde, ...) daar waar dit voor Brussel noord bijna niet he geval is (enkel in het weekend als ik mij niet vergis).

Dat begrijp ik, maar of dat een ideaal is vlak voor een tunnel met doorstromingsproblemen.
Ik vind de schikking aan de noordzijde beter. Treinen samenstellen en opstarten en combineren in Schaarbeek en dan opsturen naar het zuiden.
alle problemen van opbouwen, koppelen, communicatie enz. blijven in Schaarbeek en blokkeren geen perrons.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Steven »

Voor de meeste treinen is dat vorst rijtuigen hoor, maar dan blijf je nog steeds zitten met de controle door de tbg op het ledig zijn van de trein (reizigers en verloren voorwerpen )
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door dentheo »

Ik begrijp het wel.
Maar ik vind ook dat als men het verkeer door de NZ "vloeiend" wil houden, men niet moet beginnen met op de eerste halte erachter al "moeilijk" te gaan doen.
Stoppen en doorrijden is dan de boodschap, al de rest doe je op een rustiger omgeving, een paar stations verder.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Dat komt gewoon omdat Brussel zuid nog een belangrijk eindstation is voor verschillende verbindingen (Visé, Luxemburg, Dinant, Paris, London, luchthaven, Antwerpen, Dendermonde, ...) daar waar dit voor Brussel noord bijna niet he geval is (enkel in het weekend als ik mij niet vergis).
Den 28 's avonds ook nog. Maar inderdaad verwaarloosbaar.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Nadleeh »

Ik kon niet echt een algemeen topic vinden van de Schuman-Josaphattunnel, dan maar hier. Een vrij simpele vraag waarvan ik het antwoord nergens kan vinden: wat is het lijnnummer van de Schuman-Josaphattunnel?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door am62 »

Nadleeh schreef:Ik kon niet echt een algemeen topic vinden van de Schuman-Josaphattunnel, dan maar hier. Een vrij simpele vraag waarvan ik het antwoord nergens kan vinden: wat is het lijnnummer van de Schuman-Josaphattunnel?
L161A dacht ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Shrek »

am62 schreef:
Nadleeh schreef:Ik kon niet echt een algemeen topic vinden van de Schuman-Josaphattunnel, dan maar hier. Een vrij simpele vraag waarvan ik het antwoord nergens kan vinden: wat is het lijnnummer van de Schuman-Josaphattunnel?
L161A dacht ik.
Dat is correct.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door Nadleeh »

Dank :).
Plaats reactie