Pagina 8 van 16

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 09:50
door dentheo
Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken ..
Is de tunnel daar recht ? Anders gaat het wringen....

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 10:10
door overweg13
Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken .. dat is een van de redenen waarom er veel lange treinen er te lang "halteren" ... TBG'ers zien met moeite of iedereen eraf/op is ... en daardoor worden kostbare minuten verloren ...
Bovendien zouden de reizigers ook een beter uitzicht krijgen op de trein en zich beter verspreiden. Dat kan ook sneller instappen in de hand werken. Al vrees ik dat het uiteindelijke resultaat miniem zal zijn: in Leuven zien ze wel de 12 rijtuigen van de IC-A, en toch willen ze liefst allemaal in het midden instappen.

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 11:35
door carlos
overweg13 schreef:
Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken .. dat is een van de redenen waarom er veel lange treinen er te lang "halteren" ... TBG'ers zien met moeite of iedereen eraf/op is ... en daardoor worden kostbare minuten verloren ...
Bovendien zouden de reizigers ook een beter uitzicht krijgen op de trein en zich beter verspreiden. Dat kan ook sneller instappen in de hand werken. Al vrees ik dat het uiteindelijke resultaat miniem zal zijn: in Leuven zien ze wel de 12 rijtuigen van de IC-A, en toch willen ze liefst allemaal in het midden instappen.

de keuze van de reiziger wordt zeer vaak bepaald door het station waar hij afstapt/overstapt.

enkele voorbeelden
wie in Leuven de Ltrein richting Antwerpen neemt
en in Aarschot afstapt zal vooraan gaan zitten (voetgangerstunnel); de reizigers die meerijden tot Lier zullen achteraan zitten.
Zo kan je voor meer dan de helft van de bestemmingsstations wel aangeven waar de reizigers zullen gaan zitten (als ze tijdig aankomen in hun vertrek station)
Dit gedrag kan echter ook wijzigen in functie van het weer: waar bevindt zich in het station van vertrek een beschutte of zelfs verwarmde wachtplaats?

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 13:37
door msts.be
overweg13 schreef:
Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken .. dat is een van de redenen waarom er veel lange treinen er te lang "halteren" ... TBG'ers zien met moeite of iedereen eraf/op is ... en daardoor worden kostbare minuten verloren ...
Bovendien zouden de reizigers ook een beter uitzicht krijgen op de trein en zich beter verspreiden. Dat kan ook sneller instappen in de hand werken. Al vrees ik dat het uiteindelijke resultaat miniem zal zijn: in Leuven zien ze wel de 12 rijtuigen van de IC-A, en toch willen ze liefst allemaal in het midden instappen.
Dan moeten we dringend zoals Frankrijk of Duitsland/Zwitserland gaan werken. In Frankrijk heeft men voor langeafstandstreinen speciale schermen met de samenstelling van de trein. Dan kan je zien dat de 1ste klasse zich in Repère A bevindt, eventuele restauratie in Repère H, enz.. In Zwitserland lijkt men dan weer de samenstelling in de omroepen te verwerken, bv: "Erster Klasse, Sektor C".
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/sta ... nstand.jpg
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... sg-5758325

In België heeft men iets gelijkaardig wel eens geprobeerd, zo herinner ik mij bij een omroep voor de Benelux: "Eerste klasse bevindt zich in het midden van de trein". Maar waar is het midden van de trein dan ? Met een echte indeling van het perron in sectoren weet je exact waar die 1 of 2 eerste klasse rijtuigen zijn.

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 13:44
door overweg13
msts.be schreef:
In België heeft men iets gelijkaardig wel eens geprobeerd, zo herinner ik mij bij een omroep voor de Benelux: "Eerste klasse bevindt zich in het midden van de trein". Maar waar is het midden van de trein dan ? Met een echte indeling van het perron in sectoren weet je exact waar die 1 of 2 eerste klasse rijtuigen zijn.
Niet dat dit helpt: ik heb al meegemaakt dat een onderstationschef in de Guillemins op het perron de reizigers kwam inlichten over de positie van eerste klasse in de lange IC-A. Geen kat bewoog. En in Leuven wordt het altijd omgeroepen: het lijkt wel of dat een aanzuigeffect heeft.

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 15:53
door K V B
msts.be schreef: Dan moeten we dringend zoals Frankrijk of Duitsland/Zwitserland gaan werken.
In Zwitserland doet men het ook op de treinaanwijzers:
Afbeelding

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 18:40
door groentje
Ik vrees dat veel mensen niet zullen bewegen, nee. Ik heb nog eens een paar mensen proberen te overtuigen om richting Maas te stappen op het perron in Luik-Guillemins om met hun fietsen de IC-A te nemen. Gelukkig staat die daar 5 minuten stil, ze dierven niet bewegen...
Maar daar kan de NMBS/Infrabel wel iets aan doen. Als je nog steeds omroept dat de IC-E naar Knokke en Blankenberge gesplitst zal worden in Brugge, terwijl je kan weten dat hij met een beperkte samenstelling rijdt, dan doe je je werk niet naar behoren. Het zorgt er ook voor dat mensen niet meer gaan betrouwen op de voorziene én op de aangekondigde samenstellingen.

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 22:31
door nahoj
msts.be schreef:In België heeft men iets gelijkaardig wel eens geprobeerd, zo herinner ik mij bij een omroep voor de Benelux: "Eerste klasse bevindt zich in het midden van de trein". Maar waar is het midden van de trein dan ? Met een echte indeling van het perron in sectoren weet je exact waar die 1 of 2 eerste klasse rijtuigen zijn.
"Het midden van de trein" wordt wel meer gebruikt, o.m. ook op IC-A.
In Gent wordt het "8ste en 9de rijtuig" omgeroepen als 1ste klasse in IC-A. Iets precieser, maar probeer dat maar eens in te schatten. Zeker als je als gemiddelde reiziger al niet weet uit welke richting de trein zal komen. Bovendien hangt het nog eens af van de totale lengte van de trein (9de rijtuig van 9, of van 17?).
Bij veel treinen zou een preciese samenstelling t.o.v. de perronindeling nochtans perfect op het perron weergegeven moeten kunnen worden, bv. op de eenvoudige manier zoals die in Duitsland de gewoonte is voor treinen van categorie IC en hoger (http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0417175448).

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 22:54
door kika
nahoj schreef:Bij veel treinen zou een preciese samenstelling t.o.v. de perronindeling nochtans perfect op het perron weergegeven moeten kunnen worden, bv. op de eenvoudige manier zoals die in Duitsland de gewoonte is voor treinen van categorie IC en hoger (http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0417175448).
Begin al eens met daar waar het momenteel al gebeurd het beter te doen. Brussel Noord: zoek maar eens de rijtuigaanduiding voor de ICE, zat personeel dat het niet eens weet hangen, kleine slecht zichtbare perrongedeeltes (letters). Er wordt ook wel vaker omgeroepen in Duitsland dat vandaag L/RE/... trein xy vandaag korter is en in perrongedeelte C-D stopt bvb. Ook de stationsinrichting maak heel veel uit: als je op het laatste moment nog perronveranderingen kan krijgen, ga je niet te ver weg van de trappen staan. Maar al bij al, wat doet die discussie hier? Al optimaliseer je dat nog zo goed, je blijft rommelen in de marges.

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 23:33
door dentheo
Klein voorstel voor de ideeënbus van de NMBS reizigers.
Zet op de bordjes voor rijtuignummers van Thalys ICE en Fyra, in een onderhoek, in het klein, het nummer als de trein omgekeerd staat.
Nu komt er soms omgekeerde volgorde, maar wat doe je dan ? En waar moet je dan gaan staan ?

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 04 feb 2013, 23:41
door rvdborgt
overweg13 schreef:
Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken .. dat is een van de redenen waarom er veel lange treinen er te lang "halteren" ... TBG'ers zien met moeite of iedereen eraf/op is ... en daardoor worden kostbare minuten verloren ...
Bovendien zouden de reizigers ook een beter uitzicht krijgen op de trein en zich beter verspreiden. Dat kan ook sneller instappen in de hand werken. Al vrees ik dat het uiteindelijke resultaat miniem zal zijn: in Leuven zien ze wel de 12 rijtuigen van de IC-A, en toch willen ze liefst allemaal in het midden instappen.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de pendelaars in Leuven zeer goed weten hoe lang IC A is, al was het maar omdat er alleen vooraan en achteraan dan nog een kans op een zitplaats is.
Minder frequente reizigers staan vaak inderdaad wel in het midden.

Groetjes,
Rian

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 05 feb 2013, 17:53
door brunel
En dat moeten we zo houden, anders is het voordeel voor de pendelaars weg. De rest vooral niet wijzer maken zeg. 8)

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 05 feb 2013, 19:41
door Shrek
In de meerjarenbegroting is 200 miljoen voorzien voor de NZV. Lang niet genoeg om te beginnen graven, wel voldoende om in Brussel-Noord 2 fly-overs te bouwen (L36N over L50 en L25 over L161). Dit zal ook al een merkbare invloed hebben op de capaciteit en de stiptheid :)

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 05 feb 2013, 23:50
door Steven
ik wil niets zeggen maar L25 gaat al over L161/1 in Brussel noord. (L161 zelf begint in Schaarbeek op spoor 3 en 4)

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Geplaatst: 05 feb 2013, 23:58
door Shrek
Steven schreef:ik wil niets zeggen maar L25 gaat al over L161/1 in Brussel noord. (L161 zelf begint in Schaarbeek op spoor 3 en 4)
Maar ze gaan dat aanpassen zodat L161/3 tussen de 2 sporen van L25 uitkomt. Dat zal het aantal kruisingen verminderen wat de stiptheid ten goede zal komen.