Re: Meer sporen voor NZ-verbinding
Geplaatst: 04 feb 2013, 09:50
Is de tunnel daar recht ? Anders gaat het wringen....Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken ..
Is de tunnel daar recht ? Anders gaat het wringen....Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken ..
Bovendien zouden de reizigers ook een beter uitzicht krijgen op de trein en zich beter verspreiden. Dat kan ook sneller instappen in de hand werken. Al vrees ik dat het uiteindelijke resultaat miniem zal zijn: in Leuven zien ze wel de 12 rijtuigen van de IC-A, en toch willen ze liefst allemaal in het midden instappen.Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken .. dat is een van de redenen waarom er veel lange treinen er te lang "halteren" ... TBG'ers zien met moeite of iedereen eraf/op is ... en daardoor worden kostbare minuten verloren ...
overweg13 schreef:Bovendien zouden de reizigers ook een beter uitzicht krijgen op de trein en zich beter verspreiden. Dat kan ook sneller instappen in de hand werken. Al vrees ik dat het uiteindelijke resultaat miniem zal zijn: in Leuven zien ze wel de 12 rijtuigen van de IC-A, en toch willen ze liefst allemaal in het midden instappen.Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken .. dat is een van de redenen waarom er veel lange treinen er te lang "halteren" ... TBG'ers zien met moeite of iedereen eraf/op is ... en daardoor worden kostbare minuten verloren ...
Dan moeten we dringend zoals Frankrijk of Duitsland/Zwitserland gaan werken. In Frankrijk heeft men voor langeafstandstreinen speciale schermen met de samenstelling van de trein. Dan kan je zien dat de 1ste klasse zich in Repère A bevindt, eventuele restauratie in Repère H, enz.. In Zwitserland lijkt men dan weer de samenstelling in de omroepen te verwerken, bv: "Erster Klasse, Sektor C".overweg13 schreef:Bovendien zouden de reizigers ook een beter uitzicht krijgen op de trein en zich beter verspreiden. Dat kan ook sneller instappen in de hand werken. Al vrees ik dat het uiteindelijke resultaat miniem zal zijn: in Leuven zien ze wel de 12 rijtuigen van de IC-A, en toch willen ze liefst allemaal in het midden instappen.Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken .. dat is een van de redenen waarom er veel lange treinen er te lang "halteren" ... TBG'ers zien met moeite of iedereen eraf/op is ... en daardoor worden kostbare minuten verloren ...
Niet dat dit helpt: ik heb al meegemaakt dat een onderstationschef in de Guillemins op het perron de reizigers kwam inlichten over de positie van eerste klasse in de lange IC-A. Geen kat bewoog. En in Leuven wordt het altijd omgeroepen: het lijkt wel of dat een aanzuigeffect heeft.msts.be schreef:
In België heeft men iets gelijkaardig wel eens geprobeerd, zo herinner ik mij bij een omroep voor de Benelux: "Eerste klasse bevindt zich in het midden van de trein". Maar waar is het midden van de trein dan ? Met een echte indeling van het perron in sectoren weet je exact waar die 1 of 2 eerste klasse rijtuigen zijn.
In Zwitserland doet men het ook op de treinaanwijzers:msts.be schreef: Dan moeten we dringend zoals Frankrijk of Duitsland/Zwitserland gaan werken.
"Het midden van de trein" wordt wel meer gebruikt, o.m. ook op IC-A.msts.be schreef:In België heeft men iets gelijkaardig wel eens geprobeerd, zo herinner ik mij bij een omroep voor de Benelux: "Eerste klasse bevindt zich in het midden van de trein". Maar waar is het midden van de trein dan ? Met een echte indeling van het perron in sectoren weet je exact waar die 1 of 2 eerste klasse rijtuigen zijn.
Begin al eens met daar waar het momenteel al gebeurd het beter te doen. Brussel Noord: zoek maar eens de rijtuigaanduiding voor de ICE, zat personeel dat het niet eens weet hangen, kleine slecht zichtbare perrongedeeltes (letters). Er wordt ook wel vaker omgeroepen in Duitsland dat vandaag L/RE/... trein xy vandaag korter is en in perrongedeelte C-D stopt bvb. Ook de stationsinrichting maak heel veel uit: als je op het laatste moment nog perronveranderingen kan krijgen, ga je niet te ver weg van de trappen staan. Maar al bij al, wat doet die discussie hier? Al optimaliseer je dat nog zo goed, je blijft rommelen in de marges.nahoj schreef:Bij veel treinen zou een preciese samenstelling t.o.v. de perronindeling nochtans perfect op het perron weergegeven moeten kunnen worden, bv. op de eenvoudige manier zoals die in Duitsland de gewoonte is voor treinen van categorie IC en hoger (http://de.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0417175448).
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de pendelaars in Leuven zeer goed weten hoe lang IC A is, al was het maar omdat er alleen vooraan en achteraan dan nog een kans op een zitplaats is.overweg13 schreef:Bovendien zouden de reizigers ook een beter uitzicht krijgen op de trein en zich beter verspreiden. Dat kan ook sneller instappen in de hand werken. Al vrees ik dat het uiteindelijke resultaat miniem zal zijn: in Leuven zien ze wel de 12 rijtuigen van de IC-A, en toch willen ze liefst allemaal in het midden instappen.Mechanik schreef:waarom wordt er niet nagedacht om de perrons te Brussel-centraal eens recht te trekken .. dat is een van de redenen waarom er veel lange treinen er te lang "halteren" ... TBG'ers zien met moeite of iedereen eraf/op is ... en daardoor worden kostbare minuten verloren ...
Maar ze gaan dat aanpassen zodat L161/3 tussen de 2 sporen van L25 uitkomt. Dat zal het aantal kruisingen verminderen wat de stiptheid ten goede zal komen.Steven schreef:ik wil niets zeggen maar L25 gaat al over L161/1 in Brussel noord. (L161 zelf begint in Schaarbeek op spoor 3 en 4)